Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flere motorhavari fra neste år? Mer biodrivstoff.


Anbefalte innlegg

Fra 2021 skal det blandes inn enda mer biodrivstoff i bensin og dieseltanken. Det har blitt økt stadig over flere år, og fra neste år er skal det blandes inn hele 24.5%.

https://finansavisen.no/nyheter/miljo/2020/09/18/7568655/regjeringen-oker-kravet-for-biodrivstoff

Det jeg lurer på er om de av oss som kjører bensin og dieselbil (90% av bilparken) bør bekymre oss? Jeg leser stadig om eksempler der folk får motorhavari i alt fra bil til påhengsmotor fordi drivstoffpumpene og slanger ødelegges av den dårlige kvaliteten på bensin og diesel som selges nå for tiden. Innblandingen av biodrivstoff gjør at det dannes vokskrystaller, at slanger korriderer, og diverse pumper og rør går tett. Man risikerer rett og slett svindyrt motorhavari. Og nå skal andelen biodrivstoff økes enda mer...

Spesielt dieselbiler med direkte innsprøytning og diesel partikkelfilter (omtrent alle dieselbiler), men også noen nyere bensinbiler med direkte innsprøytning og bensin partikkelfilter kan få tette dyser og filtre.

"Bare kjøp en elbil da vel?" Joda, og kanskje det er en av grunnene til at politikerne nå øker biodrivstoffandelen, slik at det skal bli en plagsom og dyr affære å være innehaver av bensin og dieselbil. Men så er det slik at mange av bensin og dieselbilene på veiene i dag er stasjonsvogner og SUVer til verdier der en Nissan Leaf er eneste man får som elbil i en utskiftning. Det er heller ikke særlig gøy å ha en dieselbil til 50 000 kr for så å få et motorhavari der dieselpumpe og diverse slanger og rør må byttes ut til en kostnad tilsvarende verdien på bilen.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, dette kan bli morro. Nå vet jeg ikke hva de skal erstatte dieselen med, om cetanverdi går opp eller ned pga dette.  Dagens diesel på vanlige stasjoner er jo ræva sånn sett, denm har endel lavere cetanverdi, og bla.a. derfor så soter motorene ned. Hadde man kunne kjørt på "avgiftsfri" diesel så har den ikke denne innblandingen, og motoren går derfor betraktelig bedre. Ikke unormalt med 10% lavere forbruk på en motor som går på avgiftsfri kontra vanlig.
Jeg har i mange år kjørt med dieseltilsetning, hovedsakelig fra QMI (dieselforbedrer heter den). Den består mye av nafta og litt anna knesk. Den øker cetan og reduserer risiko for kondens og dieseldyr. Får omtrent samme effekt med den som med avgiftsfri ift forbruk, men den smører bedre og øker forbrenningen såpass at det er en reell reduksjon på røykgass på i snitt 60%. Ift kroner og øre så er den direkte lønnsom å bruke, pga lavere forbruk. Mener det koster rundt 13 øre per liter å tilsette den i høy dose.
Jeg vil tro den hjelper en hel del på kommende miljødiesel også, men jeg er spent på spesielt cetannivå på den kommende.
Det er jo noen miljødiesler som er å få kjøpt noen steder på østlandet, som har høy cetan og er gullegod for motoren. Problemet er at den koster voldsomt mye mer enn ordinær diesel.

Lenke til kommentar

Ja, norsk drivstoff var av ganske god kvalitet en gang i tiden, men dagens drivstoff er nå mest sannsynlig en av verdens verste pga den svært høy innblandingen av bio. Man får dårligere motorkraft og enkelte utslipp som NOx går opp. Drivstoffleverandørene påstår at de legger til additiver til drivstoffet før det ender opp i tanken vår, men jeg tviler på at av dette er av noen særlig kvalitet. Jeg kjøper også et par flasker med additiver i ny og ne for å hjelpe dieselmotoren litt. Noen har gitt meg kjerringråd der det visstnok skal hjelpe å hive i en flaske med totaktsolje i tanken, men det tør jeg ikke. Ellers har jeg chiptrimmet ECUen, fjernet innmaten i DPF og fjernet og borret hull i andre deler som EGR-ventilen for å forhindre tiltetning.

Lenke til kommentar

Ikke bruk 2t olje. Den blander seg ikke fullstendig i diesel slik skikkelige tilsetninger gjør. Fakta er at 2t olje senker cetan-verdien slik at forbruk potensielt øker, motoren soter mer, og dyser kan tettes. 2t olje får motoren til å klakke mindre, så det høres penere ut, den kan og smøre dieselpumpe, men har altså flere svakheter enn fordeler. Dessuten blir den unødig dyr vs gode tilsetninger, så helt feil å bruke.
Gode tilsetninger til diesel er basert på noe nafta, aldri etanol, metanol, sprit, elns. Der finnes mange sorter der ute, men se etter at det er basert på nafta / white spirit. Både Wurth, QMI og flere velkjente merker selger slikt, min erfaring er at QMI sin er definitivt rimeligst av de som er brukbare.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Måtte ha en flaske dyserens på annenhver tank på dieselbilen min for at ikke dysene skulle klage. Om dieselen blir enda dårligere tror jeg mange kan bli plaget..

Ja, er redd dette kan lage seriøst mye problemer ? Endel (ganske mange ettersom jeg har hørt, men jeg har ikke noen fullstendig liste) motorer har jo maksgrense på 5% innblanding, så dette kan jo bli rett så gøy. Nå er jeg absolutt ikke noen kjemiker, så jeg tør ikke være bastant i og med at jeg ikke forstår hva de faktisk mener med disse miljøtilsetningene. Der finnes dårlig og bra vare. Er redd for at det er dårlig vare, kjenner jeg våre politikere rett ?

Lenke til kommentar

Bensin iblandet "biodrivstoff" er ikke noe nytt, det har pågått i mange land i flere tiår. Et av landene som har kommet lengst med dette er Brasil som under oljekrisen på 70-tallet sverget at de ikke skulle være avhengig av olje for å holde landet i gang. Siden den gang er det produsert millioner på millioner av biler som kan gå på en hvilken som helst blanding av ren etanol eller bensin, "ren" bensin har hatt 27% etanol siden 2015 (og 5% siden 30-tallet) der borte.

De siste 10 har de begynte å bytte ut busser med nye som kan håndtere tilsetning av biodrivstoff i diesel. Og for over ti år siden ble den første motorsykkelen som kunne gå på en hvilken som helst miks mellom ren etanol og/eller bensin produsert i Brasil, etterfulgt av hundretusener i de påfølgende årene.

Så, jeg tror ikke det at Norge drister seg til med å øke bioandelen til 24,5% vil være første steg vil verdens undergang.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (10 timer siden):

Fra 2021 skal det blandes inn enda mer biodrivstoff i bensin og dieseltanken.

Sludder. Avansert biodrivstoff (krav om minimum 9% fra 2021) teller dobbelt mot det overordnede kravet (24,5%). Dvs. at det reelle kravet blir 15,5% ( (24,5 - 2 x 9) + 9 ).

Kravene fra 1. juli 2020 er 6,1% avansert biodrivstoff og overordnet 22,3%. Dvs. at det reelle kravet er  (22,3 - 2 x 6,1) + 6,1 = 16,2%

"2019" kravene var 4% avansert og 20% overordnet. Dvs. (20 -4) = 16%.

Var det noen som skrev at det skal blandes inn mindre biodrivstoff i tankene?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 20.9.2020 den 23.03):

Var det noen som skrev at det skal blandes inn mindre biodrivstoff i tankene?

Virker ikke sånn nei. Hadde avisene tatt det med i artikkelen så hadde det ikke vært så interessant og dermed ikke samme leserklikk kanskje. 15,5% er fortsatt mye, men det er jo bra at det ikke går opp ihvertfall.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Oslo-forbud: Slik kan det påvirke resten av Norge

Syns dette er litt lattelig hvis det blir slik at med bensin\disel ikke har lov å kjøre i oslo. og de blir dyrere for parkering. Ganske tåpelig. Kan jo forstå de vil kutte forutrensing men måten de gjør det på er helt urimilig, de kunne like gjerne pålagt alle diselbilene å betale AdBlue hvis de skal få lov å beholde bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...