Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Garanti/reklamasjon


noob12345

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte bil via forhandler for ca 3 uker siden. I løpet av disse ukene er det dukket opp en del feil og mangler  som det ikke var opplyst om i annonsen, og som jeg ikke fikk fortalt av forhandler. Bilen trenger bla stor service, skifting av bremseklosser og bremseskiver bak og den burde fått reg-reima skiftet. Verksted ga meg et prisoverslag på ca 20 000 kr. 

Alle tingene sm har komt opp, er noe som allerede var på bilen når jeg kjøpte den, og ikke noe jeg har klart å ødelegge på 3 uker. Det sa også verkstedet. Jeg kjenner at jeg er lite intr i å punge ut så store summer rett etter kjøp. Dette er noe forhandler burde fikset før bilen ble solgt.

Jeg har sendt mail til forhandler om dette, med prisoverslaget fra verksted, og spurt hvordan vi kan løse dette på best mulig måte for alle parter. Det er nå 1 uke siden, og forhandler har enda ikke svart.  Jeg er fristet til å heve kjøpet, men jeg er i utgangspunktet fornøyd med bilen. Hvordan ville dere løst denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noob12345 skrev (På 20.9.2020 den 9.55):

Bilen trenger bla stor service, skifting av bremseklosser og bremseskiver bak og den burde fått reg-reima skiftet.

Mener du å si at du kjøpte en bruktbil UTEN å spørre om disse tingene? ?

Eller ble du feilinformert om dette av selger/forhandler?

Klart du skal klage på disse tinga, men hvis IKKE forhandler har feilinformert deg om dette, så har de pr. definisjon ikke gjort noe galt. Er noe som heter undersøkelsesplikt hos kjøper også.

Lykke til med saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 timer siden):

Mener du å si at du kjøpte en bruktbil UTEN å spørre om disse tingene? ?

Eller ble du feilinformert om dette av selger/forhandler?

Klart du skal klage på disse tinga, men hvis IKKE forhandler har feilinformert deg om dette, så har de pr. definisjon ikke gjort noe galt. Er noe som heter undersøkelsesplikt hos kjøper også.

Lykke til med saken.

Den vanlige mann/kvinne i gata pleier ikke å spøre om sånt. Vi vanlige dødelige som ikke kan bli, regner jo med at dette er fikset av forhandler før bilen blir solgt. Jeg kjenner en bilforhandler, og han er helt sjokka. De hadde aldri solgt en bil uten at disse tingene var i orden, eller hvertfall sjekker, dokumenter og opplyst om. 

Hva vil feilinformert si? De har ikke opplyst om dette i det hele tatt

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Fikk du noen form for garanti på bilen? Hvis så så kan du kanskje i det minste få dekka bremseskiver hvis de er slitt utenfor specs.

Men ellers er det ikke så mye du kan kreve med mindre selger har opplyst (skriftlig eller muntlig) om at service og/eller registerreim nettopp er tatt eller lignende.

Ja den er kjøpt via forhandler, og har derfor 3 mnd eller 300km garanti. Jeg er innenfor både km og mnd. Forhandler har ikke nevnt service verken i salgs annonsen eller når bilen ble solgt til meg

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Mener du å si at du kjøpte en bruktbil UTEN å spørre om disse tingene? ?

 

En kan ikke forvente at alle som kjøper bruktbil er kompetente til å spørre om slikt. 

Bilen er kjøpt hos forhandler som dermed er den profesjonelle part. Da har forhandler opplysningsplikt. 

Å selge en bil hvor registerreim, bremseklosser og skiver er modne for utskifting kvalifiserer til brudd på opplysningsplikten.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Å kom igjen! Alle vet at en bil trenger regelmessig service og utskiftning av slitedeler. Vet man ikke det skulle man ikke hatt lov til å kjøre bil.

Men det kommer jo an på om den overskrider service-intervallene og evt. hvor slitte bremsene er. Så kommer det an på hvor mye han gav for bilen i forhold til de det vanligvis går for. Betalte han mye så står han sterkere enn om han fikk bilen grisebillig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan jo også ringe først til forhandler å se om de er villig til å gjøre jobben selv/ta rekning/heve kjøpet.

Om ikkje, kontakt forbrukerrådet e.l. så får du grei hjelp. Det viktigaste er å dokumentere alt skriftlig. Send ein mail først til forhandler, så ring for å følge opp. Kanskje ta opp samtalen, då stiller du mye sterkere i saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
noob12345 skrev (10 timer siden):

Den vanlige mann/kvinne i gata pleier ikke å spøre om sånt. Vi vanlige dødelige som ikke kan bli, regner jo med at dette er fikset av forhandler før bilen blir solgt.  

Jo det gjør vi (jeg er en av de). I hvertfall etter at vi har blitt lurt (minst) en gang. ? Det kalles erfaring. Er man alldeles noob, og vet det, så bør man absolutt ha med seg en bilkyndig for å se over bruktbilen FØR kontrakten signeres.

Beklager, men det er ikke min mening å "gni det inn". Jeg beklager virkelig den situasjonen du har havnet i.

Sitat

Jeg kjenner en bilforhandler, og han er helt sjokka. De hadde aldri solgt en bil uten at disse tingene var i orden, eller hvertfall sjekker, dokumenter og opplyst om.

Ja seriøse forhandlere har slike ting "på stell", men det er så mange useriøse selgere/bruktbilforhandlere der ute.

Sitat

Hva vil feilinformert si? De har ikke opplyst om dette i det hele tatt

Feilinformert ville ha vært hvis de påsto at dette VAR gjort, når det beviselig IKKE var gjort. Men det var vel ikke tilfelle her.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Valotunk skrev (9 timer siden):

Bilen er kjøpt hos forhandler som dermed er den profesjonelle part. Da har forhandler opplysningsplikt. 

Å selge en bil hvor registerreim, bremseklosser og skiver er modne for utskifting kvalifiserer til brudd på opplysningsplikten.

Ja jeg er slett ikke uenig med deg. Men jeg må innrømme at jeg blir litt paff over hvor naive vi kan være noen ganger.

Sitat

En kan ikke forvente at alle som kjøper bruktbil er kompetente til å spørre om slikt. 

Da bør man absolutt ha med seg en bilkyndig for å se over bruktbilen FØR kontrakten signeres. Det er så mange useriøse selgere/bruktbilforhandlere der ute.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Å kom igjen! Alle vet at en bil trenger regelmessig service og utskiftning av slitedeler. Vet man ikke det skulle man ikke hatt lov til å kjøre bil.

Men det kommer jo an på om den overskrider service-intervallene og evt. hvor slitte bremsene er. Så kommer det an på hvor mye han gav for bilen i forhold til de det vanligvis går for. Betalte han mye så står han sterkere enn om han fikk bilen grisebillig.

Ja selvfølgelig trenger en bil regelmessig service. Det vet alle. Men at bremseklossene er såpass nedslitt at de må byttes ut rett etter kjøpt, at alt av filter må byttes osv, det er ikke en utgift man regner med å ha rett etter å ha kjøpt bil hos forhandler. 

Bilen er en 2011 modell og var kjørt 175 000 km ved kjøp. Nei, det er 6 meg/5000km igjen til registerreim bytte. Nei, jeg såg ikke i servicehefte. Er det vanlig å gjøre det?

jeg skal ha bilen på nav test i dag, og ringe til forhandler etterpå. De har enda ikke svart på mailen jeg sende for over 1 uke siden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de er slitt så mye at de __ byttes så har du en sak der. Hvis bilen ikke har gått over serviceintervallet så har du neppe noe å komme etter. Dårlig gjort, men mange bruktforhandlere er ganske sleipe der.

Ja, det er vanlig å sjekke serviceheftet, eller i det minste sjekke annonse eller høre med forhandler om alle servicer er fulgt. Og det er spesielt vanlig å sjekke registerreim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Jo det gjør vi (jeg er en av de). I hvertfall etter at vi har blitt lurt (minst) en gang. ? Det kalles erfaring. Er man alldeles noob, og vet det, så bør man absolutt ha med seg en bilkyndig for å se over bruktbilen FØR kontrakten signeres.

Nei. De fleste som ikke har bil som en hobby, eller som kan mye om bil, spør om disse tingene. At du er blitt lurt en gang eller to og dermed har den erfaringen, tilsier ikke at alle andre sitter på samme erfaring og dermed trekker samme konklusjon

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...