Gå til innhold

NÅ: Regjeringen satser på CO2-fangst i Norge


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (På 24.9.2020 den 13.42):

Sist så betalte jeg kr 12,87 for en liter bensin (inkludert ca kr 1,10 i CO2 avgift (diesel har ca 1 kr i CO2 avgift til tross for 13% høyere CO2-utslipp per liter!). Per liter bensin slippes ut ca 2,4 kg CO2 (2,7 kg fra diesel).

Halvor Sølvberg er som vanlig surrealistisk, med noen gullkorn av og til!

Vegbruksavgiften man slepp på farget «autodiesel» som går til anlegg/jordbruk er (3,62,-/liter) kr 4,53,- pr liter inklusive MVA

Den ser ut til å være tatt ut mer fortjeneste i følge pumpepris (men stor kunder kan jo forhandle pris / kjøpe på eigne fat)

 

Å være slavisk og linær (gjøre det enkelt, forstålig og noe realøkonomisk) ved innføring av «bruksavgifter» er nok mulig, på veg vel å merke. Men det kan jo bli vanskleg nokk, når ord som 0 - utslipp, rettferdighet, for tidlig død i tettbygde strøk og landsens syngende husmødre skal ha sitt.

Og i tilleg kommer jo partipoletikk oppate på, med alt sitt umulige valgflesk.

 

Bilisme er å blir et stort sirkus på alle vis.... 

Se bare på avgiftsvedtaktet; over 225 gram utslepp etter WLTP standeren er det 3 625,17 kroner pr gram.

Ja, så sannelig...., det er på øret.

Marginalkost for siste kg CO2 som følge av at bilen bruker 1 liter autodiesel blir da (stipulert kjørelengde 300 000 km):

kr 3 625,17 x 1,25 / (300 000 km x 1 gram / km) + kr 1,45 x 1,25 / 2,7 kg

= 4 531,- /  300 kg  + 1,81,- / 2,7 kg = 15,10 (bilkjøpsdel) + 0,67 (dieseldel) = 15,78 kr / kg CO2 utslepp

Som er godt over 0,2 kr / kg som kvotepliktig sektor betaler.

 

Joda Ketill, taller og taller.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ChrisQ skrev (På 24.9.2020 den 0.09):

Takk for forsøk på svar.

 

Men det jeg spurte etter, kanskje ikke godt nok formulert, var anslag på hva årlig energiforbruk vil være (størrelseorden, TWh) for å drive fangstprosessen ved Norcem, kompresjon av CO2, skiping til terminal i Øygarden, rørtransport til havs og deretter injisering i reservoar. Til sammen er ikke alt dette "billig" energimessig.

 

Og, oppfølgingsspørsmålet, hvor mange tonn CO2 vil slippes ut fra kullkraftverk som skal levere denne mengden marginalenergi inn i kraftnettet?  Mer eller mindre enn de kaprede og injiserte 400.000 tonn CO2 fra Brevik?   

Glimrende poeng Du kommer med.

 

Hva som medgår energimessig er vel selve fundamentet i en slik artikkel, om den ikke vil fremstå som «keiserens nye klær».

Og en månelanding til 10 000 000 000,- kunne jo hatt noen anslag som kunne vært med, og værtfall proffesorer / bærekraftdirektører som blir ringt opp av «østeriske» så å si daglig.

ref: https://www.tu.no/artikler/folk-ringer-fra-utlandet-og-lurer-pa-nar-de-kan-levere-co-til-norges-prosjekt/497976

 

Eg har ikke tilgang til artikkel lenger, da den nu krev abonemang. Kansje proseseringen er blitt 0 - utslipp, eller det er et ønske som gjør at man ikke vil nevne hva man faktisk er komt frem til.

Det er tåkelegging over hele fjøla, plusser man da på sosiale media som til dømes Google => fiskal demokrati / beslutningsgrunnlag fremmet av media og dets form.

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

Har Du tilgang på NETFLIX så er der en dokumentar som heiter «Det Sosiale Dilemmaet» som gir en viss peikepinn på hva som skjer. Ta det med en klype salt, men det en nok på veg over i en slags lett meinings sadisme.

Analyse, format og repitering er i seg selv kraftige vertøy (anonse og salgs manipulering), så kommer skjevheter / motiv (kan være radikale, narsisistiske) oppatte på.

https://www.youtube.com/watch?v=YAKW2DX0x0E

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...