Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bil men kompis henter den


Maxma

Anbefalte innlegg

Hei. Finner ikke så mye info om dette her på nett.

Saken gjelder er at jeg skal kjøpe meg bruktbil som er ca 12 timer unna meg. Jeg har ikke anledning å hente bilen selv. Men jeg har en kompis som vil hente den for meg.

Hvordan gjør vi det med omregistrering og salgsmelding? Kompisen min sa at vi kunne ta det via Facetime. At jeg godkjenner den her hjemme mens han og selger gjør det som skal gjøres.

Eller går det ann å omregistrere den til kompis og når han kommer hjem så kan vi sende inn ny omregistrering til meg, utenom å betale omregistrering to ganger?
Slik jeg har skjønt det kan man kjøre 3 dager til man må betale omregistreringsavgiften og finne forsikring. Så kompisen min har god tid på seg for å komme seg hjem med bilen.

Hva er det beste alternativet?

Endret av Maxma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maxma skrev (9 timer siden):

Det vet jeg. Men det er kompis som skal hente bilen. Kan jeg da gjør salgsmeldingen i lag med min kompis og selger på Facetime?

Ja.
Du kan ordne alt det praktiske over internett. Det er ikkje nødvendig at du har kompisen din på telefon/facetime samtidig, men har du muligheita for det så kan det være fornuftig at kjøper og selger kan snakke saman undervegs i prosessen.

Det du må ordne på førehand er forsikring av bilen du skal kjøpe. Du kan og må tegne forsikring også på bilar som du ikkje eig, og med den klausulen at du ikkje betalar for forsikringa før bilen er registrert på deg. På den måten kan du ha forsikringar på alle bilane som du vurderer, men du betalar berre for den du ender opp med å kjøpe.

Når du logger deg inn for å omregistrere bilen så vil du også få opp status på kva selgaren har gjort, inkludert å gi aksept på eigarskiftet.
På den måten vil du også sjå umiddelbart at alt er i orden slik at du kan føre over pengane. Ettersom det kan være litt fiklete av og til med bank-ID så er det fornuftig å ha ein aktiv telefonsamtale slik at dykk kan hjelpe kvarandre om det oppstår problem.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...