Gå til innhold

Sony beklager forhåndsbestillings­kaos for PlayStation 5


Anbefalte innlegg

Iki skrev (51 minutter siden):

Da regner jeg med at du tenker på komplett?

Mener du at Sony skal forby dem å selge plasser i køen?

Nøyaktig hvordan mener du dette skal foregå?


Som nevnt tidligere, det gjelder flere butikker, Gamezone har angivelig sendt ut beskjed til en del kunder som forhåndsbestilte at de ikke har nok konsoller til å dekke det de har solgt, andre butikker har vel også gjort noe lignende.

Når Sony lanserte 500 mill. PS4-konsollen var dette også gjennomgående, de aller fleste butikker tok i mot hundrevis av bestillinger, selv om de kun fikk noen få konsoller.

Jeg mener ikke at Sony skal forby salg, jeg mener at Sony skal kreve at deres autoriserte forhandlere venter med forhåndssalg inntil de vet nøyaktig hvor mange konsoller de får fra Sony, noe de som oftest får beskjed om lenge før lanseringsdatoen, og at disse forhandlerne så har et system for forhåndssalg i sine nettbutikker hvor det settes en grense slik at de ikke selger produkter de ikke har, eller kommer til å få.

Dette er trivielt å sette opp, enkelte nettbutikker har det allerede (CDON mener jeg har dette), og det er helt vanlig ved forhåndssalg av lignende produkter.

Selv amatører som selger hjemmesnekret dilldall på nettet klarer å ha et system hvor de ikke selger et høyere antall enn det de har tilgjengelig, man skulle tro at et av verdens største selskaper klarte å få krav på plass slik at deres forhandlere også hadde et slikt system.

Merk at jeg ikke kritiserer at det går tomt i løpet av minutter eller andre slike ting, men at Sonys forhandlere konsekvent har en tendens til å la pre-orders gå helt av hengslene, å ta i mot bestillinger på en haug med konsoller forhandlerne ikke får, og så avlyse bestillingene til mange av kundene, noe som åpenbart er jævlig dårlig reklame for Sony.

Mange av butikkene setter altså opp en side for pre-orders, men har ikke noe system for hvor mange som kan selges, i stedet går salget til butikken stopper det, og ofte har butikken da allerede tatt i mot mange flere bestillinger enn de kan levere, noe som åpenbart blir helt feil. Butikkene vil jo gjerne ha inn alle pengene så tidlig som mulig, så det er god business for de å selge en hel haug, så sende ut de konsollene de får, å så refundere pengene til de som ikke fikk noe, men det er elendig reklame for Sony når mange av kundene ikke får sin Playstation, etter å ha ventet i månedsvis med bekreftet pre-order og full betaling, slik det har vært ved tidligere lanseringer av Playstation.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (25 minutter siden):

Jeg mener ikke at Sony skal forby salg, jeg mener at Sony skal kreve at deres autoriserte forhandlere venter med forhåndssalg inntil de vet nøyaktig hvor mange konsoller de får fra Sony, noe de som oftest får beskjed om lenge før lanseringsdatoen, og at disse forhandlerne så har et system for forhåndssalg i sine nettbutikker hvor det settes en grense slik at de ikke selger produkter de ikke har, eller kommer til å få.

Hva mener du Sony skal gjøre da, med de som ikke forholder seg til mengden konsoller Sony lover å levere?

Butikker som kanskje starter forhåndssalget før konsollen er vist frem.

Om vi tar komplett som eksempel, de startet salget i april.

Det er 2 måneder før Sony viste frem konsollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (15 timer siden):

Huff, må aldri skylde på Sony. Må heller ikke skylde på Sony for at de startet forhåndsbestilling allerede 1 time etter i noen land. Ifølge deg så er det umulig at Sony gjør en feil?

 

 

0laf skrev (14 timer siden):

Ja, men det er Sony som merkevare som legger ut sine produkter for forhåndssalg, som må stille krav til forhandlerne.
Det er Sony, eller her i Norden Nordisk Film, som må få dette plass, å stille krav til sine autoriserte forhandlere, de kan ikke skyve ansvaret over på hver enkelt butikk, for at deres distribusjon ikke har orden i sakene, det er jo det samme surret hver gang de lanserer et produkt.

 

0laf skrev (3 timer siden):

Jeg mener ikke at Sony skal forby salg, jeg mener at Sony skal kreve at deres autoriserte forhandlere venter med forhåndssalg inntil de vet nøyaktig hvor mange konsoller de får fra Sony, noe de som oftest får beskjed om lenge før lanseringsdatoen, og at disse forhandlerne så har et system for forhåndssalg i sine nettbutikker hvor det settes en grense slik at de ikke selger produkter de ikke har, eller kommer til å få.

Merk at jeg ikke kritiserer at det går tomt i løpet av minutter eller andre slike ting, men at Sonys forhandlere konsekvent har en tendens til å la pre-orders gå helt av hengslene, å ta i mot bestillinger på en haug med konsoller forhandlerne ikke får, og så avlyse bestillingene til mange av kundene, noe som åpenbart er jævlig dårlig reklame for Sony.

men det er elendig reklame for Sony når mange av kundene ikke får sin Playstation, etter å ha ventet i månedsvis med bekreftet pre-order og full betaling, slik det har vært ved tidligere lanseringer av Playstation.

Hm, merkelig. For jeg har vært tilstede på hver eneste lansering, og har aldri opplevd dette før. Hvor var du?
(Det er forøvrig Nintendo som har en vane for å tøve med dette.)

Jeg har sett mye rar galle komme fra Xbox-skyttergravene, men dette må være noe av det merkeligste dere har funnet på å klage på.

Mener dere UP bør kritiseres for at folk kjører for fort? Eller kanskje det er BMW sin skyld?

Dere roper etter at det er Sonys ansvar å straffe disse forhandlerne? Hva vet dere om de får straff eller ikke? Og tror dere ikke de blir straffet av oss forbrukere? Jeg kjøpte min hos Elkjøp og kommer til å avbestille den på Komplett, da førstnevnte hadde et slikt ryddig system som du hyller. Videre kommer jeg sjeldnere til å handle på Komplett på grunn av dette, da jeg ser hvordan de opererer. Jeg legger altså skylden der den hører hjemme i stedet for å lire av meg mot "UP".

Endret av Gringorilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

Som nevnt tidligere, det gjelder flere butikker, Gamezone har angivelig sendt ut beskjed til en del kunder som forhåndsbestilte at de ikke har nok konsoller til å dekke det de har solgt, andre butikker har vel også gjort noe lignende.

Så nå er det slutt på PS5? Det er da ikke uvanlig ved forhåndsbestilling at ikke ALLE får på lanseringsdato? Det gjelder jo alt av produkter. Hver gang ny iPhone kommer eller lignende blir det jo bare lenger og lenger leveringstid. Det er da langt i fra vanlig praksis å stoppe hele forhåndssalget? For meg er akkurat det en ikke-sak.

Det virker ikke som om noen her i tråden har forstått hva som skjedde.

  1. PS5-event. Sony forteller at forhåndsbestillinger starter "i morgen".
  2. Butikker i Europa: "Heyy, det er jo allerede "i morgen" her." Dette var da midt på natta i USA.
  3. Walmart og Gamestop freaker ut da de ser det selges konsoller som varmt hvetebrød og setter i gang sine egne forhåndsbestillinger.
  4. Alle andre må da gjøre det samme. 

I tillegg brøt nettsidene sammen. Amazon som ikke startet forhåndsbestilling tidlig klarte noen å "hacke"; det vil si noen klarte å finne direktelink til PS4-bestilling med bruk av SKU og postet dette på twitter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet? Jeg forhåndsbestilte på Komplett i juni og har dermed fått min plass i køen. Jeg har ikke betalt en eneste krone enda, og det skal jeg heller ikke gjøre før fakturaen kommer.

At jeg sannsynligvis ikke får til lansering er jeg innforstått med og regnet egentlig aldri med det, så populær som denne konsollen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (30 minutter siden):

Jeg skjønner ikke problemet? Jeg forhåndsbestilte på Komplett i juni og har dermed fått min plass i køen. Jeg har ikke betalt en eneste krone enda, og det skal jeg heller ikke gjøre før fakturaen kommer.

At jeg sannsynligvis ikke får til lansering er jeg innforstått med og regnet egentlig aldri med det, så populær som denne konsollen er.

Jeg forhåndsbestilte min i september (fra Elkjøp) og får min på releasedagen. Synes du ikke det skurrer litt fra Komplett da?

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (9 minutter siden):

Jeg forhåndsbestilte min i september (fra Elkjøp) og får min på releasedagen. Synes du ikke det skurrer litt fra Komplett da?

To mulige forklaringer på det:

1) Elkjøp lover mer enn de kan holde

2) Elkjøp har fått vite hvor mange maskiner de får inn på sin første leveranse og det er mange nok til at de nådde i hvert fall så langt ned i køen at du fikk.

Hvorfor det skulle skurre for Komplett skjønner jeg fortsatt ikke. De startet opp med forhåndsbestillinger mye før og har dermed sannsynligvis mye lengre kø, og jeg står antakelig såpass langt bak i køen at de ikke får inn nok maskiner på første leveranse til å nå dypt nok ned i køen.

Men for all del, folk må jo bare kansellere sin Komplett-ordre. Jo flere som gjør det, jo høyere rykker potensielt jeg opp i køen og har jeg virkelig flaks kommer jeg meg innafor grensa.

 

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Jeg bare undrer på hvorfor Sony i det hele tatt startet med forhåndsalget dagen etter å ha vist frem pris og release date, når de sa klart og tydelig at man skulle få varsel i god tid. Hadde jo sluppet alt kaoset. Det er jo en god grunn til at de beklager.

 

De "eier" jo markedet så de trengte aldri å stresse. De kommer uansett til å selge mer enn MS sine konsoller. Skjønner ikke helt strategien de har lagt opp til.

Butikker ble vel desperate når dette tikket inn. Altså helt uventet.

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (3 timer siden):

Jeg forhåndsbestilte min i september (fra Elkjøp) og får min på releasedagen. Synes du ikke det skurrer litt fra Komplett da?

Men elkjøp åpnet ikke noe forhåndsbestilling før i september? At Komplett åpnet i april får stå for deres regning, et køsystem fungerer likt for alle, uavhengig av når de åpnet. Denne saken handler om noe helt annet. Hadde det ikke blitt disse kaotiske tilstandene i USA og de store nettbutikkene der hadde dette vært en ikke-sak.

Lenke til kommentar
psyckmark skrev (2 timer siden):

Jeg bare undrer på hvorfor Sony i det hele tatt startet med forhåndsalget dagen etter å ha vist frem pris og release date, når de sa klart og tydelig at man skulle få varsel i god tid. Hadde jo sluppet alt kaoset. Det er jo en god grunn til at de beklager.

Dårlig planlagt i utgangspunktet, ja. Men det var ikke veldig lett å forutse det som skjedde. Det er jo butikkene som har fått panikk og Amazon med teknisk glipp.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Hva mener du Sony skal gjøre da, med de som ikke forholder seg til mengden konsoller Sony lover å levere?


Det står vel ganske klart ovenfor, stille krav til at de faktisk kan levere?
Butikker som ikke overholder slike krav, burde vel ikke få noen konsoller i fremtiden.
 

Gringorilla skrev (5 timer siden):

Hm, merkelig. For jeg har vært tilstede på hver eneste lansering, og har aldri opplevd dette før. Hvor var du?
(Det er forøvrig Nintendo som har en vane for å tøve med dette.)


Jeg har ikke vært til stede på noe som helst? 
Det jeg snakker om er kaoset ved forhåndsbestilling av Sonys konsoller, jeg kan ikke helt se at jeg trenger å være til stede noe sted for å se at det er kaos?

Mener du at Sony offentlig beklager kaoset ved forhåndsbestillinger, uten at det er noe problem, og at du vet bedre enn Sony fordi du var "til stede"?

Dette har alltid vært det samme med Sony :

Playstation 2 - Sony ... had to halve the initial U.S. roll-out to just 500,000 consoles because of parts shortages. The company has admitted that the scaled-back launch ... would not be enough to meet demand.

Playstation 3 - there were as many as 300 pre-orders for the PS3, but they were only to receive between 3 and 8 units.

Playstation 4 - gamers frustrated by PS4 pre-order failures

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (4 timer siden):

To mulige forklaringer på det:

1) Elkjøp lover mer enn de kan holde

2) Elkjøp har fått vite hvor mange maskiner de får inn på sin første leveranse og det er mange nok til at de nådde i hvert fall så langt ned i køen at du fikk.

Hvorfor det skulle skurre for Komplett skjønner jeg fortsatt ikke. De startet opp med forhåndsbestillinger mye før og har dermed sannsynligvis mye lengre kø, og jeg står antakelig såpass langt bak i køen at de ikke får inn nok maskiner på første leveranse til å nå dypt nok ned i køen.

Men for all del, folk må jo bare kansellere sin Komplett-ordre. Jo flere som gjør det, jo høyere rykker potensielt jeg opp i køen og har jeg virkelig flaks kommer jeg meg innafor grensa.

 

Den første forklaringen din er direkte feil. Noe som bekreftes med at elkjøp faktisk stoppet forhåndssalget for å være sikker på at alle som har bestilt faktisk får.

Dermed blir den andre forklaringen riktig, noe som igjen bør få deg til å spørre hvorfor komplett ikke gjorde det samme. 

Og da bør det begynne å skurre for deg.

Men det virker som du var mer ute etter å forsvare ditt eget kjøp og valg av butikk enn å faktisk rette kritikk mot komplett sin håndtering av forhåndsbestillingen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptisk23 skrev (8 minutter siden):

Dermed blir den andre forklaringen riktig, noe som igjen bør få deg til å spørre hvorfor komplett ikke gjorde det samme. 

Og da bør det begynne å skurre for deg.

Men det virker som du var mer ute etter å forsvare ditt eget kjøp og valg av butikk enn å faktisk rette kritikk mot komplett sin håndtering av forhåndsbestillingen. 

Igjen, jeg skjønner ikke hva Komplett skulle ha gjort feil her? Hvis jeg er nummer 35 i køen til Komplett, og de bare får inn 30 enheter, hva slags skyld mener du Komplett har her?

Og hva mener du med kjøp? Jeg har ikke kjøpt noen ting enda. Komplett har ikke krevd ei eneste krone; det begynner de ikke med før de begynner å levere enheter.

Så igjen: hva har Komplett "jukset" med her, og hva har de eventuelt tjent på det?

Jeg har reservert meg en plass i køen. Og jeg får en maskin når jeg får den, akkurat som alle andre. Siden Komplett har hatt forhåndsbestilling åpent lenge har de også den lengste køen, det er jo bare sunn fornuft. Men igjen: jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem.

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Det står vel ganske klart ovenfor, stille krav til at de faktisk kan levere?
Butikker som ikke overholder slike krav, burde vel ikke få noen konsoller i fremtiden.

Du skriver selv at du ikke mente at Sony skulle forby noen å selge konsollen, men nå har du skiftet til nettopp den løsningen?

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (4 timer siden):

To mulige forklaringer på det:

1) Elkjøp lover mer enn de kan holde

2) Elkjøp har fått vite hvor mange maskiner de får inn på sin første leveranse og det er mange nok til at de nådde i hvert fall så langt ned i køen at du fikk.

Hvorfor det skulle skurre for Komplett skjønner jeg fortsatt ikke. De startet opp med forhåndsbestillinger mye før og har dermed sannsynligvis mye lengre kø, og jeg står antakelig såpass langt bak i køen at de ikke får inn nok maskiner på første leveranse til å nå dypt nok ned i køen.

Men for all del, folk må jo bare kansellere sin Komplett-ordre. Jo flere som gjør det, jo høyere rykker potensielt jeg opp i køen og har jeg virkelig flaks kommer jeg meg innafor grensa.

 

Er jo nettopp derfor det skurrer hos Komplett. De har tatt imot forhåndsbestillinger uten å vite hvor mange maskiner de fikk og uten å informere kunder om at de må belage seg på å vente. De har fortsatt ikke gitt ut noen info om når kundene kan forvente å få maskina. I mellomtiden startet Elkjøp sitt forhåndssalg etter de fikk vite hvor mange de hadde OG, kanskje viktigst av alt, de stoppet forhåndssalget så snart alle maskinene var bestilt av kunder.
 

Nimrad skrev (1 time siden):

Men elkjøp åpnet ikke noe forhåndsbestilling før i september? At Komplett åpnet i april får stå for deres regning, et køsystem fungerer likt for alle, uavhengig av når de åpnet. Denne saken handler om noe helt annet. Hadde det ikke blitt disse kaotiske tilstandene i USA og de store nettbutikkene der hadde dette vært en ikke-sak.

Er jo nettopp det jeg prøver å påpeke; at Komplett har tabbet seg ut. Og de fortsetter å tabbe seg ut så lenge de ikke informerer kunder om når de kan forvente å få maskina. Tør gjette på at under halvparten av de som bestilte derfra de første månedene faktisk får maskina innen release, og Komplett sin manglende informasjon om det gjør at disse går glipp av maskina på releasedagen, da de tror at de skal få fra Komplett og dermed ikke går til noen andre.

0laf skrev (19 minutter siden):


Det står vel ganske klart ovenfor, stille krav til at de faktisk kan levere?
Butikker som ikke overholder slike krav, burde vel ikke få noen konsoller i fremtiden.

Jeg har ikke vært til stede på noe som helst? 
Det jeg snakker om er kaoset ved forhåndsbestilling av Sonys konsoller, jeg kan ikke helt se at jeg trenger å være til stede noe sted for å se at det er kaos?

Mener du at Sony offentlig beklager kaoset ved forhåndsbestillinger, uten at det er noe problem, og at du vet bedre enn Sony fordi du var "til stede"?

Dette har alltid vært det samme med Sony :

Playstation 2 - Sony ... had to halve the initial U.S. roll-out to just 500,000 consoles because of parts shortages. The company has admitted that the scaled-back launch ... would not be enough to meet demand.

Playstation 3 - there were as many as 300 pre-orders for the PS3, but they were only to receive between 3 and 8 units.

Playstation 4 - gamers frustrated by PS4 pre-order failures

Første uthevede setning er jeg helt enig i.
Andre uthevede setning bestrider jeg ikke. Men du forstår tydeligvis ikke at man kan beklage uten å påta seg skyld.

Min kommentar til deg var i hovedsak din påstand om at dette skjer hver gang Sony lanserer en maskin. Derimot har jeg hver eneste gang kunne spasert inn på flere forskjellige butikker over hele landet og kjøpt en maskin kontant. Du har flere linker, men de beskriver ikke det samme problemet, kanskje med unntak av den siste og til nød den nest siste. Førstnevnte, og til dels nummer 2 handler om produksjonsmengder og at Sony ikke hadde produsert nok maskiner til etterspørselen. Dette er HELT vanlig, og som nevnt skjer dette med Nintendo også hele tiden. Forskjellen? At Nintendo gjør det med vilje for å skape etterspørsel. De gjorde det med  Det samme gjør de faktisk akkurat nå med Super Mario 3D All Stars. Utover dette er det fortsatt butikkene selv som har skapt problemer, ved at de ikke følger retningslinjene til Sony og at de faktisk selger skinnet før bjørnen er skutt, nærmest bokstavelig talt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (3 minutter siden):

De har tatt imot forhåndsbestillinger uten å vite hvor mange maskiner de fikk og uten å informere kunder om at de må belage seg på å vente. De har fortsatt ikke gitt ut noen info om når kundene kan forvente å få maskina.

Jeg har aldri innbilt meg noe annet enn at det jeg fikk hos Komplett var en plass i køen. Jeg har vært med på så mange forhåndsbestillinger av forskjellige ting opp igjennom årene at jeg vet utmerket godt at det å få en populær og begrenset greie til releasedagen er et sjansespill. Hvordan noen kan tro noe annet er hinsides min fatteevne, spesielt når man forhåndsbestilte så lenge før Sony hadde annonsert noe som helst.

Grunnen til at ingen info har kommet, er vel fordi ingen info foreligger da. Som det sies her, alle sier at de ikke aner hvor mange maskiner de får. Så jeg er mer skeptisk til at Elkjøp skulle være den eneste butikken som vet noe om hvor mange maskiner de får.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (16 minutter siden):

Er jo nettopp det jeg prøver å påpeke; at Komplett har tabbet seg ut. Og de fortsetter å tabbe seg ut så lenge de ikke informerer kunder om når de kan forvente å få maskina. Tør gjette på at under halvparten av de som bestilte derfra de første månedene faktisk får maskina innen release, og Komplett sin manglende informasjon om det gjør at disse går glipp av maskina på releasedagen, da de tror at de skal få fra Komplett og dermed ikke går til noen andre.

 

Hva da manglende informasjon? Jeg skjønner fortsatt ikke hva galt de har gjort. Et køsystem er alltid basert på førstemann til mølla. Hvis du var treig hos komplett, så burde du bestilt et annet sted. Å bestille hos komplett flere måneder etter de åpna skjønner jo alle er en dårlig idé. De kan jo umulig vite hvor mange konsoller de skal få inn flere mnd før release.

Komplett-issue-et er virkelig en ikke-sak for meg, som er noe helt annet enn det kaoset som oppstod i USA som Sony gikk ut og beklagde.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...