Gå til innhold

Fastlys foto


Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale rimelige fastlys til fotografering? 

Bruker til vanlig naturlig lys, så vet ikke helt hva jeg skal se etter i forhold til kvalitet. Vil helst ikke bruke så mye penger, da dette bare blir for å teste om portrettfotografering innendørs med lys er noe for meg. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aputure-panelene er et nokså rimelig alternativ som jeg hører mye bra om. Ellers har du enda rimeligere varianter fra Godox, men de vet jeg ikke noe om kvaliteten på. 

Spørs vel hvor stor flate du ønsker også. For å få lyset til å emulere naturlig lys, eller i det minste oppføre seg som en større lyskilde som f.eks et vindu må du ha litt størrelse eller i det minste styrke nok til å kunne ha noen formere eller en større diff foran. 

Pleier selv å bruke Profoto B1 på lavere styrke med en større diff eller et seil foran, men det er jo blitz og en større kostnad. Jeg vil generelt heller anbefale deg å bruke blitzer til portrettfoto siden det gir deg større spillerom, med mindre du er helt innstilt på fastlys. 

Spørs litt hva du skal, egentlig. Er det bare for hobby og gøy så kan et lite artig panel som dette gjøre susen, men skal du ha mer ut av det og skyte helfigur og så videre trenger du litt mer juice.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skriver ikke noe om hva du har fra før av stativer og eventuelt softbokser eller lignende, så jeg vil anbefale settet nedenfor. Hver har fem dagslyspærer (5500k) som du individuelt kan slå av eller på for å tilpasse lysstyrken. Hvis du ikke har fotografert med fastlys før, så kan du kanskje tro at totalt 225 watt i hver er mye, men tro meg, du trenger det om du ikke skal plassere lysene helt klin inntil eller du bare skal bruke lyssterke objektiver på største blender. Faktisk ville jeg ha hørt med dem om de kan bytte ut 45W pærene med noen kraftigere for et lite tillegg i prisen.

https://fotoplex.no/13372-kontinuerlig-lys-pakke-sb01-10x45w.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...