Gå til innhold

Sony beklager forhåndsbestillings­kaos for PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gringorilla skrev (1 time siden):

Derimot har jeg hver eneste gang kunne spasert inn på flere forskjellige butikker over hele landet og kjøpt en maskin kontant. 


Virkelig? Kunne du kjøpe PS4 på releasedagen hos norske forhandlere, uten noen kø, bare spasere inn?

Hva med 20th edition eller 500 mill. edition?
På slike modeller er jo problemet enda større, i og med at det ikke kommer uendelig med konsoller i månedene etter release, og dertil enda kjipere når butikkene tar i mot mange flere forhåndsbestillinger enn de kan levere?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Hva vil du egentlig frem til @0laf? Hva er det som er så fryktelig med et køsystem? Og at man ikke klarer å levere til ALLE på dag 1? Det er laaaangt i fra kun Playstation det er relevant for. Ta en titt på de som bestiller RTX 30XX grafikkort for tiden. Der ryktes det enda verre tilstander. Det skjer årlig hver gang det lanseres nye iPhoner. Det skjedde med alle konsoller jeg har kjøpt. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (25 minutter siden):

Det burde være innlysende fra innleggene mine ovenfor, jeg trodde tråden omhandlet problemene til Sony med forhåndssalget, men innser at folk er fornøyd med det systemet som er, så lykke til videre !

Problemene til Sony var egentlig utelukkende USA. Det du snakket om her i Norge om Komplett og de andre er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Problemene til Sony var egentlig utelukkende USA. 


Nå har jo jeg faktisk lest artikkelen jeg kommenterer :
 

Sitat

Det var i juli at Sony lovet å informere godt i forveien om detaljer rundt forhåndsbestillinger. Da PlayStation 5-datoen ble avduket 16. september hadde selskapet imidlertid enda ikke sagt noe, men plutselig begynte butikker over hele verden å ta imot bestillinger


At enkelte butikker i Norge har tatt i mot bestillinger siden mars, gjør jo ikke saken noe særlig bedre, ei heller at dette er helt vanlig prosedyre for Sony hver gang de slipper en konsoll, surr og rot, med kunder som ikke får noen konsoll.

Jeg kan virkelig ikke se problemet ved å diskutere Sonys elendige håndtering av forhåndssalget, uansett hvor i verden det er, de har alltid hatt et dårlig system for dette.

Jeg tror jeg setter strek her, klarer man ikke diskutere trådens tema uten å bli vonbroten når noen kritiserer Sony, så blir det neppe en særlig konstruktiv debatt.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

At enkelte butikker i Norge har tatt i mot bestillinger siden mars, gjør jo ikke saken noe særlig bedre, ei heller at dette er helt vanlig prosedyre for Sony hver gang de slipper en konsoll, surr og rot, med kunder som ikke får noen konsoll.

Du får sette deg mer inn i hva som skjedde. Problemet var i utgangspunktet et tidssoneproblem, da Sony sa en dato og da bare kjørte noen på. Her til lands var det ikke noe utbredt problem, men i USA hadde alle fått beskjed om "i morgen" og da de våkna var det skrapt overalt og umulig å forhåndsbestille. DET er det som er kritikkverdig og dårlig.

0laf skrev (3 minutter siden):

Jeg kan virkelig ikke se problemet ved å diskutere Sonys elendige håndtering av forhåndssalget, uansett hvor i verden det er, de har alltid hatt et dårlig system for dette.

Mener du det at de alltid har vært utsolgt er den dårlige håndteringen? Det gjelder alle slike populære produkt. Apple, Nvidia, Microsoft, Samsung, Nintendo. Kan egentlig nevne i fleng.

Mener du at de ikke klarer å fortelle butikkene nøyaktig hvor mange konsoller de får inn? Det gjelder også stort sett samtlige slike produktlanseringer. Det blir køordninger i slike forhåndsbestillinger, og da er det første mann til mølla. Det er svært sjeldent at de kutter forhåndsbestillinger til hva de kan selge på lansering. Som nevnt, ta deg en titt i mølja av grafikkort for tida. Samtlige butikker og merker rundtom i verden kjører samme strategi. Ingen butikker vet hvor mye de får inn. Og det på tross av at lansering er i disse dager.

Det virker mer som du ikke liker køsystemet som prinsipp. 

0laf skrev (4 minutter siden):

Jeg tror jeg setter strek her, klarer man ikke diskutere trådens tema uten å bli vonbroten når noen kritiserer Sony, så blir det neppe en særlig konstruktiv debatt.

Jeg driter personlig en lang skit i hva slags merkenavn det snakkes om. Spør du meg er det denne kommentaren som fører til en lite konstruktiv debatt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Du får sette deg mer inn i hva som skjedde. Problemet var i utgangspunktet et tidssoneproblem, da Sony sa en dato og da bare kjørte noen på.


Og jeg, med lang erfaring fra å kjøpe Sony-produkter, mener at dette er helt vanlig for Sony, de har alltid problemer ved forhåndssalg, noe jeg har lenket til tidligere også.

Lange køer, butikker som forhåndsselger hundrevis av maskiner, men bare får inn noen svært få osv.
Enkelte norske butikker har allerede begynt å kansellere forhåndsbestillinger av PS5 fordi de ikke kan levere.

Forrige gang Sony slapp en konsoll, var det 500 mill. edition, og det var fullstendig kaos, svært mange fikk ikke sine konsoller som de hadde forhåndsbestilt, å den gangen kom det heller ikke flere inn senere.

Hva andre merker driver med, eller hvordan grafikkort selges, er vel helt irrelevant, systemet blir ikke bedre fordi butikkene selger andre produkter på samme måte?

Det enda mer irrelevant i en tråd som omhandler Sonys dårlige håndtering av forhåndssalg.
 

Nimrad skrev (18 minutter siden):

Det virker mer som du ikke liker køsystemet som prinsipp. 

Jeg har ingen problemer med "køsystem", men dette er ikke et "køsystem", dette dreier seg om forhåndssalg, hvor man selger produkter før de har kommet inn på lager.

Men du har helt rett, jeg liker ikke butikker som forhåndsselger ting de ikke kan levere.
Jeg ville tro at de fleste var enig i det, men det er mulig jeg tar feil?
 

Nimrad skrev (18 minutter siden):

Jeg driter personlig en lang skit i hva slags merkenavn det snakkes om. Spør du meg er det denne kommentaren som fører til en lite konstruktiv debatt.

Hva er da problemet ved at jeg skriver om Sonys dårlige håndtering av forhåndssalg?
Hvorfor så opptatt av at det "kun var i USA", eller at det er vanlig at folk ikke får det de har bestilt osv. 

Du virker veldig opprørt over at jeg skriver noe negativt om Sony, å forsøker å bortforklare det hele med at noen hacket Amazon, og at Wallmart brøt noen avtaler osv.

I så å si alle andre bransjer er det jo helt vanlig å levere etter avtale, til avtalt tid og pris.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Hva er da problemet ved at jeg skriver om Sonys dårlige håndtering av forhåndssalg?
Hvorfor så opptatt av at det "kun var i USA", eller at det er vanlig at folk ikke får det de har bestilt osv. 

Du virker veldig opprørt over at jeg skriver noe negativt om Sony, å forsøker å bortforklare det hele med at noen hacket Amazon, og at Wallmart brøt noen avtaler osv.

I så å si alle andre bransjer er det jo helt vanlig å levere etter avtale, til avtalt tid og pris.

Det er samme greia for andre ekstremt populære produkt, og NEI, det er ikke slik i alle andre bransjer. Det er ikke avtalt noe tid, ei heller laget noe avtale, man har satt seg i kø. Bilbransjen har det samme, dama har stått i kø for populære interiørlamper i månedsvis.

Problem 1: Du snakket ikke om det som faktisk var saken, nemlig det som skjedde i USA(som var en effekt av at andre i verden åpnet, jeg har oppsummert hele greia i en annen post).

Problem 2: Det du kritiserer er standard for produkt med lignende popularitet, men du vinkler det her inn som om det er knyttet til denne spesifikke saken.

0laf skrev (6 minutter siden):

Og jeg, med lang erfaring fra å kjøpe Sony-produkter, mener at dette er helt vanlig for Sony, de har alltid problemer ved forhåndssalg, noe jeg har lenket til tidligere også.

Lange køer, butikker som forhåndsselger hundrevis av maskiner, men bare får inn noen svært få osv.
Enkelte norske butikker har allerede begynt å kansellere forhåndsbestillinger av PS5 fordi de ikke kan levere.

Det er helt vanlig for konsoller, for grafikkort, for mobiltelefoner, for konsertbilletter, for samlerobjekter, for populære biler, for interiør osv osv. Det er en markedsdynamikk for alt som selges i store kvantum på kort tid, fordi ingen vil holde lagre. Det som var hele saken som Sony beklagde gikk ikke på at ikke alle kunne få konsoller, men at det ble rot i bestillingssystemer, rot i tidspunkt for reservering over dammen og det gikk i strid med det som ble kommunisert kvelden før.

0laf skrev (9 minutter siden):

Og jeg, med lang erfaring fra å kjøpe Sony-produkter, mener at dette er helt vanlig for Sony, de har alltid problemer ved forhåndssalg, noe jeg har lenket til tidligere også.

Lange køer, butikker som forhåndsselger hundrevis av maskiner, men bare får inn noen svært få osv.
Enkelte norske butikker har allerede begynt å kansellere forhåndsbestillinger av PS5 fordi de ikke kan levere.

Neida, men da er du offtopic her. For her kommer du for å kritisere ihht en artikkel som omhandler en blunder av Sony som er en del verre enn den helt vanlige prosedyren som alle andre populære forhåndsbestillinger opplever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (13 minutter siden):

Det er samme greia for andre ekstremt populære produkt, og NEI, det er ikke slik i alle andre bransjer. Det er ikke avtalt noe tid, ei heller laget noe avtale, man har satt seg i kø. Bilbransjen har det samme, dama har stått i kø for populære interiørlamper i månedsvis.


Så dersom jeg bestiller ny bil, kommer i butikken etter å ha ventet i flere måneder, og selgeren møter meg med et glis og "sorry mac, bilen din blir ikke levert, Toyota klarte ikke å levere nok biler, her er pengene dine, prøv igjen om noen måneder", så er det "helt vanlig" i følge deg?

Det er åpenbart at mange bransjer selger produkter som må tilvirkes, noen driver også etter "just in time" prinsippet, eller dropshipping, men det er jo noe helt annet enn å ta i mot, og bekrefte bestillinger på forhånd, for så å ikke levere produktet etter avtale.

Min personlige mening er at Sony og deres forhandlere gjør en elendig jobb under forhåndssalg av konsollene, og at de burde begrense salgene til det antallet konsoller de vet at de får, og så eventuelt vente med forhåndssalg inntil de har et bekreftet antall osv.

At du synes det er greit å vente i månedsvis på et produkt du ikke får fordi selgeren ikke klarte å levere, får være opp til deg, jeg synes absolutt ikke det er greit. 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (Akkurat nå):

Så dersom jeg bestiller ny bil, kommer i butikken etter å ha ventet i flere måneder, og selgeren møter meg med et glis og "sorry mac, bilen din blir ikke levert, Toyota klarte ikke å levere nok biler, her er pengene dine, prøv igjen om noen måneder", så er det "helt vanlig" i følge deg?

Det er et eksempel som er helt på viddene. Det er jo nettopp sånn som dette det er i elbilbransjen for tida? Det kommer inn titusenvis av forhåndsbestillinger, som attpåtil tar betalt for å forhåndsbestille. ALLE kan ikke forvente å få første dagen de første bilene kommer til Norge. Det finnes ingen avtale, det finnes ingen leveringsdato, det er kun en forhåndsreservasjon. Og du blir jo selvfølgelig oppdatert underveis når det nærmer seg om når du kan få produktet. Det er først da datoen foreligger.

0laf skrev (3 minutter siden):

Det er åpenbart at mange bransjer selger produkter som må tilvirkes, noen driver også etter "just in time" prinsippet, eller dropshipping, men det er jo noe helt annet enn å ta i mot, og bekrefte bestillinger på forhånd, for så å ikke levere produktet etter avtale.

Hva slags avtale er en forhåndsreservasjon? Skjønner du virkelig ikke forskjellen her? Det er da ingen som har lovet noen å levere nøyaktig på lanseringsdato. Men alle skal selvfølgelig få konsollen sin, i tur og orden i henhold til køsystemet.

0laf skrev (5 minutter siden):

Min personlige mening er at Sony og deres forhandlere gjør en elendig jobb under forhåndssalg av konsollene, og at de burde begrense salgene til det antallet konsoller de vet ta de får, og så eventuelt vente med forhåndssalg inntil de har et bekreftet antall osv.

Jeg er uenig. Jeg synes det er bedre med reservasjonssystemer, som jo er standard for "alle" sammenlignbare produkter. Dog til en viss grad. Problemet med helt ekstreme køer og ekstremt dårlig tilbud er de ufattelige prisene på videresalg av folk som egentlig ikke vil ha produktet.

0laf skrev (6 minutter siden):

At du synes det er greit å vente i månedsvis på et produkt du ikke får fordi selgeren ikke klarte å levere, får være opp til deg, jeg synes absolutt ikke det er greit.

Du forstår at du uansett må vente i månedsvis? Forskjellen her er at du ikke trenger å trykke på F5 dag inn og dag ut, eller vente på en e-post og håpe du er den første som leser den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (31 minutter siden):

Det finnes ingen avtale, det finnes ingen leveringsdato, det er kun en forhåndsreservasjon.


Virkelig? Jeg har da forhåndsbestilt en del, også av Sonys produkter, og jeg har da alltid fått en bekreftelse og skriftlig avtale fra butikken?

Jeg forventer også at produktet leveres på slippdato, og gjerne at det sendes et par dager før osv. slik som er vanlig.
Jeg vet ikke helt hvor det havner juridisk, men jeg ville anta slike kjøp faller under "tilvirkningskjøp" eller lignende i kjøpsloven?

Hva er ellers poenget med å forhåndsbestille, da kan man jo heller gå i butikken på slippdato, for i følge Gringorilla ovenfor er det ingen kø og nok av produkter i hyllene, så hvorfor vente månedsvis etter slippdato på en maskin man har forhåndsbestilt, når man kan kjøpe den i butikken?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (29 minutter siden):

Virkelig? Jeg har da forhåndsbestilt en del, også av Sonys produkter, og jeg har da alltid fått en bekreftelse og skriftlig avtale fra butikken?

Jeg vet ikke hvor du forhåndsreserverer, men jeg har kunnet kansellere alle typer produkter jeg har forhåndsbestilt før de blir sendt ut. Da får jeg mail med bekreftelse, da starter angreretten osv. For bilkjøpet jeg gjorde var det en kontrakt som måtte signeres når leveringen nærmet seg, flere måneder etter reservasjonen. Du har så klart en bekreftelse på at du får en konsoll, men du har ikke bekreftet noen dato når du forhåndsreserverte. Min sier dette:

image.png.0be95d64ed471c111d4f06f527f3b160.png

0laf skrev (29 minutter siden):

Jeg forventer også at produktet leveres på slippdato, og gjerne at det sendes et par dager før osv. slik som er vanlig.

Det er ikke vanlig. Og du har helt utopiske forestillinger, det er ikke nok konsoller til alle.

0laf skrev (29 minutter siden):

Hva er ellers poenget med å forhåndsbestille

Poenget er å lage en rettferdig kø. Når forhåndsreservasjonen starter settes køsystemet i gang, og produktene leveres ut i tur og orden når de ankommer lageret.

0laf skrev (29 minutter siden):

da kan man jo heller gå i butikken på slippdato, for i følge Gringorilla ovenfor er det ingen kø og nok av produkter i hyllene, så hvorfor vente månedsvis etter slippdato på en maskin man har forhåndsbestilt, når man kan kjøpe den i butikken?

Det skjønner du jo at ikke stemmer. Om forhåndsbestillinger på nett ryker på minutt/timer, så skjønner du veldig godt at det ikke vil være overfullt på fysiske lager. Jeg stod 4 timer (fysisk) i kø for Nintendo Wii da den kom, var nr 3 i køen og den siste som fikk konsoll. Jeg har også stått timesvis i kø for å få iPhone da den kom til Norge, for ventetiden på forhåndsreserveringene var uker/måneder.

 

 

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...