Gå til innhold

Airbus vil fly med hydrogen som drivstoff: Lanserer tre konsepter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jeg mildt sagt dårlig tro på etter det vi ser skje på bilfronten nå om dagen.
Når ikke hydrogen ser ut til å være fremtiden på veitransport så vil det neppe bli det i lufta heller.

VW skrinlegger elbilsatsingen: https://www.elbil24.no/nyheter/derfor-dropper-vw-hydrogenbiler/72858379

Luftslottet Nikola havarerer så det synger i disse dager, og den norske "leverandøren" NEL følger med i dragsuget:
https://e24.no/boers-og-finans/i/6zn160/verste-boersdag-i-oslo-siden-utgangen-av-mars

For øvrig står det i artikkelen om hydrogenflya:
"Airbus har i flere år jobbet med batteridrift av ulike fly. Det skal de fortsette med...
"

Det skal de vel ikke, og det burde journalisten i TU vite:
https://www.tu.no/artikler/delvis-norskutviklet-airbus-og-rolls-royce-skrinlegger-hybridfly-prosjekt/490810

Endret av Frank Olsen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Dette har jeg mildt sagt dårlig tro på etter det vi ser skje på bilfronten nå om dagen.
Når ikke hydrogen ser ut til å være fremtiden på veitransport så vil det neppe bli det i lufta heller.

Trur ikke personbiler er det rette segmentet å kikke på når du skal vurdere hydrogen til fly. Dog selv på personbilfronten, så har FCEV's en vekst globalt sett. 

Frank Olsen skrev (1 time siden):

VW tilhører en større gruppe, og Audi har bidratt med utvikling sammen med Ballard for deres nye brenselcelle. 
https://www.ballard.com/about-ballard/newsroom/news-releases/2020/09/14/ballard-launches-industry-leading-high-power-density-fuel-cell-stack-for-vehicle-propulsion
"
The FCgen®-HPS was fully designed and developed by Ballard to stringent automotive standards in the company’s Technology Solutions program with Audi AG (“AUDI”; www.audi.com)."
"Memorandum of Understanding with AUDI to expand its right to use the FCgen®-HPS in all applications, including commercial trucks and passenger cars."
"Ballard and AUDI expect to sign definitive agreements in 2020 formalizing the terms of the Memorandum of Understanding referenced above."

 

Frank Olsen skrev (1 time siden):

Luftslottet Nikola havarerer så det synger i disse dager, og den norske "leverandøren" NEL følger med i dragsuget:
https://e24.no/boers-og-finans/i/6zn160/verste-boersdag-i-oslo-siden-utgangen-av-mars

Greit nok at de hopper fra hype og ADHD uttalelser til å fokusere på å levere det som er viktig. GM's tidligere redningsmann Steve Girsky tar over, og samarbeidspartnerne har sagt at de vil fortsette samarbeidet. Nikola har fordelen som et nytt firma å kunne løpe kjappere frem enn andre eldre OEM's og satse, og de andre taper ikke så mye om satsningen ikke når frem, dog de tjener veldig mye på om satsningen bærer frukter. Altså liten grunn til å forvente at samarbeidene opphører. 

 

Frank Olsen skrev (1 time siden):

"Airbus har i flere år jobbet med batteridrift av ulike fly. Det skal de fortsette med..."

"Batteri-drift" må dem uansett jobbe med, siden mange av flyene uansett type motor vil trenge en brenselcelle+batteri kombinasjoner, men da trenger man betydelig mindre vekt i batteriene. Enten for å kjøre elektriske motorer, eller for å få oppstart til turbo-jet motorene når de står på tarmac etter pushback. Det er ikke alle pakeringsplasser hvor man har lov til å starte motorene med bakke-strøm. 

https://www.greencarcongress.com/2020/05/20200501-airbus.html

 

  1. Series-hybrid-electric propulsion. Hybrid architectures, high-voltage systems and batteries are indispensable technology bricks for several other demonstrator projects across the wider Airbus R&T portfolio to diversify power sources. Airbus will continue to develop and mature them at its E-Aircraft System Test House.

  2. New pathways for CO2 reduction. Exploring the possibilities—and limitations of—series-hybrid-electric propulsion also opened up inquiry into new technology pathways, hydrogen being one of them.

  3. Future certification and regulatory acceptance. With the research partnerships on hybrid-electric and hydrogen airport infrastructure and operations, Airbus has laid a foundation for the future industry-wide adoption and regulatory acceptance of alternative-propulsion commercial aircraft.

En av grunnene til at Airbus nok føler seg mer sikre i å kunne satse på hydrogen, er fordi prosjekter som dette dukker opp. Prosjekter som vil være avgjørende for å gjøre det mulig å dekarbonisere flyplassene. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Frank Olsen said:

Når ikke hydrogen ser ut til å være fremtiden på veitransport så vil det neppe bli det i lufta heller.

Er andre fysiske lover som utformer luftfart enn veitransport. Vekt er mye, mye viktigere. Med den rekkevidden som trengs for å erstatte langdistanseflyvning tviler jeg sterkt på at ren batteridrift blir aktuelt før om 30-40 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er godt at Airbus holder fast på sin holdning til hydrogenfly som de hadde rundt år 2000. I en stor utredning sammen med øvrig industri innen hydrogen, motorer etc og universiteter hadde Airbus en positiv konklusjon med hensyn til hydrogenfly. Bakgrunnen for utredningen var utfordringen med klimagasser.

Det gleder meg at Airbus nå er enig med meg som i flere år har argumentert hardt for hydrogenfly basert på turbofanmotorer og flytende hydrogen!

Jeg hadde imidlertid gjerne sett at slike fly kom mye tidligere enn 2035. Et mindre fly med begrenset rekkevidde, som turbopropflyet nevnt her, er det beste stedet å starte. Så Airbus kan be sitt 50% eide selskap ATR å utvikle et hydrogenfly basert på deres ATR 72 (turbopropfly). Tatt i betraktning at første turbofanfly fløy med hydrogen allerede i 1990, så burde en prototyp foreligge om tre år. Airbus kan sikkert også spille på sine erfaringer med e-FanX-flyet (nå nedlagt prosjekt).

Når en nærmer seg 2030, kan en anta at en kan få billig hydrogen basert på "overskuddsstrøm" fra sol og vind (hydrogen til 50 øre per kWh (ca 17 kr per kg hydrogen) basert på strøm som en betaler 25 øre per kWh for). Hovedinnvendingen rundt 2000, var høy pris på hydrogen. En innvending som blir stadig mindre relevant år for år og med økende avgifter på jetfuel (må en håpe).

Det er fornuftig av Airbus å gå for hydrogen. e-Fuel er også basert på hydrogen, slik at dette brennstoffet garantert blir dyrere. Det gir også like store CO2-utslipp som jetfuel, og dobbel effekt i flyhøyde (en må justere for uttrekk av CO2 fra luft). e-Fuel er derimot billigere og enklere å håndtere og kan brukes direkte på dagens fly.

Endret av Ketill Jacobsen
Retting av ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

stemmer bra, blir nok ikke hydrogen i fly slik vi kjenner den i dag. I dag brukes ett lettflytende høykomprimert drivstoff få tror på, man tror flyene pumpes fulle med 320,000 liter under vingene og kroppen(a380), noe som er fullstendig tullete og bare nisser tror på. DRivstoffet som brukes er høykomprimert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Det er godt at Airbus holder fast på sin holdning til hydrogenfly som de hadde rundt år 2000.

Ventnålitt. Hva har Airbus drevet med i 20 år sa du? Er ikke dette akkurat det bilbransjen har drevet med like lenge? I stedet for å gi oss utslippsfrie biler har de fortsatt å selge biler med forbrenningsmotor mens hydrogenbiler kun har tjent som avledningsmanøver. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (26 minutter siden):

Ventnålitt. Hva har Airbus drevet med i 20 år sa du? Er ikke dette akkurat det bilbransjen har drevet med like lenge? I stedet for å gi oss utslippsfrie biler har de fortsatt å selge biler med forbrenningsmotor mens hydrogenbiler kun har tjent som avledningsmanøver. 

Les nå hva jeg skriver: "Hovedinnvendingen rundt 2000, var høy pris på hydrogen".

Lenke til kommentar
Andrè den gode skrev (1 time siden):

stemmer bra, blir nok ikke hydrogen i fly slik vi kjenner den i dag. I dag brukes ett lettflytende høykomprimert drivstoff få tror på, man tror flyene pumpes fulle med 320,000 liter under vingene og kroppen(a380), noe som er fullstendig tullete og bare nisser tror på. DRivstoffet som brukes er høykomprimert

Hvordan komprimerer du flydrivstoff ?

Det må du nesten fortelle, for dersom du har funnet ut det har du skutt gullfuglen ?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Si ifra om du ser gode alternativer til 200 passasjerer og 400 mil rekkevidde. 

Trenger vi det? I forhold til for eksempel transport på landjorden og kraftproduksjon står lange flyreiser for en beskjeden del av verdens klimagassutslipp. Det er rett og slett andre ting som haster mer. Dessuten har hydrogen til transportbruk et uløst sikkerhetsproblem. Å begynne med hydrogen til skips- og flytrafikk uten at man har løst sikkerhetsproblematikken for hydrogenbiler  er reint ut hasardiøst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (46 minutter siden):

Trenger vi det? I forhold til for eksempel transport på landjorden og kraftproduksjon står lange flyreiser for en beskjeden del av verdens klimagassutslipp. Det er rett og slett andre ting som haster mer. Dessuten har hydrogen til transportbruk et uløst sikkerhetsproblem. Å begynne med hydrogen til skips- og flytrafikk uten at man har løst sikkerhetsproblematikken for hydrogenbiler  er reint ut hasardiøst.

Hva sa Airbus om det jeg hevet ut i bold her? Det er jo en grunn til at de ser for seg 10 år for R&D, samt 5 år med pilot-testing av teknologien før man står klare i 2035. Dog de kuttet ut batteri-elektriske hybride med fossile brensler, og har sett at det skal være mulig å løse dette på hydrogen, noe som er grunnen til annonseringen. 

Om vi trenger det? Selvfølgelig trenger vi det. Alt skal dekarboniseres, og segmentene som må det, må fikse det hver for seg. Du kan ikke be flybransjen om å droppe å prøve å fikse sitt problem kun fordi du har en agenda mot hydrogen. Fly på hydrogen betyr faktisk batteri-utvikling og R&D på den biten i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Hva sa Airbus om det jeg hevet ut i bold her? Det er jo en grunn til at de ser for seg 10 år for R&D, samt 5 år med pilot-testing av teknologien før man står klare i 2035. Dog de kuttet ut batteri-elektriske hybride med fossile brensler, og har sett at det skal være mulig å løse dette på hydrogen, noe som er grunnen til annonseringen. 

Om vi trenger det? Selvfølgelig trenger vi det. Alt skal dekarboniseres, og segmentene som må det, må fikse det hver for seg. Du kan ikke be flybransjen om å droppe å prøve å fikse sitt problem kun fordi du har en agenda mot hydrogen. Fly på hydrogen betyr faktisk batteri-utvikling og R&D på den biten i tillegg. 

15 år til de er forbi pilotfasen altså. Noe som betyr at behovet for hydrogen til luftfart vil være null frem til da.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

15 år til de er forbi pilotfasen altså. Noe som betyr at behovet for hydrogen til luftfart vil være null frem til da.

 

Som sagt, si ifra når du kan løse slike problemer uten utslipp på andre måter. Bare det å skulle tilby nok effekt til en hel flyplass uten utslipp vil stå som en gedigen utfordring. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...