Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

vond kul greie som vokser på øreflippen


Gjest 484b2...83e

Anbefalte innlegg

Gjest 484b2...83e

Hei! Jeg har hatt noe som har vokst de siste månedene på øreflippen min. Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, men derfor har jeg lagt til bilder. Jeg er rimelig stresset fordi den begynner å ta form og er veldig vond å komme borte i. 

IMG_1800.jpg

IMG_1784.jpg

Anonymous poster hash: 484b2...83e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er plagsomt/vondt så burde du ta kontakt med legen igjen, og deretter vurdere å gå til privat klinikk om fastlegen ikkje vil hjelpe. 

Det er ikkje usannsynleg at dette er ein blokkert talgkjertel. På mange måter likner det på ei kvise som kan gå vekk av seg sjølv, enten ved at den gradvis krymper igjen eller at den blir betent og tømmer seg for puss når den trenger gjennom huda. I andre tilfeller må den opererast slik som på videoen over om det blir ein klump av vev under huda. 

Lenke til kommentar

Hei, cysten (om det er en cyst) har kommet og gått to ganger nå (bilde nummer 2, venstre øre), men denne er mye større og vondere enn den tidligere som var på samme øre. Jeg vet ikke om det er et gått tegn eller ikke at den har kommet og gått, men som sagt er denne verre enn den tidligere og har vart lengre. Den som er nå har vart i 3 måneder, og er den verste så langt, og derfor er jeg veldig bekymret. Hvordan vet jeg at det er en klump av vev under huden? Tenker på operasjon, er veldig redd for det, og lurer derfor også på hva som skjer om jeg ikke gjør det. Og siste spørsmål, burde jeg være redd for at dette kan være noe farlig (kritisk)?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at du bør være bekymret i den forstand at dette er et helseproblem som må gjøres noe med. Det er ikke ufarlig fordi det er umulig å forutse hvordan det utvikler seg. 
INGEN kan si at du ikke skal være bekymret før cysten er undersøkt under et mikroskop. Derimot er det statistisk sett forsvinnende liten sjanse til at dette f.eks dreier seg om kreft.

Hvis ikke fastlegen vil gjøre noe med det, be om en henvisning til hudpoliklinikken. Etter min vurdering fyller du vilkårene. Hvis fastlegen nekter dette, be om en grundig forklaring og en dokumentert garanti for at plagene er borte i løpet av 2 uker.

Den type "operasjon" du har behov for, gjøres i lokalbedøvelse. Du kjenner ikke et fnugg. Det eneste som kan være ubehagelig, er lydene du hører mens inngrepet foregår.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...