Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva slags bil er det lurt å kjøpe i dag?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, dette er mitt første innlegg her.  Jeg håper at jeg er på riktig sted.

 

Jeg tenker på 2 ting:

#1. At politikerne har sagt at de vil fase ut fossilbiler fra norske veier innen 2025.  (Dette ser ut mer og mer sannsynlig mtp at alle er nå rede for MDG og ønsker å vise at de også er grønne —grønnere enn de andre grønne politiske partier.)

#2. At rekkevidden til elbilene øker hvert år mens ladetiden går ned ved hver generasjon; og at verdien til en elbil er direkte påvirket av batteriteknologi og ladetiden.

Spørsmål er da, hva slags type (ny/lite brukt)bil er det lurt å kjøpe i dag? 

Jeg ønsker meg en PHEV (BMW 330e) men er redd for at om 3-4 år kommer den til å ha tapt mesteparten av sin verdi pga. #1 og #2, og at kostnadene knyttet til bensin og bompenger (bor i Bærum) kommer til å eksplodere pga. #1.  Å lease denne type bil er også et alternativ, men dette er ikke en løsning til økt bensin- og bompenger-kostnader.

Om jeg kjøper en elbil, la oss si en e-Tron, er jeg red for at den kommer til å tape seg enda mer i verdi pga. at batteriene til nye biler om 3-4 år kommer til å levere to eller tre ganger så mange km. per lading, sammenlignet med de som kommer installert i denne type bilen i dag.

Hva er, etter deres mening, det smarteste valget i dag?

Endret av electioneering
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leasing av phev kan være et godt valg, men det er mange variabler. Hvis du kjører svært mye, over 20 tusen i året blir det for dyrt med leasing. Enkelte avtaler har bare 10000 km i året, viktig å være obs på det. Hva er ellers ditt mål med bil, er det A-B eller har du litt bilinteresse også og liker å kjøre (antar det siden du nevner bmw 330).

Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Hva er ellers ditt mål med bil, er det A-B eller har du litt bilinteresse også og liker å kjøre (antar det siden du nevner bmw 330).

Yes, veldig glad i å kjøre og passer godt på min bil.  Jeg regner med at (i normale tider) kommer jeg lett til å kjøre 25.000KM i året.  Jeg vet at det er dyrt å lease en bil når du kjører så mye (har leaset privat før), men også lurer på om det er smartere enn å kjøpe når det er så mye politisk ustabilitet på akkurat dette temaet.

Lenke til kommentar

Leasing kan vel slå begge veier. Personlig ville jeg aldri følt meg helt komfortabel med å kjøre rundt i en "lånt" bil. Vil du gjøre noe modifikasjoner på den må det jo gjerne reverseres før du leverer den tilbake. Pluss at en liten bulk vet du at du må betale for, istede for å bare leve med (om du ikke kjøper ut bilen etter leasingen, men da er jo litt av poenget borte)

Elbilene har blitt ganske så bra nå, men man vet aldri hva som kommer i morgen.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
electioneering skrev (4 minutter siden):

Yes, veldig glad i å kjøre og passer godt på min bil.  Jeg regner med at (i normale tider) kommer jeg lett til å kjøre 25.000KM i året.  Jeg vet at det er dyrt å lease en bil når du kjører så mye (har leaset privat før), men også lurer på om det er smartere enn å kjøpe når det er så mye politisk ustabilitet på akkurat dette temaet.

Ein bruktbil som du kan kose deg med (stor motor/komfort o.l., lyd av god v6+++). Rekne ut verditapet på PHEV og se kas brukbil får du for de pengene?
Så tar du avgjørelse om "framtiden" om 2-4 år når du er ferdig med bruktbilen.

Men det kommer jo selvfølgelig på behovene. 

Lenke til kommentar

Kjøper man en elbil som er mest tilnærmet fossil (tesla, kia hyundai) altså lang rekkevidde så tror jeg du sikrer deg mest mulig mot nyere teknologi. Disse nevnte bilene kjører 450km +

Og så må en huske når du selger din 64kw batteri bil så er det et marked som vil ha bilen din nettopp pga lang rekkevidde. Har man 400km rekkevidde + 100kw ladning så dekker det godt alle sitt behov. 

Kanskje en brukt tesla s ville vært i blinken for deg? Blåser fletta av hvilken som helst bmw 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Malerifaen said:

Kjøper man en elbil som er mest tilnærmet fossil (tesla, kia hyundai) altså lang rekkevidde så tror jeg du sikrer deg mest mulig mot nyere teknologi. Disse nevnte bilene kjører 450km +

Og så må en huske når du selger din 64kw batteri bil så er det et marked som vil ha bilen din nettopp pga lang rekkevidde. Har man 400km rekkevidde + 100kw ladning så dekker det godt alle sitt behov. 

Kanskje en brukt tesla s ville vært i blinken for deg? Blåser fletta av hvilken som helst bmw 

Ja, jeg tror at du er rett i det du sier om rekkevidde og lading, jeg bare håper at 600+ Km ikke blir standard om 2-3 år.

Tesla er ikke en bil som faller i smak hos meg, men jeg forstår hva du mener.  Jeg ønsket meg at BMW hadde en ordentlig bra el-bil i markedet allerede, da hadde valget vært veldig enkelt :) 

 

On 9/19/2020 at 9:20 PM, aomt said:

Ein bruktbil som du kan kose deg med (stor motor/komfort o.l., lyd av god v6+++). Rekne ut verditapet på PHEV og se kas brukbil får du for de pengene?
Så tar du avgjørelse om "framtiden" om 2-4 år når du er ferdig med bruktbilen.

Men det kommer jo selvfølgelig på behovene. 

Ja, jeg tok en titt på finn.no og det virker sånn som at om jeg betaler bilen innen 5 år, kunne jeg sikre at når jeg selger den taper jeg ikke penger (selv om jeg selger den om 2-3 år), dette ifølge markedet i dag.  Det som er skummelt er hva kommer til å skje om 2-5 år, spesielt med et stortingsvalg rett ved hjørnet ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...