Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

RT-AX88U ruter problematikk


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi gikk nettopp fra en RT-N66U ruter til en RT-AX88U, men har et par problemer med denne, som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

Første problemet er wifi "styrken". På min gammle travler, får jeg på mine trådløse enheter ca 200/200. (har 300/300 linje(Med kabel får jeg 300/300, så den er grei)), mens på den nye AX88U så ligger jeg på ca 100/100.

Andre problem er at det virker som om wifien "henger" i ny og ned. Merker det godt på iPhonen min, der hvis jeg skal refreshe en side, så henger den seg, som om den mister nettet en stund, lukker jeg appen og åpner igjen, så virker det.

 

Har prøvd og slå av Wifi6 HE frame support, som jeg leste litt at kunne funke, men vet egentlig ikke om det hjalp eller ei.

Føles nesten ut som om jeg nedgraderte fra min gammle travler, men håper noen her kan hjelpe meg med problemene.

Bare og spørre om dere trenger mere informasjon.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nevner ikke om det er 2.4 ghz eller 5 ghz? hva slags trådløs nettverkkort du har eventuelt hva slags instillinger etc?

Men gitt for åpenkjøp selv da AC88U er bedre og billigere, men den har også problemer med firmware gjør at trådløs halveres i ytelse og må ofte resettes til fabrikkinstillinger etter firmware oppdatering.

Lenke til kommentar

Hei.

Har prøvd kombinert 2.4 og 5ghz (som jeg bruker nå) og seperate, og har samme problem med begge måtene.

Trådløse enhetene er telefonene våre og macs, resten er kablet (en av årsakene til nyinnkjøp er at denne ruteren har 8 porter over den andre sine 4, og for å fremtidssikre ruter med wifi6 støtte))

Halverte hastigheten på både telefoner og macs over den gamle.

 

Ser du nevner firmware der, kan det være at jeg bør downgrade firmware for å se om det hjelper?

Lenke til kommentar

Tror mac har ofte dårlig trådløs, også mobil er det gammel? for burde vel være mulig å få 300 mbit på trådløs vertfall. Selv eldre mobiler bør klare 250 mbit på 5ghz.

Men så har ax veldig kort rekkevidde så er det langt unna? eller bare noen meter?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er en iPhone Xs. Pleide å ligge på ca 200-230 ish på andre ruteren med den. Og ca 200 på macbooken. Nå ligger jeg rundt 100 på begge.

Har prøvd speedtesten nær (2-3 meter), da får jeg de hastighetene, stikker jeg i en annen etasje, så ligger jeg på 50. Men det er akseptabelt nok, men stusser på når jeg er så nærme.

Testet en gang til med seperate 2.4 og 5ghz. På iPhonen, så fikk jeg ca 120 på 5ghz og 30(!) på 2.4ghz i samme rekkevidde (2-3 meter) 

Så får det samme som med ikke separerte nettverk egentlig.

Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Tror mac har ofte dårlig trådløs, også mobil er det gammel? for burde vel være mulig å få 300 mbit på trådløs vertfall. Selv eldre mobiler bør klare 250 mbit på 5ghz.

Men så har ax veldig kort rekkevidde så er det langt unna? eller bare noen meter?

Du tror Mac har dårligere trådløst, basert på hvilke erfaringer?

AX har kort rekkevidde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva står i loggene på til ruteren? ("System Logs" i config-grensesnittet).

iPhone X-en er oppgradert? (mistenker at det var en iOS-release som skapte litt problemer for mange wifi-messig)

Ruteren er oppgradert firmware-messig?

Hva er ellers koblet til nettet? Hvis du kobler til en og en enhet til wifi, er ytelsen fortsatt slik?

Hvordan bor du? Enebolig eller leilighet? 

Hva har du aktivert av funksjonalitet på ruteren ellers? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Update! Oppdaterte til nyeste firmware (hadde tydeligvis ikke det), så ble hastigheten knelet til 30/30.

Slo så AV Wifi6, så BAM! 300/300 både på mac og iPhone!

 

Vet ikke om dette kommer til å holde over tid, men et par speedtester med begge enhetene, så holder begge 300/300 så langt iallefall. :)

 

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar

Update 2:

litt usikker igjen nå. Når jeg gikk i en annen etasje (rekkehus) og sjekket, så var det mye lavere, egentlig som forventet.

Når jeg gikk ned igjen, så lå den på ca 50/50... slo av og på wifi på telefonen, så var den på 300/300 igjen.

Kan det ha noe med at den sliter å automatisk bytte imellom 2.4 og 5ghz eller noe ? Merkelig at det hjalp av å slå av og på wifi på telefonen igjen. Hmm

Lenke til kommentar
9 hours ago, *Magnus* said:

Update 2:

litt usikker igjen nå. Når jeg gikk i en annen etasje (rekkehus) og sjekket, så var det mye lavere, egentlig som forventet.

Når jeg gikk ned igjen, så lå den på ca 50/50... slo av og på wifi på telefonen, så var den på 300/300 igjen.

Kan det ha noe med at den sliter å automatisk bytte imellom 2.4 og 5ghz eller noe ? Merkelig at det hjalp av å slå av og på wifi på telefonen igjen. Hmm

Har du SmartConnect aktivert på ruteren, slik at 2,4 og 5GHz samles i én enkelt SSID?

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Har du SmartConnect aktivert på ruteren, slik at 2,4 og 5GHz samles i én enkelt SSID?

SmartConnect er aktivert ja. Skal jeg slå den av?

edit: Hvis denne er av, vil den da separere 2.4 og 5ghz med forskjellige SSID igjen? Vil helst ikke det, da 5ghz nettet sliter med dekning i andre etasje og kjellerstue, og går over til 4g der. 

Endret av *Magnus*
Lenke til kommentar
5 hours ago, *Magnus* said:

SmartConnect er aktivert ja. Skal jeg slå den av?

edit: Hvis denne er av, vil den da separere 2.4 og 5ghz med forskjellige SSID igjen? Vil helst ikke det, da 5ghz nettet sliter med dekning i andre etasje og kjellerstue, og går over til 4g der. 

Normalt sett vil jeg anbefale at man har slik funksjonalitet aktivert, der ruteren får bestemme hvilken frekvens en enhet skal være på. Kan ligge en del algoritmer bak dette. I utgangspunktet kan det også være at en enhet først havner på en frekvens ved tilkobling, men at ruteren så finner ut bittelitt senere at den bør kobles over til en annen frekvens. Dette kan ligge i signal- og støyforhold som endrer seg, belastningen på nettet ellers m.m. For den jevne bruker, hvis dette er implementert på et OK vis i ruteren, er dette det beste.

Men i noen tilfeller kan det også være greit å ha manuell kontroll på dette, der man ønsker å "låse" enheter til en viss frekvens og ha litt manuell kontroll på det. 

Personlig synes jeg min RT-AC3200 har vært ganske flink på det området - riktignok bruker jeg ikke lengre integrert wifi i denne, ettersom en mesh-løsning er bedre for å sikre god dekning i hele huset. Nå er det ikke sagt at det er Asus som har helt styr på hvordan dette løses på forskjellige modeller fra dem - logikken kan ligge i brikkesettet, og forskjellige rutere fra Asus har brikkesett fra forskjellige leverandører.

Forstår jeg det slik at boligen er over tre etasjer? Rekkehus med flere nettverk ganske tett og hvis det er over tre etasjer, kan være noe utfordrende. Kan også være at ruteren etter noe bruk også finner kanaler som er mer optimale å bruke enn det som her er brukt på 5 GHz i utgangspunktet. Mulig også ruteren litt vel aggressivt prøver å bruke stor kanalbredde, hvilket ikke blir optimalt hvis det er mye "støy" i form av andre nettverk. 

Det at websider lastes tregt kan også potensielt tyde på at noe annet ikke er helt optimalt. For den jevne webside vil man normalt sett ikke merke noe forskjell om man har 20 Mbps eller 200 Mbps. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...