Gå til innhold

Egner GH5 seg til å ta bilder med?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått meg et GH5, men syns ikke kvaliteten lever opp til hva jeg forventer. Jeg har tatt noen bilder selv, men syns ikke de er bra, og kan derfor være innstillingene som jeg bruker som er veldig feil. 

Derfor har jeg sett på andre som har tatt bilder med GH5 her, og syns ikke kvaliteten er god nok, straks man ser på bildene på fullskjerm på pcen så syns jeg de er uskarpe/kornete. Det kan godt være at vedkommende ikke har brukt riktig innstillinger men har sett også flere andre plasser. f.eks her , men syns ikke GH5 gir meget skarpt bilde. 

Etter min mening syns jeg nesten mitt mobilkamera (P30Pro) gir skarpere og bedre bilde  enn hva GH5 levere.  Til film er GH5 helt rått.

Det jeg har i dag er følgende: 

 

Panasonic Lumix 12-60mm F3,5-5,6
Sigma ART 18-35mm F 1,8
Metabones Speedbooster Ultra, 0.71x

 

Siden jeg ser at jeg ikke bare kommer til å lage video med GH5, burde jeg kjøpe et kamera til for å ta bilder? 

Isåfall hvilket og med hva linse? Går det an å bruke noen av objektivene på det andre kameraet? F.eks ved overgang til Fullformat at man bare kjøper en overgang av noe slag?  

 

Kommer til å bruke det til Landskap, nærbilder (innsekter, blomster osv), kanskje noe portrett. Men kommer til å bli brukt hovedsakelig utendørs. 

Ønsker et knivskarpt bilde ala dette. Vil på sikt også ha en Telelinse til fotografering til dyr f.eks. 

 

Pris: 10000 ? Får man noe for det brukt? 

Har egentlig ikke lyst å ut med så all verdens mye, men kommer igjen an på hva som kreves for å få et så godt bilde? 

Eller burde jeg selge GH5 og kjøpe et annet istedenfor? Hørte litt at x-30T kanskje kunne være noe da det leverte sylskarpe bilder men syns ikke det så bra ut på bildene jeg har sett som er tatt av det. 

HUSK at jeg driver hovedsakelig med film. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en test jeg gjorde for en stund tilbake. GX9, som jeg brukte i testen, har samme sensor som GH5.

Fullformat gir bedre bildekvalitet, men m4/3 er godt nok for det aller meste. Blir bildene dårlig med GH5 hjelper det neppe å bytte kamerahus.

Det viktigste for å få gode bilder er kunnskap, deretter kommer optikk og til sist kamera. Og ett eller annet sted mellom kunnskap og kamerahus kommer også alt annet av utstyr en måtte trenge. Kamerahus er i så fall på sisteplass...med mindre en er avhengig av en helt spesiell funksjon.

Her er noe greier jeg nettopp tok, før jeg kom på at jeg hadde postet bilder av julenissen. Ikke akkurat noe mesterverk, men det er vel skarpt nok..?

P.thumb.jpg.21d360dc461e1da988b693592e62d742.jpg

938596228_P100.thumb.jpg.1b3bccac4e9a8a763c853eaf1632c929.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mohamedina skrev (På 22.9.2020 den 1.59):

Syns de så bra ut, men zoomer man litt inn syns jeg fort det blir litt "uskarpt" men kommer vel litt an på hvor nøye man skal være og hvor man skal kunne forvente hvis man ikke skal opp mange tusen i prisklasse. 

Objektiv bruker du? 

Regner med du har tatt alle med stativ? 

 

Fine bilder forresten ;)

 

Jeg har ikke lagt ut bildene med full oppløsning, derfor blir de "uskarpe" når du zoomer inn.

Første bilde er tatt med Olympus 12-40mm f/2,8.

Andre bilde med Laowa 7,5mm f/2,0.

Tredje bilde med Panasonic-Leica 100-400mm

Fjerde bilde med Olympus 12-40mm f/2,8.

 

Alle er tatt handholdt.

 

Edit: Bilde nr. 2 er tatt på stativ :)

Endret av tflovik
Lenke til kommentar

For "pixelpeepers" er dpreviews studio comparison tool uvurderlig til å ødelegge nattesøvnen:


https://www.dpreview.com/reviews/image-comparison?attr18=daylight&attr13_0=panasonic_dcgh5&attr13_1=nikon_d810&attr13_2=sony_a7rii&attr13_3=nikon_d5&attr15_0=raw&attr15_1=raw&attr15_2=jpeg&attr15_3=raw&attr16_0=200&attr16_1=200&attr16_2=200&attr16_3=200&attr171_2=1&normalization=full&widget=1&x=0.9730302673418915&y=-1.1293436293436296

Har sammenlignet med tre fullformatskameraer, det er litt urettferdig, men det dyreste og "proffeste" av dem, Nikon D5, ligger ikke langt foran GH5, siden det der er lagt vekt på andre ting i tillegg til ren oppløsning. Mange av produsentene lager ulike kameraer for ulike formål, f.eks. Sony har separate Alpha'er for oppløsning, lysfølsomhet, og sport/speed/AF., Canon 5Dr for høy oppløsning på bekostning av lysfølsomhet og hastighet osv.

Men, M43 har noen begrensninger, det er klart. Noen olympus-kameraer omgår dette ved å sette sammen flere eksponeringer hvor sensoren er flyttet ørelitte granne for hver, til et høyoppløselig bilde. Dette funker visstnok helt fint til rolige/stille motiver, som landskap. 

Hvis du skal ha "alt" i én pakke, er vel kanskje Nikon D850 et av alternativene, men det VIL jo være kompromisser der også.

Selv har jeg en Nikon D800 som har god oppløsning, og de ligger på Finn til rundt 6000 med lav "mileage". Den har noen issues med lukker-vibrasjoner leser jeg (usikker på om jeg er plaget av det ...), og lavpassfilteret knoter til litt med skarpheten (ser man om man sammenligner med D800E). Vurderer å gå for D810, eller vente og se om D850 faller litt i pris etterhvert.

Har også vurdert Sony A7 ii siden det har bra oppløsning, og nå er "forbigått" i to generasjoner som ikke har fått allverdens features som jeg er interessert i og dermed har kommet ned i rimelig bruktpris. Men spelløst er visst et batterisluk, og bruktmarkedet for speilløs fullformatsoptikk er absolutt ikke i samme bonanza-tilstand som f.eks. markedet for Nikon F mount, som jo nå mange forlater fordi de tenker fremover og konverterer til speilløst system. (Men deilig å ha et synkende skip helt for seg selv ... :0)

Men for å svare på det du konkret spør om:

1) Nei, det spørs om du klarer å bruke innstillingene veldig feil. Men det skader ikke å lese seg bittelitt opp på nett, se noen youtube-videoer om hvordan blender/lukker iso osv. henger sammen, da kan du få bildene litt mer som du ønsker. Jeg tenker da på basic ting som uskarp bakgrunn på portretter, stor dybdeskarphet v. landskapsfoto, rask lukker når motivet beveger seg raskt osv.

2) Ja, hvis du ikke er fornøyd så kjøp nytt kamera. Det er det motsatte rådet alle andre vil gi, for de sier at det er fotografen som avgjør. Det er jo sant også, men du har en forventning til bildekvalitet som ikke oppfylles, verken når du eller andre trykker på utløseren, så da hjelper det ikke om du blir aldri så bra på å velge interessante motiv, styre belysning, komposisjon osv. Optikk er viktig, viktigere enn kamera, men jeg vil vel tro din Sigma Art ikke bremser mye på bildekvaliteten her. Derimot gjør kanskje panasonic-zoomen det på 60mm? Husk at om du f.eks. kjøper fullformat så må du investere i optikk også. Fullformat optikk må rett og slett bygges større (tyngre og dyrere) for å dekke fullformat-brikken, så crop-optikk på fullformatskamera gir STERK vignettering i de fleste tilfeller. Du kan dog sette fullformatkameraer i crop-modus eller beskjære bildene, men da er du på en måte like langt. ("Andre veien" går bra, men du mister jo da fordelen med besparelse i vekt og volum (og pris))

Du kan jo evt. først vurdere om du får tilfredsstillende nok bilder med ihvertfall én av objektivene dine. I såfall er det ikke nødvendigvis kamerahuset du trenger å bytte. Ta også en titt på noen av Olympus-kameraene som kan gi høyoppøselig m43-bilder, da trenger du ikke ikke bytte fatning og kan bruke optikken om hverandre.

3) Hvaslags objektiv skal du bruke? Spørs helt hva du er ute etter. Jeg har følgende

- Tamron 15-30 f2.8 for landskap og annet

- Nikon 28-70 f2.8 all-round normalobjektiv (gammel men god)

- Nikon 50mm f1.4 G brukes lite siden ...

- Zenit Helios 44-2 m4 f2.0  ... er mye morsommere og skarpere og har fin bokeh. Dette bruker jeg så ofte jeg kan, men Nikon'en er jo enda mer lyssterk og har AF, som jo også hjelper på skarpheten, tross alt. Helios'en har også sinnsyk flare og klarer motlys veldig dårlig. (Nikon 50 mm f1,8 G er skarpere og billigere enn 1.4 btw)

- Sigma 85mm DG HSM f1.4 (ikke art) til portrett og annet hvor jeg vil ha veldig uskarp bakgrunn (fin bokeh)

- Tamron 150-600mm f5,6 - 6.3 brukes ikke så ofte, stor og tung. Ikke allverdens skarp. 

Jeg ville rett og slett eksperimentert litt ved å kjøpe ting brukt på finn. Så lenge det er kurant og du har kjøpt til riktig pris så får du solgt igjen uten å tape noe særlig. Men mrk; speilløs-effekten; mye på finn er billig fordi folk migrerer fra speilrefleks til speilløst. Så når jeg kjøper optikk med Nikon F-fatning brukt er det ikke nødvendigvis en investering for fremtiden.

Generelt; prime/optikk m. fast brennvidde, gir ofte bedre bildekvalitet pr. kr. Men du mister jo mange-i-en effekten da, så du må kjøpe flere og bytte på. Det er noen ganger verdt styret.

4) Hva får du av kamerahus for 10.000 med høy oppløsning og bra bildekvalitet? Sjekk på Finn.no og les tester. Som nevnt; Nikon D810 og Sony A7r ii ligger vel omtrent rundt der, men så kommer optikk i tillegg. Du kan få Nikon D800 + Nikon 24-70 f2.8 (uten VR) til 10 000-ish (du må kanskje litt over), da har du en bra fullformat startpakke. Eller sjekk ut noen av Olympusene som kan levere høy oppløsning, om du kun trenger det til landskap og andre rolige motiver. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...