Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye energidrikk er for mye?


Gjest adca9...5b9

Anbefalte innlegg

Gjest adca9...5b9

Jeg drikker i snitt èn red bull uten sukker hver dag. Drikker det hver morgen etter jeg har stått opp. I perioder kan jeg drikke to-tre bokser om dagen, men det hender jeg er oppe i fem. Det er dog ikke så ofte. En sjelden gang en per dag. Hvor mye er for mye? Hva kan konsekvensene bli? Ingen kjente hjertefeil i familien. Er snakk om 250 ml bokser. 

Anonymous poster hash: adca9...5b9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7b7fe...2f7

Dette kjenner jeg alt for godt til, for ca 10 år siden da Urge Intense energidrikken var i butikker drakk jeg 3-5 bokser hver dag i et år, jeg har nå fått forstørret hjerteklaff så ofte når jeg får høy puls blir jeg veldig svimmel, ingen hjertefeil hos noen i familien fra før.

Anonymous poster hash: 7b7fe...2f7

Lenke til kommentar
Gjest adca9...5b9
Gjest 7b7fe...2f7 skrev (Akkurat nå):

Dette kjenner jeg alt for godt til, for ca 10 år siden da Urge Intense energidrikken var i butikker drakk jeg 3-5 bokser hver dag i et år, jeg har nå fått forstørret hjerteklaff så ofte når jeg får høy puls blir jeg veldig svimmel, ingen hjertefeil hos noen i familien fra før.

Anonymous poster hash: 7b7fe...2f7

Hvordan fant du ut at du har fått forstørret hjerteklaff? 

Anonymous poster hash: adca9...5b9

Lenke til kommentar

Én Red Bull om dagen er ikke så mye. Hadde du sagt fem i stedet hadde jeg kanskje begynt å lure. Fetteren min har drukket omtrent to liter Cola hver dag i årevis, og han lever i beste velgående.

Og helt ærlig så tror jeg det er best å drikke sukkerversjonen, siden sukker er et naturlig stoff og bedre for kroppen enn kunstige søtningsmidler. Sukker har fått urettferdig dårlig omdømme, etter min mening. Hvis du tror sukker er farlig så blir det farlig. Man skal virkelig ikke undervurdere nocebo-effekten.

Vi skal nå alle dø en dag uansett, så det er bare å nyte den tiden man har. Personlig så vil jeg heller dø tidlig og ha levd et godt og fredfylt liv, enn å stresse over hva jeg spiser og kanskje leve noen år ekstra (noe som egentlig ikke slår meg som veldig sannsynlig).

Lenke til kommentar

Faren min var sunnhetsfanatiker og alltid opptatt av å spise sunt. Tanken på å spise Grandiosa eller pølser fikk han til å vri seg, og som unge var jeg heldig om jeg fikk noe som helst av søtsaker utenfor lørdager.

Han døde av hjertestans på joggetur, tidlig i 50-årene.

Endret av Gomby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Problemet er at raffinert sukker gir høy glykemisk belastning og derfor ikke er spesielt bra. Sukker er naturlig når du får det igjennom naturlig mat sammen med mikronæringstoffer og fiber. Slik at du bremser glykemisk last, får jevnere blodsukker og hjelp til fordøyelse og energiforbrenning. If man made it, don't eat it.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt tema, og jeg prøver å komme med mitt lille innspill og skal prøve å gjøre det pedagogisk.

I energidrikker er det hovedsakelig koffein og sukker det er mye av - begge deler gir energi, men koffein er "hovedstoffet" i energidrinkene. 

Koffein absorberes i tarmen og har maks konsentrasjon i blodet etter ca 1 time fra inntak. Effekt på hjerte og kar varer helt til 10-60 timer etter inntak. På hjertet har koffein følgende effekter:

  • Øker kontraktiliteten (hjertet pumper mer kraftig)
  • Øker hjertefrekvensen
  • Øker kar kontrahering

Så er spørsmålet - kan det føre til hjerterytmeforstyrrelser? Studier viser at inntak av normal mengde koffein per dag, dvs ca. 400mg (altså 4-5 kopper kaffe) IKKE medfører risiko for hjerterytmeforstyrrelser, MEN vi reagerer alle forskjellig og de som er hjertesyke burde avstå fra store mengder koffein.

Hvor mye koffein inneholder de ulike drikkevarene:

  • Kaffe, Te: ca. 100mg / enhet
  • Cola: ca. 50mg / enhet
  • Energidrikk: ca. 250mg /enhet

Konklusjonen må være at det er trygt å drikke 400mg koffein daglig uten risiko for hjerterytmeforstyrrelser. Man kan sikkert drikke mye mer enn dette, men vitenskapen har hatt et safe tall på 400mg, og da er det det som blir regelen :) 

Lenke til kommentar
23 hours ago, vidor said:

Problemet er at raffinert sukker gir høy glykemisk belastning og derfor ikke er spesielt bra. Sukker er naturlig når du får det igjennom naturlig mat sammen med mikronæringstoffer og fiber. Slik at du bremser glykemisk last, får jevnere blodsukker og hjelp til fordøyelse og energiforbrenning. If man made it, don't eat it.

Vet ikke om dette er riktig,  resultater fra metaanalyser foreslår at det er sammenheng mellom kalori-inntak og ikke sukkertype som avgjør negative helsemessige effekter. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5174149/

Lenke til kommentar

De fleste som jobber med ernæring anbefaler folk å være forsiktig med sukker.

Alan Goldhammer som har jobbet suksessfylt med å reversere sykdom i mange år anbefaler folk å begrense salt, olje og sukker, og dette er direkte koblet til overvekt som du er inne på. Problemet med raffinert sukker er dog at det også er koblet til uønskede effekter p.g.a måten det metaboliseres på.

Alt i moderasjon er et mantra folk elsker fordi det gir mange en unnskyldning til å gjøre det de ikke burde som over tid kan bli et potensielt problem da de fleste lurer seg selv ang. menge. For de som klarer å unngå dette er jeg mer moderat.

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, vidor said:

De fleste som jobber med ernæring anbefaler folk å være forsiktig med sukker.

Alan Goldhammer som har jobbet suksessfylt med å reversere sykdom i mange år anbefaler folk å begrense salt, olje og sukker, og dette er direkte koblet til overvekt som du er inne på. Problemet med raffinert sukker er dog at det også er koblet til uønskede effekter p.g.a måten det metaboliseres på.

Alt i moderasjon er et mantra folk elsker fordi det gir mange en unnskyldning til å gjøre det de ikke burde som over tid kan bli et potensielt problem da de fleste lurer seg selv ang. menge. For de som klarer å unngå dette er jeg mer moderat.

 

Jeg er helt enig i alt du sier, bortsett fra at raffinert sukker metaboliseres annerledes. For at sukker skal entre blodbanen må det passere spesifikke "porter" fra tarm til blod. Uten disse vil ikke sukker kunne passere inn i blodet fra tarmen. Disse portene er spesifikke for ulike sukkermolekyler, eks glukose, fruktose. Om sukkeret er raffinert eller ikke, vil ikke ha noen betydning. Metabolismen i kroppen vil skje på samme måte uavhengig hvilken form sukkeret kom inn i tarmene på. 

19 hours ago, Dubious said:

Søtningsstoff er ikke bra det heller
Det gjør at du drikker mer enn hva du normalt ville gjøre og selv om det er null kalorier, så får du et søtsug så kaloriene får du fra andre varer

Føler meg som en liten kverrulant her, men jeg klarer heller ikke å la helt være.

Søtningsstoff i seg selv er verken bra eller dårlig vil jeg si, det er helt "tomt". Det bidrar ikke til noen som helst energiomsetning i kroppen, det gir kun en søt smak. For noen så fører søt sukkerfri drikke til at man spiser mer, men det er en sekundær effekt. Søtningsstoffene i seg selv er ikke farlig. 

Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (6 minutter siden):

Søtningsstoff i seg selv er verken bra eller dårlig vil jeg si, det er helt "tomt".

Cyanid er "tomt" det også, men det betyr ikke at det ikke er skadelig for kroppen.

Satt på spissen selvsagt, men du skjønner hva jeg mener. At noe er kalorifattig betyr ikke nødvendigvis at det er godt for en.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Gomby said:

Cyanid er "tomt" det også, men det betyr ikke at det ikke er skadelig for kroppen.

Satt på spissen selvsagt, men du skjønner hva jeg mener. At noe er kalorifattig betyr ikke nødvendigvis at det er godt for en.

Du kan ikke sammenligne Aspartam med Cyanid. Aspartam stimulerer reseptorer som gir oss en smaks-følelse, men Cyanid inhiberer elektrontransportkjeden slik at mitokondriene ikke kan produsere ATP, og derav hemmes all energiproduksjon og fører til død. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...