Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

image.png.bac7dc60118657616dc1c7078e254d80.png
image.png.cbfc294cf1eef9f938e2f694e8622b0d.png


Godt for Elon som kaster litt slukkemiddel på hva som ville skjedd om slike ting som dette ikke ble avklart før eventen, og man forstod at alt rundt eventen handlet om >2022. 

Får håpe de kaster inn litt bein, og annonserer litt godis angående Model 1 & 2. Samt så trur jeg fremdeles de splitter ut energi-delen av firmaet, dog kanskje det er Battery-Day #2-3

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (12 minutter siden):

image.png.bac7dc60118657616dc1c7078e254d80.png
image.png.cbfc294cf1eef9f938e2f694e8622b0d.png


Godt for Elon som kaster litt slukkemiddel på hva som ville skjedd om slike ting som dette ikke ble avklart før eventen, og man forstod at alt rundt eventen handlet om >2022. 

Får håpe de kaster inn litt bein, og annonserer litt godis angående Model 1 & 2. Samt så trur jeg fremdeles de splitter ut energi-delen av firmaet, dog kanskje det er Battery-Day #2-3

Så det han skriver er at Semi, Roadster og Cybertruck vil komme etter volumproduksjon av batterier i 2022. Tror det er litt lengre å vente enn hva depositum-betalerne i 2017 regnet med.

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (18 minutter siden):

Så det han skriver er at Semi, Roadster og Cybertruck vil komme etter volumproduksjon av batterier i 2022. Tror det er litt lengre å vente enn hva depositum-betalerne i 2017 regnet med.

 

Er litt skuffende angående batteriene, for hvem vet hva som vil foregå med batterier frem mot >2022. Det hadde vært mye bedre om de f.eks sier at de skal lage en ny prototype av Roadster med batteriene, og at de egentlig er klare, men kostnadene må ned før de kan brukes i skala f.eks. Da viser man jo at batteriene faktisk kan fungere ved masseproduksjon i litt større grad en enda en lab-historie. 

Følger man dagens Tweets derifra, så skulle en tru at han ble litt skremt av dyttingen av Trevor ned gradene og det at han må kvitte seg med aksjer. Er litt brannslukking og justeringer av forventninger idag - ja til og med mot FSD, noe man aldri i livet skulle forventet at skulle komme dagen før en slik event. Den har han solgt i månedsvis mens datoen har blitt dyttet bakover i tid, med typisk re-twitring av  "lekkasjer" fra en whistleblower han tydeligvis liker (/s) som er for å hype den, også nå rett før snakke det ned. Weird. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (17 minutter siden):

Så det han skriver er at Semi, Roadster og Cybertruck vil komme etter volumproduksjon av batterier i 2022. Tror det er litt lengre å vente enn hva depositum-betalerne i 2017 regnet med.

 

Hvorfor tror du at han skriver at "Semi, Roadster og Cybertruck vil komme etter volumproduksjon av batterier i 2022" når det ikke står noe om det i tvitter-inlegget som du siterte?

 

Jeg regner med at dette betyr at Semi, Roadster og Cybertruck er planlagt for de nye batteriene, og at de ikke når "serious high-volume" produksjon før i 2022, men det betyr ikke at de ikke kan levere noen ti-tusen kjøretøy før den tid. Regner med de bygger noen prøvelinjer først som de justerer og forbedrer inntil de er fornøyd og så skalerer opp produksjonen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Han kommer sikkert til å si noe om når bilene oppnår full selvkjøring. Det tror jeg mange ønsker et svar på.

DOJO prosjektet har satt en stopper der mot 2022. Først skal dem nå utvikle en "ride-hailing service", noe de nok er tvunget til å gjøre slik at FSD kan utvikles med trent personell for å få tilgang til offentlig ferdsel med FSD funksjoner over assistnivået på nivå 2. Da vil de i 2022 kunne starte å samle opp komplette rådatapakker fra disse bilene, og de kan starte treningen ca 10 år etter de andre, med denne komplette "rewriten" av FSD. 

I mellomtiden har man sett hint om at Reverse Smart Summon vil utnytte seg av HD-Kart, og HD-Kart blir nok som jeg forventer "re-brandet" til å være en eller annen 4D løsning.... Hva nå enn det betyr.  

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

DOJO prosjektet har satt en stopper der mot 2022. Først skal dem nå utvikle en "ride-hailing service", noe de nok er tvunget til å gjøre slik at FSD kan utvikles med trent personell for å få tilgang til offentlig ferdsel med FSD funksjoner over assistnivået på nivå 2. Da vil de i 2022 kunne starte å samle opp komplette rådatapakker fra disse bilene, og de kan starte treningen ca 10 år etter de andre, med denne komplette "rewriten" av FSD. 

I mellomtiden har man sett hint om at Reverse Smart Summon vil utnytte seg av HD-Kart, og HD-Kart blir nok som jeg forventer "re-brandet" til å være en eller annen 4D løsning.... Hva nå enn det betyr.  

2022? Skulle det ikke vere impementert i høst? Folk har jo betalt for dette!

Korr han lovet vel dette i 2018 om jeg ikke husker feil? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (13 minutter siden):

Hvorfor tror du at han skriver at "Semi, Roadster og Cybertruck vil komme etter volumproduksjon av batterier i 2022" når det ikke står noe om det i tvitter-inlegget som du siterte?

Han skriver at batteriproduksjon i 2022 vil affektere annen produksjon SÆRLIG semi, roadster og CyberTruck. At man snakker om ytterligere forsinkelser for disse, særlig semi og roadster som ble lansert i 2017, virker som en naturlig tolkning av det. Ellers ville han neppe nevnt det.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 minutter siden):

Han skriver at batteriproduksjon i 2022 vil affektere annen produksjon SÆRLIG semi, roadster og CyberTruck. At man snakker om ytterligere forsinkelser for disse, særlig semi og roadster som ble lansert i 2017, virker som en naturlig tolkning av det. Ellers ville han neppe nevnt det.

Feil igjen, hvorfor ikke bare lese hva han skriver?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

2022? Skulle det ikke vere impementert i høst? Folk har jo betalt for dette!

Korr han lovet vel dette i 2018 om jeg ikke husker feil? 

"Bottom line, Tesla’s ride-hailing service could spell disaster for Uber and Lyft. Already trading at roughly half their IPO prices, both are unprofitable today, even more so after the coronavirus crisis. If it were to launch its ride-hailing service within the next year, as fears of crowded subways and buses linger, Tesla could capitalize on pent up demand, perhaps hiring former or current Uber and Lyft drivers"image.png.e420a582c0c3acb7058e0a4e02873ca3.png

Tolk dette i den retningen folk ønsker. Det passer dog dårlig med FSD lovnadene til i år, og det begynner å dra seg til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville tolke "serious high-volume production" som titalls/hundretalls GWh/år. Men før man er der, så er det naturlig at Tesla skalerer opp produksjonen litt gradvis, slik at de får erfaring med de nye cellene.

Jeg tror det ikke vil produseres mer enn omkring 20k Roadster per år, noe som ville utgjøre omkring 4 GWh/år. Det er ikke spesielt høyt volum. Uttalelsen til Musk står altså ikke i veien for å starte opp produksjonen av Roadster neste år.

Men jeg tror vel egentlig at de kommer til å først fordele det de har av de nye batteriene på S/X Plaid, Roadster og Semi. Om de da produserer et lite antall GWh i 2021, så kan de produsere noen tusen av hver. Ettersom produksjonen av batterier skaleres opp kan flere og flere produkter få de nye cellene. I neste runde kanskje Cybertruck, så alle S/X, så Model 3 performance, så kanskje noen Tesla Energy produkter, osv.

Det at høyt volum ikke inntreffer før i 2022 er egentlig ikke så overraskende, om man antar de første produksjonslinjene er ved Gigafactory Austin. Den er for øyeblikket et hull i bakken. Produksjonsutstyret vil trolig først installeres i 2021, og så tar det fort måneder og år å gradvis skalere opp produksjonen. Inntil den tid har de bare prototype produksjonslinjen ved Cato Road i Fremont.

(Og bare som en påminnelse, 2022 er bare knapt 16 måneder unna.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sitat

Tesla’s 2020 Annual Meeting of Stockholders will be held on Tuesday, September 22, 2020, at 1:30 PM Pacific Time. Immediately following the conclusion of the 2020 Annual Meeting, we will hold our separate Battery Day event. Live video webcasts of both events will be accessible to the general public below.

Stillehavs tid er 9 timer bak oss i Norge. Så 2230 i kveld starter møtet og batteridagen følger tett etterpå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg ville tolke "serious high-volume production" som titalls/hundretalls GWh/år. Men før man er der, så er det naturlig at Tesla skalerer opp produksjonen litt gradvis, slik at de får erfaring med de nye cellene.

Jeg tror det ikke vil produseres mer enn omkring 20k Roadster per år, noe som ville utgjøre omkring 4 GWh/år. Det er ikke spesielt høyt volum. Uttalelsen til Musk står altså ikke i veien for å starte opp produksjonen av Roadster neste år.

Men jeg tror vel egentlig at de kommer til å først fordele det de har av de nye batteriene på S/X Plaid, Roadster og Semi. Om de da produserer et lite antall GWh i 2021, så kan de produsere noen tusen av hver. Ettersom produksjonen av batterier skaleres opp kan flere og flere produkter få de nye cellene. I neste runde kanskje Cybertruck, så alle S/X, så Model 3 performance, så kanskje noen Tesla Energy produkter, osv.

Det at høyt volum ikke inntreffer før i 2022 er egentlig ikke så overraskende, om man antar de første produksjonslinjene er ved Gigafactory Austin. Den er for øyeblikket et hull i bakken. Produksjonsutstyret vil trolig først installeres i 2021, og så tar det fort måneder og år å gradvis skalere opp produksjonen. Inntil den tid har de bare prototype produksjonslinjen ved Cato Road i Fremont.

(Og bare som en påminnelse, 2022 er bare knapt 16 måneder unna.)

Når det gjelder lastebiler, så er "serius high-volume production" tall som 10,000 lastebiler i året. Det er ekstremt mye mer kritisk med god tid på produksjonsbådet og testing av produktet før man leverer et produkt til firma som tjener penger på at de fungerer. Særlig nå i starten, hvor det er logisk å anta at de har press mot seg fra de største firmaene, som isåfall vil få lastebilene først. Disse gutta kødder ikke, og segmentet snakker sammen selv om de eventuelt signerer NDA's for å ikke prate om produktet offentlig.  

Dog dette tolker jeg som brannslukking for å få ned litt forhåpninger mot kveldens event, som jo tydeligvis vil handle om en ukjent fremtid, og ikke teknologi de står klare med for å lansere i morgen. 
image.png.fc14100c1c10376cece58deac56c9641.png

"The machine that makes the machine is vastly harder than the machine itself" - ?

Roadster skal stå klar for å bli testet på Nurdburgring en eller annen gang i 2021, og ja det kan vi forvente fordi det er enkelt å få et par biler ut for å bli filmet for testingen, men det hjelper jo lite om de manuelt må bygge disse cellene i en situasjon der de prater ned sannsynligheten for at den blir løst for skalaproduksjon? Merkelig oppførsel man plutselig nå ser derifra. 
 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Når det gjelder lastebiler, så er "serius high-volume production" tall som 10,000 lastebiler i året. Det er ekstremt mye mer kritisk med god tid på produksjonsbådet og testing av produktet før man leverer et produkt til firma som tjener penger på at de fungerer. Særlig nå i starten, hvor det er logisk å anta at de har press mot seg fra de største firmaene, som isåfall vil få lastebilene først. Disse gutta kødder ikke, og segmentet snakker sammen selv om de eventuelt signerer NDA's for å ikke prate om produktet offentlig.  

Ja, testing er veldig viktig. Men Tesla har holdt på å teste Semi i flere år nå, så antar svært mye er på plass. Men det er ikke usannsynlig at de første prototypene benyttet celler fra Model 3, så de er nok ikke helt i mål med testingen. Spørsmålet er vel egentlig når prototyper av Semi med de nye cellene var/er på plass. Kan hende det skjedde tidligere i 2020, kanskje til og med 2019, men det kan heller ikke utelukkes at det skjer i 2021. Etter at de har mer representative prototyper på plass må man forvente en del måneder med testing.

3 minutes ago, oophus3do said:

Roadster skal stå klar for å bli testet på Nurdburgring en eller annen gang i 2021, og ja det kan vi forvente fordi det er enkelt å få et par biler ut for å bli filmet for testingen, men det hjelper jo lite om de manuelt må bygge disse cellene i en situasjon der de prater ned sannsynligheten for at den blir løst for skalaproduksjon? Merkelig oppførsel man plutselig nå ser derifra. 

Tesla hadde et par prototyper av Roadster i 2017. Igjen kan det hende det var med Model 3 celler og ikke de nye cellene, men antar svært mye av testingen er gjennomført.

Lite tyder for øvrig på at det vil produseres celler manuelt fremover. De har kanskje gjort det tidligere, men det er ganske sannsynlig at Cato Road har en automatisert produksjonslinje av de nye cellene som kan klare noen GWh per år. Da kan det lønne seg å kjøre den i full drift i en del måneder, og vurdere forbedringer, før de starter opp storskala produksjonen. Cellene som produseres kan da inngå i f.eks S/X plaid, kanskje allerede i år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Kan hende det skjedde tidligere i 2020, kanskje til og med 2019, men det kan heller ikke utelukkes at det skjer i 2021. Etter at de har mer representative prototyper på plass må man forvente en del måneder med testing.

Slike ting burde man få vite mer om i kveld. Om dette ikke annonserers, så blir dette en nyhet "langt der fremme", og han snakker ned nyheten nå plutselig av en merkelig grunn. Rar oppførsel. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (13 minutter siden):

Lite tyder for øvrig på at det vil produseres celler manuelt fremover. De har kanskje gjort det tidligere, men det er ganske sannsynlig at Cato Road har en automatisert produksjonslinje av de nye cellene som kan klare noen GWh per år. Da kan det lønne seg å kjøre den i full drift i en del måneder, og vurdere forbedringer, før de starter opp storskala produksjonen. Cellene som produseres kan da inngå i f.eks S/X plaid, kanskje allerede i år.

Ja, noe må de jo ha. Altså håper jeg dagens nyheter viser produksjon og en linje som fungerer, og et produkt som kjører rundt med det allerede. Hvis ikke er jeg redd nyhetene ikke tilfredsstiller om det omhandler enda en presentasjon som kun i stor grad omhandler en fremtid "der fremme" man ikke kan ta og føle på. Det å vise produksjonslinje, og herjing med et produkt som har cellene i seg blir straks noe man føler man kan "ta og føle" på, og ting blir straks mer reelt. En testbenk hvor en pakke kan undergå et par sykluser av høy C-Rate f.eks ville vært noe under hele showet. 

Dog Semi og Roadster har folk ventet på siden 2017. Så noe må sies om dem, og en dato burde settes i stein. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...