Gå til innhold

Nav dagpenger?


LMH1

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor lenge man kan gå på dagpenger med coronavirus lockdown? hvis man ikke får seg jobb??

Mener det er 52 uker, men usikkert om tiden kan forlenges ved behov, eller det er maks så etter den tiden må man skaffe jobb eller gå over på uføretrygt?

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 104 uker, hvis man tjente mer enn 2 ganger grunnbeløpet de siste 12 måneder eller gjennomsnittlig det samme siste 36 måneder fra vedtaksdato. Tjener man mindre så er det 52 uker. Hvis man går tom nå så vil det bli forlenget til og med 31.oktober og dette kan også bli forlenget av regjeringen. 

Dagpenger blir ikke forlenget med behov og hvis man er frisk så må man enten søke sosialstønad eller gå på tiltak og få tiltakspenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men 2 ganger grunnbeløpet er det før etter etter skatt?

For det som er ulempen en del bedrifte nedbemmanner nå, så totalsett vil nok det en del tape på dette.

Forstår ikke hvorfor bedrifter har ut året å få hjelp men enkelte avsluttes det i oktober\november? er det ikke mere synd på de som ikke får jobb, firmaene som nedbemanner trenger vel egentlig ikke penger? De kan legge ned eller legge ned kontoret, da flest jobber på hjemmekontor.

For syns dette gjør bare de uskjuldige blir straffet fordi bedrifter og arbeidsplasser vil spare penger.

Har sjekket sosial stønad er mindre sansynlig å få det, er kun for invandere som ikke har andre alternativer. Er også problemet at man får så lite at det er knapt til mat og tannlege. Så man kan ikke regne med å få innvilget det. Er maksimalt 5400 kr eller ligdene i måneden men da må man ha veldig god grunn for å be om det og man må gi dokumentasjon på faktiske utgifter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 timer siden):

Men 2 ganger grunnbeløpet er det før etter etter skatt?

For det som er ulempen en del bedrifte nedbemmanner nå, så totalsett vil nok det en del tape på dette.

Forstår ikke hvorfor bedrifter har ut året å få hjelp men enkelte avsluttes det i oktober\november? er det ikke mere synd på de som ikke får jobb, firmaene som nedbemanner trenger vel egentlig ikke penger? De kan legge ned eller legge ned kontoret, da flest jobber på hjemmekontor.

For syns dette gjør bare de uskjuldige blir straffet fordi bedrifter og arbeidsplasser vil spare penger.

Har sjekket sosial stønad er mindre sansynlig å få det, er kun for invandere som ikke har andre alternativer. Er også problemet at man får så lite at det er knapt til mat og tannlege. Så man kan ikke regne med å få innvilget det. Er maksimalt 5400 kr eller ligdene i måneden men da må man ha veldig god grunn for å be om det og man må gi dokumentasjon på faktiske utgifter.

2 ganger grunnbeløpet er før skatt.

Tiltakspenger er nesten 8000 kroner i måneden og jeg tror det skal være ganske lett å få det innvilget hvis man sier til NAV veilederen sin at man ønsker å dra på jobbsøkerkurs. Sosial stønad er sikkert noe vanskeligere å få og der krever man at man har brukt opp oppsparte midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rawls skrev (3 timer siden):

2 ganger grunnbeløpet er før skatt.

Tiltakspenger er nesten 8000 kroner i måneden og jeg tror det skal være ganske lett å få det innvilget hvis man sier til NAV veilederen sin at man ønsker å dra på jobbsøkerkurs. Sosial stønad er sikkert noe vanskeligere å få og der krever man at man har brukt opp oppsparte midler.

For å få tiltakspenger må du være i tiltak under hele perioden, enten det er utplassering i bedrift eller kurs. Du vil ikke få tiltakspenger for annet enn den perioden tiltaket gjelder, så et fireukers jobbsøkerkurs gir bare rett på tiltakspenger i den perioden kurset varer. Tiltakspengene skal da dekke livsopphold inkludert husleie, så de aller fleste må jo søke sosialstønad i tillegg for å få dekket husleie. Du vil da sitte igjen med kun livsopphold (varierer fra kommune til kommune, men ofte ca 6000 kr) som skal dekke mat, lege, tannlege, mobil, bensin, buss osv. Og om du må søke om støtte til dekning av husleie har nav ofte en ganske lav øvre grense på hva de dekker, så om de syns husleia di er for dyr må du flytte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 timer siden):

Du er på vei inn i en kvern. Livsoppgaven din nå blir å prøve å unngå å havne eller forbli i den kverna.

Ja det er jo lett 99% av arbeidsplassene jobber heller mot jobbsøkere nå er mere nedbemanning og oppsigelser og permiteringer en jobbtilbud.

Hvis vi snakker om nav er de helt håpløse, hvis du klarer å skaffe møte med de i løp av 90 dager er det like sansynlig å vinne penger på aksjer eller lotto.

Sitat

husleie har nav ofte en ganske lav øvre grense på hva de dekker,

Ja særlig når de vet folk som leier ut øker prisene på grunn av mere usikkert marked og øker depositumet for å ungå tap.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Dobbeltabbe skrev (19 timer siden):

For å få tiltakspenger må du være i tiltak under hele perioden, enten det er utplassering i bedrift eller kurs. Du vil ikke få tiltakspenger for annet enn den perioden tiltaket gjelder, så et fireukers jobbsøkerkurs gir bare rett på tiltakspenger i den perioden kurset varer. Tiltakspengene skal da dekke livsopphold inkludert husleie, så de aller fleste må jo søke sosialstønad i tillegg for å få dekket husleie. Du vil da sitte igjen med kun livsopphold (varierer fra kommune til kommune, men ofte ca 6000 kr) som skal dekke mat, lege, tannlege, mobil, bensin, buss osv. Og om du må søke om støtte til dekning av husleie har nav ofte en ganske lav øvre grense på hva de dekker, så om de syns husleia di er for dyr må du flytte. 

Ja, tiltakspenger blir bare mens tiltaket foregår. I min kommune så blir jobbsøkerkurs gitt til man får seg jobb (hvertfall til de under 30), selv om det kan ta mange måneder. Nå vet ikke jeg hvordan det er for de som er over 30.

Jeg er enig i at det blir ganske lite man sitter igjen med uavhengig om man han har tiltakspenger eller bare sosialstønad, spesielt på steder hvor boligprisene er høye.

Lenke til kommentar
Rawls skrev (5 minutter siden):

Ja, tiltakspenger blir bare mens tiltaket foregår. I min kommune så blir jobbsøkerkurs gitt til man får seg jobb (hvertfall til de under 30), selv om det kan ta mange måneder. Nå vet ikke jeg hvordan det er for de som er over 30.

Du er heldig hvis nav heletatt gidder å gi deg noe hjelp, min erfaring er diskusjon til bedre hjelp en nav, har vært lite support å få derfra, men må jo skaffe seg jobb for å få dagpenger, får man ikke jobb har jo dagpenger begrenset tid, men man kan jo håpe på det blir utvidet.

For syns det er ganske urettferdig at staten prioriterer bedrifter over personer med lav utdannelse og har flere hull i cv i tillegg til langtid sykemeldte. Riktignok hjelper det muligens litt at staten gir stønad til bedrifter. Men det er vel lite sammenlignet hvor mye tapet er.

Lenke til kommentar
Kron skrev (12 minutter siden):

Tiltakspenger kan også fås ved avtale om arbeidstrening i opptil 12 måneder. 18 måneder er også mulig om deltaker har nedsatt arbeidsevne. Det er mange muligheter her, og ofte kan dette være døra til fast jobb.

https://www.nav.no/no/bedrift/rekruttering/relatert-informasjon/arbeidstrening

Vel det blir vel samme som hospitering avtale omtrent sikkert ikke mye som skiller, men vet en del bedrifter utnytter slike avtaler, de bruker det for å spare penger men vet på forhånd de ikke vil ansette fordi de mener man mangler kravene som fyller 100% stilling, f.eks jobbe på elkjøp krever en del kundeservice oppgaver å ringe kunden finne løsninger uten kunder blir sure. Er vel slike oppgaver som er spessielt vanskelige. Vet elkjøp er uaktuelt selv de muligens trenger flere folk så er det mange yrker som krever man er ferdig utdannet en del bedrifter gir ikke 1 kr for kurs de ansetter heller de som har blitt sponset med slike. Så er det også en del jobber desverre som kun får provisjoner så er godt mulig å få stødnad fra nav er mere lønnsomt en å få dårlig jobb f.eks å rydde på et lager og ligdene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Du er heldig hvis nav heletatt gidder å gi deg noe hjelp, min erfaring er diskusjon til bedre hjelp en nav, har vært lite support å få derfra, men må jo skaffe seg jobb for å få dagpenger, får man ikke jobb har jo dagpenger begrenset tid, men man kan jo håpe på det blir utvidet.

For syns det er ganske urettferdig at staten prioriterer bedrifter over personer med lav utdannelse og har flere hull i cv i tillegg til langtid sykemeldte. Riktignok hjelper det muligens litt at staten gir stønad til bedrifter. Men det er vel lite sammenlignet hvor mye tapet er.

Det er veldig leit å høre. Jeg syntes at NAV bør gi mulighet til langvarige jobbsøkerkurs og tiltaksmuligheter for folk som er motivert til å være med på det. Jeg vet ikke så fryktelig mye om hvordan NAV behandler folk generelt. Jeg kjenner til tre personer som har vært innom NAV: den ene havnet fort på jobbsøkerkurs og fikk tiltakspenger før personen fikk jobb (før korona). Den andre personen fikk fort støtte til jobbpraksis (før korona) og flyttet til ny by og havnet rett på jobbsøkerkurs (under korona). Den tredje personen ble gitt opp av NAV ganske fort og ble siktet inn mot uføretrygd. Det ville ikke personen og tok initiativ på egen hånd og fant praksis plass selv. Han fikk så NAV til å betale tiltakspenger for plassen og brukte erfaringen til å få seg jobb etterpå. Alle disse tre var under 30 år.

 

Jeg tenker at det er lurt å spørre seg selv hva er det som du ønsker av NAV og sende melding til veilederen i aktivitetsplanen hvis det er spesifikke kurs eller tiltak man ønsker å dra på. Det kan også være lurt å mase litt, men gjerne på en hyggelig måte. Viser man initiativ så tror jeg man øker sjansen får få hjelp. PS: dette er generelt tips. Jeg aner ikke hvordan du er som person, så det kan hende at du allerede har gjort dette. Jeg gir tipset i tilfelle det er til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel handler om flaks og uflaks vet flere som har dårlig erfaringer med nav, de får forskudd på penger krav fordi de gir så dårlig oppfølging vet flere jeg kjenner også har dårlig erfaringer med vernet bedrifter, riktignok de gir lønn på høyde med folk fra afrika og kina generielt, gjør mye kjedelig rutine arbeid og har lite fagorginasjon eller beskyttelse som LO og ntho så blir det arbeidskonflikt er det lite å gjøre.

Men muligens det er permiteringer også i nav i tillegg var det vesentlig høyere folk som fikk støtte en tidligere flere fikk veldig tregt innvilget søknad om dagpenger. Flere har 6 måneder sen betaling på dagpenger.

For det nytte neppe å klage til nav eller høyre siden de vil ikke gi særlig svar, enste nav belager hvis man føler det slik men man kan når som helst si opp avtalen med nav.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 timer siden):

Ja det er jo lett 99% av arbeidsplassene jobber heller mot jobbsøkere nå er mere nedbemanning og oppsigelser og permiteringer en jobbtilbud.

Hvis vi snakker om nav er de helt håpløse, hvis du klarer å skaffe møte med de i løp av 90 dager er det like sansynlig å vinne penger på aksjer eller lotto.

To veier = Langvarig fast jobb, eller uføretrygd, så jobbe så mye du har ressurser til som ufør. Da har du en inntekt om jobben forsvinner. Hvis staten skal spille langballe, så må man spille langballe tilbake. Å holde på midt i veien er det samme som selvmord. Man blir bare overkjørt gang på gang til man er utbrukt, får hjerteinfarkt, drikker seg ihjel eller lignende. Jeg synes ikke at arbeiderklassen skal ha det et fnugg verre enn de som er steinrike og har fordeler i huet og røven. Bloggere, gamere og andre ymse kjendiser tjener millioner på bullshit, så skal vi som har prøvd å gjøre en god innsats i samfunnet leve på skrubb og smuler.

Ta grep for å unngå å havne i kverna. Stem Rødt også, så vi får inn planøkonomi, borgerlønn og få fjerna denne kverna som dreper folk innvendig. Det er bedre om alle jobber litt enn at noen skal få alt og resten må leve på smuler. Dét er noe som hører fortiden til. Vi må tenke nytt. Alle må løfte i flokk. Vi må endre mentaliteten. Ellers får sånne som trump fotfeste i hele verden, og da går alt til helvete.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Ta grep for å unngå å havne i kverna. Stem Rødt også, så vi får inn planøkonomi, borgerlønn og få fjerna denne kverna som dreper folk innvendig. Det er bedre om alle jobber litt enn at noen skal få alt og resten må leve på smuler. Dét er noe som hører fortiden til. Vi må tenke nytt. Alle må løfte i flokk. Vi må endre mentaliteten. Ellers får sånne som trump fotfeste i hele verden, og da går alt til helvete.

Men hva er rødt så mye bedre en høyre og arbeiderpartiet? Uansett hva man stemmer vil det uansett ikke bli rettferdig for man ser jo på ruter og strek: Bussjåfører i streik: – Man blir helt utbrent synd ikke synd på de utlandske som tjener 450 000 kr og alikevell vil ha mere, selv om det er urettferdig ledere i ruter tjener 2.5 milion kr i året. For er kjent enkelte utlandske har lønninger under 150 000 kr fordi de er lite populære hvorfor ansette utlandske hvis de ikke er biligere? Uansett vil nok politikerne ikke holde valgløftene uansett så jeg tror ikke rødt vil hjelpe noe særlig.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men hva er rødt så mye bedre en høyre og arbeiderpartiet? Uansett hva man stemmer vil det uansett ikke bli rettferdig for man ser jo på ruter og strek: Bussjåfører i streik: – Man blir helt utbrent synd ikke synd på de utlandske som tjener 450 000 kr og alikevell vil ha mere, selv om det er urettferdig ledere i ruter tjener 2.5 milion kr i året. For er kjent enkelte utlandske har lønninger under 150 000 kr fordi de er lite populære hvorfor ansette utlandske hvis de ikke er biligere? Uansett vil nok politikerne ikke holde valgløftene uansett så jeg tror ikke rødt vil hjelpe noe særlig.

Jeg skjønner f ikke hvorfor folk får tre barn når de ikke har jobb eller økonomi til det da. Man må leve etter evne.

Men altså, er virkelig 450 000 kr -vanlig- lønn for buss-sjåfør? Hvis man jobber fra 7 til 3 hver dag? Eller er det hvis man kun jobber 3-11, altså kveldstillegg og gjerne helgetillegg? Skjønner ingenting av den debatten. Som murer for 20 år siden hadde jeg 150 kr i timen og tjente vel kanskje 250 000 i året før skatt. 450 000 i dag er jo ca 38 000 kr i måneden før skatt, la oss si 25 000 kr etter skatt. Det er jo nok det. Og de er to. Så det burde være minst 40 000 i måneden etter skatt. Burde være nok til å få til noe.

Men hvis poenget var politikk, så -vet- jeg jo ikke. Men Rødt har aldri fått en sjans. La dem få en sjans, som frp har fått sin.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Taurean skrev (19 timer siden):

Stem Rødt også, så vi får inn planøkonomi, borgerlønn og få fjerna denne kverna som dreper folk innvendig. Det er bedre om alle jobber litt enn at noen skal få alt og resten må leve på smuler. Dét er noe som hører fortiden til. 

Nå er det vel ikke sånn at resten lever på smuler. Vi må ikke glemme at majoriteten av den norske befolkning lever svært behagelige og komfortable liv - selv de som du betegner som arbeiderklasse. At bussjåfører tjener 400-450k synes jeg høres helt fornuftig ut. De gjør en viktig jobb, men på lik linje med alle andre som har en viktig jobb, så handler det ofte om tilbud og etterspørsel. Om vi bruker mentaliteten "hva skulle vi gjort uten arbeidere innen x sektor" så ville jo alle hatt millionlønninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kreppsen skrev (58 minutter siden):

Nå er det vel ikke sånn at resten lever på smuler. Vi må ikke glemme at majoriteten av den norske befolkning lever svært behagelige og komfortable liv - selv de som du betegner som arbeiderklasse. At bussjåfører tjener 400-450k synes jeg høres helt fornuftig ut. De gjør en viktig jobb, men på lik linje med alle andre som har en viktig jobb, så handler det ofte om tilbud og etterspørsel. Om vi bruker mentaliteten "hva skulle vi gjort uten arbeidere innen x sektor" så ville jo alle hatt millionlønninger. 

Til din siste setning: Ja, men når bloggere, gamere og ymse kjendiser kan tjene millioner på bullshit, da burde dét være sunn fornuft at arbeidere som gjør noe nyttig i samfunnet burde tjene MER. Noe er fullstendig feil i strukturen. Jeg vet ikke mange prosent av de jeg nevner tjener så mye, men -ingen- burde kunne overgå arbeidere i lønn. De som jobber hardest, og da mener jeg de som har mest stress, ansvar for menneskelig (sykepleiere, leger, sjåfører, byggarbeidere og sikkert mange andre jeg glemmer å nevne) skal ha høyest lønn. De som har administrative roller som har mindre stress, mer tid, lettere jobb skal naturligvis tjene mindre.

Jeg har bare aldri skjønt hvorfor det er så feilfordelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (51 minutter siden):

De som jobber hardest, og da mener jeg de som har mest stress, ansvar for menneskelig (sykepleiere, leger, sjåfører, byggarbeidere og sikkert mange andre jeg glemmer å nevne) skal ha høyest lønn. De som har administrative roller som har mindre stress, mer tid, lettere jobb skal naturligvis tjene mindre.

Jeg har bare aldri skjønt hvorfor det er så feilfordelt.

Det vil være veldig vanskelig å måle det. Stress er subjektivt og ansvar kan måles på mange måter. For å ta sykepleiere så jobber de færre timer enn mange andre yrkesgrupper og har jobb i det offentlige hvor du er helt trygg f.eks. i perioder som nå. Dette kan også være et fint sted for TS - det finnes midlertidige stillinger innenfor helsesektoren som trenger hender og kan være aktuelle for deg nå. 

Min, om enn subjektive følelse, er at folk flest får det de fortjener slik systemet er i dag. De som får godt betalt gjør jobber som færre andre har mulighet, kapasitet, eller evner, til å gjennomføre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...