Gå til innhold

Kan jeg få en mobil til å ta Internett fra mobilnett og andre nettverksfunksjoner fra wifi?


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg har en Pi i båten som er satt opp som ruter og tar inn nettverket på hytta når den ligger ved brygga og kjører ut på nettverksporten, til en trådløs ruter. På den kjører jeg en NMEA-server som heter SignalK, koblet til kartplotteren, så jeg kan se fart og dybde på mobiltelefonen fra fremre styreposisjon. Men det har den ulempen at når jeg er koblet til det nettverket, kommer det ikke inn noe fra Internett (Messenger, E-post osv.) fordi mobilen prøver å få Internett gjennom den trådløse ruteren koblet til Pi-en. Er det noen måte å gjøre det på så jeg kan beholde SignalK-funksjonaliteten, men få andre ting via mobilnettet? Pi-en har fast adresse 192.168.3.1, så det er egentlig ikke nødvendig å kjøre DNS mot den, men SignalK funker ikke hvis ikke den kjører DNS og har seg selv satt opp som DNS-server. Jeg tipper det er fordi SignalK bruker Apples Bonjour, som jeg har vært borti noen få ganger før, aldri med godt resultat. ;) Så er det noen som har et forslag til hvordan det kan settes opp for å unngå dette problemet? Jeg vil helst unngå å koble til et 4G-modem til Pi-en for å ha nett til den også når båten ikke ligger ved brygga.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...