Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver sender fellesmail om sykdom


Gjest c344b...960

Anbefalte innlegg

Gjest c344b...960

Jeg jobber i en bedrift med ca 85 ansatte. Hver morgen sendes det ut en fellesmail fra sentralbordet om hvem som er syke for dagen. Jeg tenker jo at denne praksisen ikke kan være i tråd med arbeidsmiljøloven, men finner ikke noen spesifikke bestemmelser angående dette. Er det noen som kjenner til hvilke bestemmelser som kan være gjeldende på dette punktet? Det er ingen andre enn min leder som trenger å vite om jeg er syk mener nå jeg.

Og før noen anklager meg for å være noen som bruker egenmelding hele tiden, så har jeg ikke en eneste sykedag på 13 år som arbeidstaker i varierende grad...

Anonymous poster hash: c344b...960

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c344b...960
nomore skrev (Akkurat nå):

For min del høres dette ut som en uting. Jeg ville klagd på dette til min nærmeste leder. Om dere ikke har bedre system enn dette for å håndtere info om folk er på kontoret eller ikke så må en i det minste endre fellesmeldingen til å være "xxx, yyy og zzz er ikke på kontoret i dag" i stede for at en er syk.

Som nevnt i HI synes jo også jeg at dette høres ut som en uting, men før jeg tar det med til leder så ønsker jeg å avklare om det finnes noen lovhjemler angående arbeidsgivers taushetsplikt om helseforhold eller liknende å henvise til.  

Anonymous poster hash: c344b...960

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Guest c344b...960 said:

Jeg jobber i en bedrift med ca 85 ansatte. Hver morgen sendes det ut en fellesmail fra sentralbordet om hvem som er syke for dagen. Jeg tenker jo at denne praksisen ikke kan være i tråd med arbeidsmiljøloven, men finner ikke noen spesifikke bestemmelser angående dette. Er det noen som kjenner til hvilke bestemmelser som kan være gjeldende på dette punktet? Det er ingen andre enn min leder som trenger å vite om jeg er syk mener nå jeg.

Og før noen anklager meg for å være noen som bruker egenmelding hele tiden, så har jeg ikke en eneste sykedag på 13 år som arbeidstaker i varierende grad...

Anonymous poster hash: c344b...960

 

Det er en uting ja, om det er ulovlig er jeg ikke sikker på men det er helt på kanten.

 

Arbeidsgiver har lov til å si at du har meldt deg syk eller er sykemeldt, men ikke lov til å utbrodere mer om det. Og det er vel sannsynligvis heller ikke lov til å snakke om hvem som er syke uten å ha god grunn til det, feks kan han si at "Stine har meldt seg syk i dag" til avdelingen og andre som trenger å vite det, men å gi beskjed til folk som ikke blir påvirket av at du er borte den dagen høres ikke ut som om det er innenfor loven.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At noen har sykefravær er nok lovlig å formidle og det er ikke uvanlig å vite hvem av kollegaene som er syk eller på ferie? 

Men arbeidsgiver har ikke rett til å vite grunn (selv om det ofte kan være hensiktmessig å opplyse hvorfor, lettere for arbeidsgiver å vite hvordan han/hun kan tilrettelegge for arbeidstaker) Det er jo utvilsomt ikke greit som arbeidsgiver å formidle hva man er syk med til kollegaer, da dette er sensitivt (foruten at det er massivt tillitsbrudd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, når arbeidstaker til og med har oppgitt grunn til sykemelding/egenmeldingen..)

 

Lenke til kommentar
Gjest c344b...960
Black-March skrev (2 minutter siden):

Det er en uting ja, om det er ulovlig er jeg ikke sikker på men det er helt på kanten.

Arbeidsgiver har lov til å si at du har meldt deg syk eller er sykemeldt, men ikke lov til å utbrodere mer om det. Og det er vel sannsynligvis heller ikke lov til å snakke om hvem som er syke uten å ha god grunn til det, feks kan han si at "Stine har meldt seg syk i dag" til avdelingen og andre som trenger å vite det, men å gi beskjed til folk som ikke blir påvirket av at du er borte den dagen høres ikke ut som om det er innenfor loven.

Ja, jeg har jo forståelse at dersom Per på økonomi prøver å få tak i Stine på ekspedisjon så kan noen informere om at hun er syk i dag, men når hele arbeidsplassen hver dag får en internmail om hvem som er syke blir det veldig utleverende, og det er synlig hvis noen er mye syke, hvilket kan føre til urettmessig mistenkeliggjøring.

Anonymous poster hash: c344b...960

Lenke til kommentar
Gjest c344b...960
GiaMahan skrev (2 minutter siden):

At noen har sykefravær er nok lovlig å formidle og det er ikke uvanlig å vite hvem av kollegaene som er syk eller på ferie? 

Men arbeidsgiver har ikke rett til å vite grunn (selv om det ofte kan være hensiktmessig å opplyse hvorfor, lettere for arbeidsgiver å vite hvordan han/hun kan tilrettelegge for arbeidstaker) Det er jo utvilsomt ikke greit som arbeidsgiver å formidle hva man er syk med til kollegaer, da dette er sensitivt (foruten at det er massivt tillitsbrudd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, når arbeidstaker til og med har oppgitt grunn til sykemelding/egenmeldingen..)

Alle på arbeidsplassen trenger jo ikke å vite hvem som er syke hver dag. Jeg har jo ikke tjenstlig behov for å vite alle som er syke på arbeidsplassen, jeg har bare behov for å vite det dersom jeg forsøker å kontakte vedkommende.

Ferie legger man inn i kalenderen sin, og det er kutyme å sjekke kalenderen til noen før man ringer dem. Sender man e-post til noen som har lagt inne ferie i kalender får man varsel før den engang er sendt av gårde. Så ferie er ikke sammenliknbart med sykdom.

Anonymous poster hash: c344b...960

Lenke til kommentar
Just now, Guest c344b...960 said:

Ja, jeg har jo forståelse at dersom Per på økonomi prøver å få tak i Stine på ekspedisjon så kan noen informere om at hun er syk i dag, men når hele arbeidsplassen hver dag får en internmail om hvem som er syke blir det veldig utleverende, og det er synlig hvis noen er mye syke, hvilket kan føre til urettmessig mistenkeliggjøring.

Anonymous poster hash: c344b...960

Ja, jeg er helt enig. Jeg vil tro at denne praksisen er ulovlig. Jeg kan tro at det muligens er lovlig å sende ut daglig mail om hvem som er syke, men i det tilfellet skal det kun sendes til de som berøres direkte av det. Så hvis feks Per, Ola og Silje jobber på økonomiavdelingen bør det kun være Ola og Silje som får beskjed hvis Per er syk.

 

Jeg jobber selv i en bedrift som har 500 ansatte på mitt arbeidssted, skulle jaggu i meg tatt seg ut om det ble sendt ut daglige oppdateringer på alle som er syke her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c344b...960
Black-March skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig. Jeg vil tro at denne praksisen er ulovlig. Jeg kan tro at det muligens er lovlig å sende ut daglig mail om hvem som er syke, men i det tilfellet skal det kun sendes til de som berøres direkte av det. Så hvis feks Per, Ola og Silje jobber på økonomiavdelingen bør det kun være Ola og Silje som får beskjed hvis Per er syk.

Jeg jobber selv i en bedrift som har 500 ansatte på mitt arbeidssted, skulle jaggu i meg tatt seg ut om det ble sendt ut daglige oppdateringer på alle som er syke her.

Det er slik jeg også vurderer det. Arbeidsplassen min er en mindre del av en gruppe på 4500 ansatte, men vi er prinsipielt ansatt under samme paraply. Vi får bare eposter om sykdom innen vår avdelig, men jeg har i utgangspunktet ikke noe å gjøre med de fleste på daglig basis.

Det hadde vært en bedre løsning at de som tar i mot telefoner om sykdom merker kalenderen til aktuell person med SYK.

Anonymous poster hash: c344b...960

Lenke til kommentar
Just now, Guest c344b...960 said:

Det er slik jeg også vurderer det. Arbeidsplassen min er en mindre del av en gruppe på 4500 ansatte, men vi er prinsipielt ansatt under samme paraply. Vi får bare eposter om sykdom innen vår avdelig, men jeg har i utgangspunktet ikke noe å gjøre med de fleste på daglig basis.

Det hadde vært en bedre løsning at de som tar i mot telefoner om sykdom merker kalenderen til aktuell person med SYK.

Anonymous poster hash: c344b...960

 

En 80 personers avdeling er nok ikke avgrenset nok til at det er lov å sende daglig mail nei.

 

Tror kun det vil være lovlig med de som blir direkte berørt av ditt fravær.

Lenke til kommentar
Gjest c344b...960
Herr Brun skrev (16 minutter siden):

Å publisere dette er behandling av personopplysninger, og jeg tror også det er sensitive personopplysninger. Du får spørre arbeidsgiver hvilket behandlingsgrunnlag man har etter GDPR for å sende denne e-posten. 

Slik min rolle er på arbeidsplassen og jeg kjenner leder så får jeg nok spørsmålet i retur og det blir opp til meg å sørge for en redegjørelse fra rett instans i bedriften. Hadde derfor vært kjekt med noen tips til konkrete bestemmelser før jeg eventuelt begir meg ut på dette.

@krikkert Har du noen tips? :) 

Anonymous poster hash: c344b...960

Lenke til kommentar
Gjest c344b...960 skrev (4 minutter siden):

Slik min rolle er på arbeidsplassen og jeg kjenner leder så får jeg nok spørsmålet i retur og det blir opp til meg å sørge for en redegjørelse fra rett instans i bedriften. Hadde derfor vært kjekt med noen tips til konkrete bestemmelser før jeg eventuelt begir meg ut på dette.

@krikkert Har du noen tips? :) 

Anonymous poster hash: c344b...960

Men dersom du får spørsmålet i retur så høres det jo ut som om din rolle er å ha kontroll på dette, og da informerer du glatt tilbake at du kan ikke se at dere har behandlingsgrunnlag for denne type opplysninger og at praksisen må stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta dette opp med verneombudet, og si du mener at praksisen kan være ulovlig, og uansett går ut over det psykososiale arbeidsmiljøet.

Verneombudet er ansvar for arbeidsmiljøet, og kan ta slike ting opp med ledelsen uten at det trenger å nevnes at innspillet kom fra deg. Hvis ledelsen er motvillig, og verneombudet er enig med deg, har verneombudet faktisk en del makt til å få gjennomført tiltak, dersom han/hun mener det er fare for liv eller helse.

Lenke til kommentar
Gjest c344b...960
nomore skrev (24 minutter siden):

Men dersom du får spørsmålet i retur så høres det jo ut som om din rolle er å ha kontroll på dette, og da informerer du glatt tilbake at du kan ikke se at dere har behandlingsgrunnlag for denne type opplysninger og at praksisen må stoppe.

Nei, det er i utgangspunktet ikke min rolle, men jeg er tilnærmet sikker på at jeg vil få det som oppgave å finne ut av det osv. Ser bedre ut å ha noe mer håndfast når man tar det opp.

Aetius skrev (14 minutter siden):

Ta dette opp med verneombudet, og si du mener at praksisen kan være ulovlig, og uansett går ut over det psykososiale arbeidsmiljøet.

Verneombudet er ansvar for arbeidsmiljøet, og kan ta slike ting opp med ledelsen uten at det trenger å nevnes at innspillet kom fra deg. Hvis ledelsen er motvillig, og verneombudet er enig med deg, har verneombudet faktisk en del makt til å få gjennomført tiltak, dersom han/hun mener det er fare for liv eller helse.

Det kan være aktuelt ja. Dog er det neppe fare for liv og helse.

Anonymous poster hash: c344b...960

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at arbeidsgiver kan videreformidle informasjon arbeidsgiver mottar om nærvær og fravær til andre ansatte ettersom denne informasjonen er nødvendig for at arbeidsgiver kan oppfylle en berettiget interesse, jf. GDPR artikkel 6 nr 1 bokstav f. Den berettigede interessen er her i å opplyse kolleger om hvem som er på jobb en gitt dag. Hvor mange man kan orientere vil avhenge av virksomhetens størrelse. Man orienterer ikke samtlige 6000 ansatte i Skatteetaten om at X ikke er på jobb, men man kan nok orientere cirka 200 stykker som sitter i samme kontorbygg. 

Ansatte som bygger seg opp en database over slike opplysninger vil selv bryte personopplysningsloven. Arbeidsgiver er ansvarlig for å sørge for at dette ikke skjer. 

"Syk" er en tilleggsopplysning. Det vil som oftest ikke være nødvendig å dele slike tilleggsopplysninger for å oppnå formålet. Da er ingen av vilkårene for å behandle helseopplysninger oppfylt etter GDPR artikkel 9. 

Etter artikkel 9 nr. 2b kan en arbeidsgiver behandle helseopplysninger når det er nødvendig for å utøve sine rettigheter og oppfylle sine forpliktelser på det arbeidsrettslige området. Det er nødvendig for å kontrollere sykelønn og gyldig/ugyldig fravær. Det er ikke nødvendig å belyse årsaken til fraværet til andre kolleger. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet et sted som hadde praksis som beskrevet, sammenlignbar i størrelse. Seriøs arbeidsplass, som er veldig opptatt av å følge regelverk.

Det ble tatt opp gjennom tillitsvalgte, som sjekket med forbund om lovlighet. De kom fram til at praksisen etter alt å dømme var lovlig. Arbeidsgiver endret likevel praksis på grunn av ansattes reaksjoner, slik at kun de som hadde et direkte praktisk og reelt behov for å vite at noen var borte, fikk informasjon.

Jeg sier ikke at det er mulig å gjøre det likt på din arbeidsplass, men kan være en tanke om hvordan det kan gjøres rent praktisk. Er steg på veien kan uansett være at arbeidsgiver utelater årsaksforhold for den ansattes fravær. Er vel ikke ofte andre har et behov for å vite om det er sykefravær, sykt barn, permisjon, i koronakarantene eller at vedkommende er på kurs som gjør at vedkommende ikke er til stede.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...