Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skjeggkre - pålegg om sprøyting?


Gjest 0f4e2...cc2

Anbefalte innlegg

Gjest 0f4e2...cc2

I blokka har noen skjeggkre, styret har gitt oss 4 dager frist til å sprøyte.

 

Ingen forklaring eller noe.

 

Jeg fikk nettopp beskjed at styret vil låse seg inn om 2 dager og sprøyte for min regning.

 

Boligen er pakket ned og alt står i esker, men jeg ønsker ikke noen inn når jeg ikke er tilstede.

 

Eier selv boligen, skal flytte ut alt og pusse opp og selge innen 2-3 uker.

 

1. Kan de bare låse seg inn?

2. Ønsker å gjøre dette selv, ved anledning, men korona-situasjonen er et hinder.

 

Tips? Nytter det å si at bruk av hovednøkkel vil regnes som innbrudd?

Anonymous poster hash: 0f4e2...cc2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv til dem at innlåsing sees som selvtekt og vil bli politianmeldt. Kjøp deg dlink-videokamera på elkjøp, koster ca 600 kr, den er genial. Slår seg på ved registrering av bevegelse og/eller lyd. Da har du bevis.

Du kan også skrive at 4 dagers varsel er altfor lite. Det bør være minst 2 uker. Bør også være en plan på hvilke midler som skal brukes, hvor dette eventuelt kan kjøpes og lignende. Skriv at det virker uprofesjonelt når det er så korte frister med trusler og at du oppfordrer dem til å endre lederstilen.

De skriver "sprøyting". Jeg har lest at den vanlige metoden er å sprøyte små dråper med gift langs lister og vegger. Håper ikke de mener at de skal sprøyte gift over hele så det krever full nedvasking etterpå. Det vil koste 10 000 kr.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
John-B skrev (På 21.9.2020 den 11.24):

De har selvfølgelig ikke rett til å bryte seg inn til deg, og naturligvis heller ikke sprøyte(!?) for din regning.

Norge må være eneste landet i verden hvor skjeggkre er et "skadedyr".

Hva legger du i dét? Liker du å ha dem flyende rundt i boligen? De kommer seg inn overalt, i mat, i mel, i benker, skaper, skuffer, senger. De tygger på papp og materialer. Blir det mange nok, så er det et skadedyr, ja. Så har det noe med det psykologiske å gjøre også. Ingen liker å leve med krypdyr flyende rundt i leiligheten. Og bare fordi det er verre i andre deler av verden, behøver vel ikke dét bety at vi skal godta det som en standard. Hvorfor -ikke- gjøre noe med det?

Lenke til kommentar

Det er nok en i styret som er overhysterisk for småkryp. De har ingen rett til å gå inn i din leilighet.

Men siden du skal ut så er det jo prositivt at de sprøyter, men du bør få vite hva det koster på forhånd.

Vi har dette der jeg bor, og jeg sprøytet 1 selv med noe jeg kjøpte fra nettet, og de ble så å si borte nokså kjapt.

 

Hvis pappeskene du nevner står på gulvet, og du har sett sjeggkre i leilgiheten, så får du disse med deg videre når du flytter. De liker papp for å si det mildt.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Taurean said:

Hva legger du i dét? Liker du å ha dem flyende rundt i boligen? De kommer seg inn overalt, i mat, i mel, i benker, skaper, skuffer, senger. De tygger på papp og materialer. Blir det mange nok, så er det et skadedyr, ja. Så har det noe med det psykologiske å gjøre også. Ingen liker å leve med krypdyr flyende rundt i leiligheten. Og bare fordi det er verre i andre deler av verden, behøver vel ikke dét bety at vi skal godta det som en standard. Hvorfor -ikke- gjøre noe med det?

Vi har da i alle år overlevd med fluer, edderkopper, tusselusser og annet kryp i husene våre. Hvorfor skal folk gå bananas med en gang de ser et skjeggkre?

Det bør da være opptil hver og en om de synes akkurat disse krypene er så grusome at de vil sette inne voldsomme tiltak for å fjerne de.

Det er for øvrig ytterst skjelden skjeggkre finner veien til stedene du nevner.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (1 time siden):

Det er for øvrig ytterst skjelden skjeggkre finner veien til stedene du nevner.

Det er ikke helt riktig. Vi har hatt skjeggkre på jobben og de var overalt, for å si det slik. De er mer aktive i mørke områder og om natten, naturlig nok.

John-B skrev (1 time siden):

Det bør da være opptil hver og en om de synes akkurat disse krypene er så grusome at de vil sette inne voldsomme tiltak for å fjerne de.

Nei, ikke når de sprer seg i bygningsmassen, da berører det andre enn kun deg selv. Alle må dermed gjøre tiltak for å bli kvitt krypene.
I mitt borettslag så skal slike ting rapporteres om med en gang, slik at det er mulig å sette i gang tiltak så raskt som mulig, i et forsøk på å ha kontroll over situasjonen.
Jeg vil tro at det er svært vanlig blant borettslag å ha regler rundt dette.

Hvis man bor i en enebolig så er situasjonen litt annen, men er det snakk om leilighetsbygg etc. så bor man faktisk sammen med andre og må forholde deg til det. Også når det gjelder kostnader/tiltak man ikke er enig i.

Lenke til kommentar
John-B skrev (1 time siden):

Vi har da i alle år overlevd med fluer, edderkopper, tusselusser og annet kryp i husene våre. Hvorfor skal folk gå bananas med en gang de ser et skjeggkre?

Det bør da være opptil hver og en om de synes akkurat disse krypene er så grusome at de vil sette inne voldsomme tiltak for å fjerne de.

Det er for øvrig ytterst skjelden skjeggkre finner veien til stedene du nevner.

Det er ikke det samme. De du nevner er lettere å fjerne og hindre adkomst. De formerer seg ikke på samme måte i en bolig.

Jeg synes det bør være i jussen at skadedyr som kan gjemme seg og formere seg inne i bygg bør forsvares når det kommer til salg av boliger og sånne ting. Den kostnaden skal ikke kjøper ta etterpå hvis selger har klart å lure det unna i salget.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...