Gå til innhold

Bedre ordforhold/ språk


haccashan

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det finnes svært få enkle løsninger. Jeg vil påstå at det er en dårlig ide å bare slå opp noen fremmedord for så å forsøke å veve inkorporere de i dagligtalen. Det vil virke svært unaturlig og man kan ofte fremstå som en som forsøker å virke smartere enn en er.

Min anbefaling å lese. Les bøker og artikler. Les hver dag, minst femten minutter eller en artikkel fra en avis/nettside som ikke er bare har saker om kuken til Nortug. Når du kommer over ord du ikke kjenner igjen anbefaler jeg at du skriver de ned og googler deres betydning, det kan også være lurt å skrive ned definisjonen.  Det er min erfaring at man lærer bedre hvis man bruker flere deler av hjernen. Jeg husker ting jeg har lest bedre hvis jeg tar notater.

Endret av Flin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Flin skrev (4 timer siden):

Det finnes svært få enkle løsninger. Jeg vil påstå at det er en dårlig ide å bare slå opp noen fremmedord for så å forsøke å veve inkorporere de i dagligtalen. Det vil virke svært unaturlig og man kan ofte fremstå som en som forsøker å virke smartere enn en er.

Min anbefaling å lese. Les bøker og artikler. Les hver dag, minst femtenminutter eller en artikkel fra en avis/nettside som ikke er bare har saker om kuken til Nortug. Når du kommer over ord du ikke kjenner igjen anbefaler jeg at du skriver de ned og googler deres betydning, det kan også være lurt å skrive ned definisjonen.  Det er min erfaring at man lærer bedre hvis man bruker flere deler av hjernen. Jeg husker ting jeg har lest bedre hvis jeg tar notater.

Det er bedre å tenke bredt og ta ting over tid. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal begynne å bruke merkelige ord ut fra et norskpensum i universitet i dagligtale. Det tar tid å begynne å bruke et bredere ordforråd.

Å drive og lese masse bøker for så å prøve å prossessere alt sammen når man plutselig skal begynne å prate det, mener jeg er en dårlig idé. Det blir altfor stor overgang fra teori til praksis. Det beste er å søke opp ord man kommer over og ta ting over tid. For mye for fort blir bare kræsj og kaos. Det kan bli demotiverende også å bruke så mye tid på å lese. Bedre å gå rett til kjernen og dra essensen ut av det man lurer på enn å lese 10 000 ord man ikke har interesse for. Da fester ingenting seg. Lidenskap og interesse slår sjeledrepende hjernevasking, i hvert fall over tid.

Lenke til kommentar

For min del har følgende ting hjulpet meg til å bedre å ordforråd: 

- Samtaler med andre, både skriftlig og muntlig. Hvis det er ord de bruker som jeg ikke forstår, spør jeg dem hva ordet betyr, eller googler ordene jeg fanger opp. 

- Gaming har utvidet mitt engelskspråklige ordforråd

- Film, bøker og serier. Både faglig og ikke. Selv om man ikke alltid vet hva ordet betyr kan man skjønne hva det er i en kontekst. 

Det viktigste rådene mine er at du ikke må være redd for å spørre om noen bruker ord du ikke vet hva er, samt det å være være nysgjerrig! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...