Gå til innhold

Nå skades det flere førere av elektriske sparkesykler enn bilsjåfører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Og fornuften forlot Samferdselsdepartementets korridorer da Solvik-Olsen bestemte at ståmopedene skulle behandles som sykler. La oss håpe den snart kommer på plass igjen.

Fornuften forsvant da Solvik-Olsen kom inn korridoren og begynte å basere trafikksikkerhetstiltak på ideologi. Den kommer ikke tilbake før vi får en helt ny regjering med en minister som faktisk tar vitenskap om transport, miljø og sikkerhet på alvor. 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/samferdselsminister-blokkerer-livreddende-fotobokser?publisherId=4757226&releaseId=6361241

Endret av spiff42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kun i Norge og Island det er lov å sykle på fortauet, dette er ulovlig i de fleste europeiske land.

Andre land bygger egne sykkelveier, i Norge gav vi syklistene lov til å sykle på fortau, og lagde kombinerte gang- og sykkelstier for å spare penger. Riktignok heter det at syklister kun får lov til å bruke fortauet hvis det plass til dem, og de skal passere fotgjengere i gangfart.

Det er ikke uten grunn at syklister ofte foretrekker å sykle i veibanen. Statistisk sett er det tryggere der for voksne syklister, og de slipper mange vikepliktsfeller.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Interesant bryr vi oss ikke med å telle syklister som skader seg...bare sparkesykler fordi dette irriterer noen.

Den siste tellingen var kun en by , og den viste 2184 syklister.. I en by !!

Dette var 2014 før el-sykkelen var kommet i volum. Den vet vi er en skade maskin..

Dette gjør jo at vi har forhold som ligger tilrette for skade selv på helt nye gangstier. (Som heter ironisk nok Gang og sykkelsti)

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Sitat

Det jeg tror blir feil, er å si at dette er en type kjøretøy vi ikke skal ha. Det er klart at det å komme fort fram på en kort strekning hvor du ellers må gå, ta buss eller praie en drosje, åpenbart er attraktivt. Vi kan ikke la være å ta god teknologi i bruk.

N8591NB4 skrev (8 timer siden):

Men så lenge det klimavennlig så betyr det ingenting. Hilsen MDG

HF- skrev (8 timer siden):

Det er ikkje klimavennlig heller. Alternativet til ståmoped vil ofte vere å gå eller ta kollektivt. 

https://www.nrk.no/urix/studie_-elsparkesykkel-er-mindre-miljovennlig-enn-buss-1.14650738

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (15 timer siden):

Interesant bryr vi oss ikke med å telle syklister som skader seg...bare sparkesykler fordi dette irriterer noen.

Den siste tellingen var kun en by , og den viste 2184 syklister.. I en by !!

Dette var 2014 før el-sykkelen var kommet i volum. Den vet vi er en skade maskin..

Dette gjør jo at vi har forhold som ligger tilrette for skade selv på helt nye gangstier. (Som heter ironisk nok Gang og sykkelsti)

 

Men i motsetning til sparkesykler (og alle andre transportformer unntatt gange), så gir sykkel en helsegevinst som langt overgår kostnadene ved skader.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (7 minutter siden):

Men i motsetning til sparkesykler (og alle andre transportformer unntatt gange), så gir sykkel en helsegevinst som langt overgår kostnadene ved skader.

Problemet med sykkel er at de fleste normale mennesker setter den fra seg om vinteren fordi det er kaldt, ubehagelig og farlig. Dette til tross for at syklister med gopro-kamera og egen blogg prøver å fortelle oss at det er så kjempefint atte.

Dette er et faktum som sykkelaktivister og MDG nekter å anerkjenne. Og med god grunn fordi det betyr at sykkel kun er en marginal løsning på transportbehovet og at fokus bedre bør rettes mot kollektivtrafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Bergen har vi hatt bysykkel lenge, men jeg møter til stadighet på helt tomme stativer eller helt fullt (så jeg får ikke parkert der jeg ønsker). Slike opplevelser gjør at bysykkel taper terreng. Hjelper jo heller ikke på at kommunen har avgrenset sonen sterkt, slik at man skal ikke befinne seg langt utenfor sentrum før tilbudet er utilgjengelig.

Ryde har derimot satt ut rikelig med sparkesykler, og de dekker et større geografisk område. 

Ser man bort i fra kostnader, og sammenligner buss, bybane, bysykkel og el-sparkesykkel i Bergen, er det liten tvil om hva som er mest smidig og enkelt. 

Derfor har jeg benyttet de noen ganger. I en Korona-fri hverdag trenger jeg forutsigbarhet til og fra jobb. Da kommer jeg til å satse på buss og bane. Men el-sparkesykkel er et fint supplement!

Til info bruker jeg de kun på sykkelveier. All sykling utover normal gangfart burde vært strengt forbudt på fortau. Fortau har vi laget til de gående! Få oss syklister (vanlig sykkel, elsykkel, el-sparkesykkel, og alle andre avarter) bort fra fortau. Ideelt sett skulle vi hatt et godt sykkelveinett. Det har vi ikke. Da må vi få aksept for å lage litt køer i veibanen (men slippe forbi der det er mulighet). 

PS: på sykkel og sparkesykkel med motor er forresten mye enklere å overholde regler. I motsetning til vanlig sykkel har man ikke brukt masse krefter på å komme opp i fart. Derfor koster det meg ingenting å bremse ned, stoppe en gang for mye, etc. Jeg er jo tilbake i marsfart ved hjelp av et tastetrykk! ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Å se på totalt antall skadde uten å se nøyere på utbredelse og bruk, og samtidig ta til ordet for endringer blir flåsete. Savner litt fornuftig statistikk her:

 

1. Hvor mange skader per kjøreminutt sammenlignet med sykkel (og evt. andre transportmiddel) må jo være målestokken her.

2. Hvor mange av skadene som skyldes fyllekjøring. Her vet jeg andelen er ganske høy, og skyldes el-sparkesykler er blant de eneste transportmidlene som er tilgjengelig i byen etter 01:00.

3. Hvor mange av de som skader seg har kjørt to på samme elsparkesykkel. Ser det ofte og det virker i det hele tatt lite trygt, og i en ulykke får man doblet antall skadde.

4. Til sist hadde det vært nyttig å vite om det er sammenheng mellom utleiefirma og antall skadde. F.eks. Lime sine elsparkesykler har både mindre hjul og ingen frontdemper, og av å ha prøvd dem og andre virker det i det hele tatt mye lettere å gå over styret på en fortauskant med en slik.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...