Gå til innhold

Vannflater kan bli den nye kilden til fornybar kraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Utfordringen er å finne nok areal til å høste inn all kraften."

Artikkelen konsentrerte seg stort sett om de positive sidene, og derfor lite balansert etter min mening.

Rett nok nevnes bølger som et problem, men sannsynligheten er stor for at en orkan vil ødelegge det som ligger på havet.

Kanskje i spesielle lokasjoner kan ikke bølgene vokse seg store og det går bra, men slike steder blir som regel utnyttet av lokalbefolkningen.

Sannsynligheten er stor for at solcelleanlegg på vann vil møte utfordringer i kampen for areal, da det er mange brukergrupper å ta hensyn til.

Vind og bølger på åpent hav og solcelleanlegg i ørkenområder har jeg mest tro på.

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bygg ett lasteskip  på 400 meter og 60 meter bredde uten motorer som ankres opp fast. Stabilitet oppnås med noe jernmalm. På dekk monteres en enorm konstruksjon med jernbjelker på 300 meter bredde og 500 meters lengde . I lasterommet stables store platekontruksjoner med solceller som løftes hydraulisk opp av lasterommet og legges på plattformen og skyves ut en for en til full bredde og lengde. Slik kan solcelle-anlegget taes ned og opp igjen automatisk ved en evt orkan/tyfon. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Hovedproblemet, sånn jeg ser det, er at innsjører og fjorder er meget viktige rekreasjonsområder. Vi ønsker å bruke de vannene vi har til bading, fisking, padling og annet båtliv. De arealer som beslaglegges av solceller kan ikke brukes til rekreasjon.

I tillegg vil det å dekke til vannoverflaten forhindre oksygentilførsel fra atmosfæren og stenge sollys ute. Konsekvensen for vannkvalitet og fiskeforekomster kan være store.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...