Gå til innhold

HDMI 2.1 Til RTX 3080


bovjer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
bovjer skrev (På 21.9.2020 den 21.00):

Noen som vet hvilken HDMI 2.1 kabel som jeg kan bruke til ett rtx 3080 og en LG C9?

Jeg kjøpte en Belkin på Clas for ett år siden. Men vet ikke om den vil duge til 4k 120hz. Det står ultra high speed på denne kabelen jeg kjøpte for ett år siden. Men ikke spesifisert at det er 48gbps.

https://www.clasohlson.com/no/Belkin-Ultra-High-Speed-HDMI-kabel/p/Pr388460000

 

Hvor lang er kabelen du kjøpte. Slet veldig med å finne kabler tidligere i år, og tviler på at den er 2.1 selv om de skriver det når du kjøpte den i fjor.

Spesielt siden den er så tynn, så skal den være kort for å kunne kjøre full 2.1. Har den type kabler fra Kramer, og der må man ned på kvaliteten for å få det igjennom over 1,8 meter som er maks på 4:4:4, alt over blir 4:2:0 som gir dårlig tekst.

Multicom har Club3D sine kabler som funker bra, var de jeg fikk tak i. Og ser prisen nå har sunket på dem også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har belking 2.1 hdmi koblet med min lg c9 firmware 05.00.03 og rtx 3080 nyeste drivere.

Men funker ikke som det skal. Må slå av maskinen helt for å få bilde. Og har opplevd at bilde deler seg i 2 og flimrer. 

Har prøvd alt. Mistenker at det kan være må ha en bedre hdmi 2.1 kabel

Lenke til kommentar
Max883 skrev (På 19.11.2020 den 19.11):

Har belking 2.1 hdmi koblet med min lg c9 firmware 05.00.03 og rtx 3080 nyeste drivere.

Men funker ikke som det skal. Må slå av maskinen helt for å få bilde. Og har opplevd at bilde deler seg i 2 og flimrer. 

Har prøvd alt. Mistenker at det kan være må ha en bedre hdmi 2.1 kabel

Det er konsistent med det andre har sagt. Det er utrolig mange elendige kabler ute og går. De fleste sier at det hjelper å ha en kabel på én eller to meter, tre meter er som regel for langt.

Jeg kjører HDMI 2.1 med 120hz 4K HDR mellom 3080-kort og Samsung Q90 på 8m 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det teoretisk mulig å få en 15 meter lang HDMI 2.1 kabel som faktisk virker? Ser det ligger litt forskjellig på amazon.com og slikt, men det er mye båndbredde dette her som skal over ett så langt strekk. Tenker på når jeg skal oppgradere til en 2.1 kompatibel TV og ha PC'en koblet til. Halve morroa er liksom å få PC oppe og går med TV og få utnyttet 3080 kortet også der.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Mala skrev (6 timer siden):

Er det teoretisk mulig å få en 15 meter lang HDMI 2.1 kabel som faktisk virker? Ser det ligger litt forskjellig på amazon.com og slikt, men det er mye båndbredde dette her som skal over ett så langt strekk. Tenker på når jeg skal oppgradere til en 2.1 kompatibel TV og ha PC'en koblet til. Halve morroa er liksom å få PC oppe og går med TV og få utnyttet 3080 kortet også der.

Du må over på kabler som ha optisk overføring internt i kabelen. De kommer nok til å bli billigere om ikke så lenge på grunn av at det blir mer 2.1 utstyr. 

Her er ett alternativ, de er utsolgt på en del av lengdene: https://www.monoprice.com/product?p_id=38631

50ft er ca 15meter. Man bør også være obs på plugg lengden, slik at de ikke blir for lange. De blir litt større på grunn av elektronikken i dem.

Skal teste de selv på 8-10 meter etter hvert når jeg skal bytte TV. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Se der ja :) Gi gjerne en tilbakemelding på sikt. Denne tråden her kan jo kanskje bli aktuell i året som kommer for flere. Var utrolig fristet til å slå til på LG CX65 i går, men jeg føler at om jeg skal ha ny TV nå så ønsker jeg at HDMI. 2.1 må modnes til litt spillbruk altså.. Det er jo snart CES og jeg håper problemene som har vært lukes ut på neste års modeller. 

Jeg har i dag en Sony KD-65AF9 som jeg er veldig fornød med, så jeg lider i grunn ingen nød. CX knuser jo denne til spill, men det får så være 😛

Lenke til kommentar
On 11/24/2020 at 7:08 AM, AndersT2 said:

Du må over på kabler som ha optisk overføring internt i kabelen. De kommer nok til å bli billigere om ikke så lenge på grunn av at det blir mer 2.1 utstyr. 

Her er ett alternativ, de er utsolgt på en del av lengdene: https://www.monoprice.com/product?p_id=38631

50ft er ca 15meter. Man bør også være obs på plugg lengden, slik at de ikke blir for lange. De blir litt større på grunn av elektronikken i dem.

Skal teste de selv på 8-10 meter etter hvert når jeg skal bytte TV. 

Er selv på jakt etter HDMI 2.1 på 7.5m+ og var ikke mye å finne i norske nettbutikker nei. (kan sikkert klare meg med 6 meter/20 feet og). Kanskje man må ty til utlandet? Post gjerne hva du ender opp med, Anders.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke før sommer neste år jeg kommer til å få kjøpt inn.

HDMI 2.1 er nokså nytt, så det vil ta litt tid før det kommer mye på markedet, og prisene blir billigere. Men de over 2 meter vil nok alltid være dyrere enn dagens, siden de må over på aktiv overføring og fiber internt. Fiber er billigere enn kobber, men elektronikken i hver ende som er dyr.

Lenke til kommentar
Vegard_G skrev (På 23.11.2020 den 10.44):

Det er konsistent med det andre har sagt. Det er utrolig mange elendige kabler ute og går. De fleste sier at det hjelper å ha en kabel på én eller to meter, tre meter er som regel for langt.

Jeg kjører HDMI 2.1 med 120hz 4K HDR mellom 3080-kort og Samsung Q90 på 8m 👍

Fikk det til :). Var ikke kabel som var problemet men måtte resete bios på pcn.

Kjører nå 4K 120hz HDR med G-sync på min LG oled C9 65 fantastisk bilde ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...