Gå til innhold

Hva skjuler en VPN?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte litt på hva en VPN faktisk skjuler. Jeg bruker ProtonVPN på MacBooken og iPhonen min, og kan i gratisversjonen velge mellom USA (TOR), Nederland (P2P) og Japan.

Hva gjør egentlig denne VPN? Re-router den trafikken min gjennom en annen IP slik at det ser ut som jeg sitter på en annen lokasjon i et annet land ut i fra IP-adressen?

Og hva skjer med enhetsinformasjonen min? Jeg har skjønt at sider forumer kan se enhetsinformasjonen din. Vil en VPN kunne endre eller skjule dette, eller er det da slik at serverparken til der trafikken re-routes gjennom som vil stå som enhet? Eller er det faktisk min enhet som står som bruker av siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
j-- skrev (7 minutter siden):

Ja, du får en annen IP-adresse i IP-pakkene dine enn den adressen du egentlig har. Det er egentlig det eneste du kan være sikker på at du får. Enhetsinformasjon er litt vagt, vil tro du snakker om nettsider sin tolkning av user-agent til nettleseren din. Den burde i utgangspunktet ikke endres av at du benytter VPN.

Men kan en nettside se/lagre om jeg sitter på en spesifikk enhet? Eller er det relatert til nettleseren enheten bruker?

Lenke til kommentar
1 hour ago, RaptorStrike said:

Men kan en nettside se/lagre om jeg sitter på en spesifikk enhet? Eller er det relatert til nettleseren enheten bruker?

For nettsiden sin del er det kun hva nettleseren eksponerer som er tilgjengelig informasjon. Der eksponeres gjerne operativsystem og versjon av nettleser, og tidvis modellnummer.

Dette er min nettleser på min Samsung S10e mobiltelefon:

Mozilla/5.0 (Linux; Android 10; SM-G970F) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/85.0.4183.101 Mobile Safari/537.36

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk deg selv med denne siden: https://inteltechniques.com/logger/

Som j-- er inne på, mye kan bli eksponert om deg via nettleseren din. Det er jo naturlig at nettleseren trenger data om deg for å tilpasse brukeropplevelsen, men det kan også misbrukes grovt. Eksempler på nyttig informasjon som kan pinpointe deg:

  • IP (åpenbart at dette kan brukes til å gjenkjenne deg)
  • Språk (norsk.. det snevrer inn søket litt)
  • Hardware og software info (identifiserer ikke deg alene, men sammen med andre opplysninger kan det identifisere deg)
  • VPN-bruk (om du er en person som ønsker å ha personvern eller vil skjule deg)
  • IPv6 lekkasjer (din faktiske IPv6-adresse kan lekke gjennom hvis du ikke bruker Proton-klienten in)

Hvis du er interessert i personvern / privacy kan du høre på podcasten hans.

Jeg vil også anbefale bruk av tillegg som f. eks NoScript hvis du verdsetter privatlivet ditt.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (På 21.9.2020 den 12.29):

Hva gjør egentlig denne VPN? Re-router den trafikken min gjennom en annen IP slik at det ser ut som jeg sitter på en annen lokasjon i et annet land ut i fra IP-adressen?

I tillegg til å gi deg en annen IP-adresse vil datatrafikken mellom deg og VPN-serveren bli kryptert. Det vil si at nettverket du er tilkoblet eller andre på samme nettverk ikke kan se hvilke nettsider du besøker, da all trafikk går direkte til VPN-serveren.

Jeg bruker VPN i all hovedsak for å beskytte meg fra nettverk jeg ikke stoler på, ikke for å skjule sporene mine. Jeg kobler meg aldri til et åpent eller offentlig nettverk (typ på en flyplass) uten VPN.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...