Gå til innhold

Tesla battery day: Om alle spekulasjonene slår til kan det bety dårlige nyheter for konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jotne71 skrev (7 timer siden):

Anbefaler "Battery day preview" med Rob Maurer , Tesla Daily podcast på bla YouTube.

Her gis det en god oversikt av hva vi har i vente.

Million mile Battery , under 100 dollar pr kwt med mer , men Roadrunner - som kan mangedoble produksjons hastighet er , spør du meg, det mest spennende :)

Podcast om batterier! Minner meg om fiskerimeldinger på Radioen.

https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/om-uttrykket-_mussa-pa-stampen_-1.4127919

Litt for spesielt interresserte. 
 

skjer det noe Virkelig interressant på den fronten er det vel panasonic calt samsung el som har nyheter. 
 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (32 minutter siden):

Podcast om batterier! Minner meg om fiskerimeldinger på Radioen.

https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/om-uttrykket-_mussa-pa-stampen_-1.4127919

Litt for spesielt interresserte. 

Da er jo spørsmålet hvorfor du deltar såpass aktivt i denne tråden i utgangspunktet?

Podcasten er forresten om Tesla generelt, mens akkurat den nevnte episoden handler om batteridagen.

Sitat

skjer det noe Virkelig interressant på den fronten er det vel panasonic calt samsung el som har nyheter.

Men nå er det altså Tesla og ikke Panasonic eller andre som har det.  

Trestein skrev (15 minutter siden):

Lurer på hvor mange lastsykluser batteriet klarer på 1,6 Gm? Skal det brukes i en lastebil som kjører 200 000km i året vil det få et tøft liv. Montert i en bil med stort batteri og 20 000km i året blir aldring et problem. 

Søk på "million mile battery" så er det massevis av informasjon.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Lurer på hvor mange lastsykluser batteriet klarer på 1,6 Gm? Skal det brukes i en lastebil som kjører 200 000km i året vil det få et tøft liv. Montert i en bil med stort batteri og 20 000km i året blir aldring et problem. 

Batteriet i en Tesla Model 3 skal klare 1500 sykluser. På det store batteriet blir det da 1500*560=840megameter, eller en halv million miles.. SR+ batteriet kommer ikke like langt (395*1500=592Mm) men fortsatt langt nok til å overleve bilen med grei margin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
32 minutes ago, terje-lk said:

Hvor er Tesla-haterne?

Har de tatt helg?

Det er en som klarer å gå under radaren til Jarmo. Inntil videre. :)
De(n) andre fikk innleggene sine sletta... og det fikk jeg og selv om jeg hverken er motstander eller tilhenger av Tesla (men som er møkk lei disse søpleposterne og klarer ikke alltid å la være å engasjere meg mot dem).
Synd man må med i dragsuget når en ivrig moderator skal "rydde".?
Etter min ringe mening er det en 5-6 stykker som skulle bli utestengt fra alle tråder om elbiler, hydrogen,..eller noe teknologi-relatert.
De er her kun for å krangle og spre møkka si. Men dette er nå en gang ett diskujonsforum så for min del skulle jeg gjerne sett at kun "hat-postere" ble utestengt/moderert.
Hadde mer sans for de mest åpne gruppene på usenet (ingen som er der nå) eller forumet på bike.no.
Der var det takhøyde og der kunne man jo bli truet med bank og greier... ?

OnTopic:

Personlig blir jeg positivt overrasket om det kommer noe virkelig revolusjonerende på "Battery Day".
Det hadde ikke gjort noe om Tesla fikk mer kontroll på batteriproduksjon og/eller har klart å få til en ny og bedre produksjon/batterteknologi.
For det trengs om det skal bli noe fortgang på overgang til eldrift.

De store etablerte produsentene av fossilbiler overanstrenger seg ikke akkurat. De er heller ikke i en posisjon som Tesla som ikke har andre etablerte produksjonslinjer (fossilbiler) å ta hensyn til.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Batteriet i en Tesla Model 3 skal klare 1500 sykluser. På det store batteriet blir det da 1500*560=840megameter, eller en halv million miles.. SR+ batteriet kommer ikke like langt (395*1500=592Mm) men fortsatt langt nok til å overleve bilen med grei margin.

Det er vel det som er interressant. En million miles batteri må være aktuelt for lastebiler. Spørsmålet om det er nok? 

La oss ta en typisk lastebil. Man setter inn et 1000kwh batteri. Bilen bruker 2kwh PR km. Det betyr at den klarer 500km på en lading.

Den kjører i snitt 80km PR time. Den er tom etter 6 timer. Lader i 2 timer og neste sjåfør tar over. Kjører nye 6 timer lader 2 bytter sjåfør

Det betyr 2 ladesykluser PR dag og 1000 km. Jobber sjåførene 220 dager i året blir dette 440 ladesykluser og 220 000km PR år.

Det betyr at etter 3 og et halvt år er batteriet oppbrukt og bilen har tilbakelagt 750 000km. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (37 minutter siden):

Det er vel det som er interressant. En million miles batteri må være aktuelt for lastebiler. Spørsmålet om det er nok? 

La oss ta en typisk lastebil. Man setter inn et 1000kwh batteri. Bilen bruker 2kwh PR km. Det betyr at den klarer 500km på en lading.

Den kjører i snitt 80km PR time. Den er tom etter 6 timer. Lader i 2 timer og neste sjåfør tar over. Kjører nye 6 timer lader 2 bytter sjåfør

Det betyr 2 ladesykluser PR dag og 1000 km. Jobber sjåførene 220 dager i året blir dette 440 ladesykluser og 220 000km PR år.

Det betyr at etter 3 og et halvt år er batteriet oppbrukt og bilen har tilbakelagt 750 000km. 

Det er litt tynt med eksempler å regne ut fra.. ;)

Tesla antyder 480 eller 800km rekkevidde på Tesla Semi. Med samme batterikjemi som TM3(1500 sykluser) vil disse batteripakkene klare hhv 720 og 1200Mm. For å nå million miles må batteriene minst takle 2000 ladesykluser. Der har vi svaret, eller i det minste 'et svar'. Om de øker antall ladesykluser med 33% vil altså Tesla Semi med det største batteriet klare en million miles. Om antall ladesykluser øker med 120% vil også den minste battereipakka til Semien klare en million miles. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 minutes ago, Kahuna said:

Det er litt tynt med eksempler å regne ut fra.. ;)

Tesla antyder 480 eller 800km rekkevidde på Tesla Semi. Med samme batterikjemi som TM3(1500 sykluser) vil disse batteripakkene klare hhv 720 og 1200Mm. For å nå million miles må batteriene minst takle 2000 ladesykluser. Der har vi svaret, eller i det minste 'et svar'. Om de øker antall ladesykluser med 33% vil altså Tesla Semi med det største batteriet klare en million miles. Om antall ladesykluser øker med 120% vil også den minste battereipakka til Semien klare en million miles. 

Det er dette som er spennende i forhold til om det faktisk er noe "revolusjonerende" ny teknologi som kanskje vil bli presentert på "Battery Day".
Inntil nå så har det dessverre vært slik at antall ladesykluser er avhengig av hvor mye ett batteri lades hver gang. I tillegg så har det vist seg at hurtiglading også er med på å forverre degradering av cellene.
Lades det max 90% eller kanskje bare 80% vil man få mange flere ladesykluser enn når man vil ha max rekkevidde (potensielt) og dermed lader til 100% hver gang.
Her er det vel allerede en del store forskjeller på hvilke typer celler som er brukt.
Jeg vet kun at det kan være veldig store forskjeller på celler brukt på batterier til el-sykler.
Må nesten bare anta at det ikke brukes "crap" i batterier til el-biler uanset om de er produsert av/for Tesla, Polestar,  MG, BMW... (De er vel alle produsert ett sted på en fabrikk i Kina uansett).

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det er vel det som er interressant. En million miles batteri må være aktuelt for lastebiler. Spørsmålet om det er nok? 

La oss ta en typisk lastebil. Man setter inn et 1000kwh batteri. Bilen bruker 2kwh PR km. Det betyr at den klarer 500km på en lading.

Den kjører i snitt 80km PR time. Den er tom etter 6 timer. Lader i 2 timer og neste sjåfør tar over. Kjører nye 6 timer lader 2 bytter sjåfør

Det betyr 2 ladesykluser PR dag og 1000 km. Jobber sjåførene 220 dager i året blir dette 440 ladesykluser og 220 000km PR år.

Det betyr at etter 3 og et halvt år er batteriet oppbrukt og bilen har tilbakelagt 750 000km. 

Tesla Semi klarer 800 km med full last. I utgangspunktet. Rekkevidden vil sannsynligvis øke over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Trestein said:

Det er vel det som er interressant. En million miles batteri må være aktuelt for lastebiler. Spørsmålet om det er nok? 

La oss ta en typisk lastebil. Man setter inn et 1000kwh batteri. Bilen bruker 2kwh PR km. Det betyr at den klarer 500km på en lading.

Den kjører i snitt 80km PR time. Den er tom etter 6 timer. Lader i 2 timer og neste sjåfør tar over. Kjører nye 6 timer lader 2 bytter sjåfør

Det betyr 2 ladesykluser PR dag og 1000 km. Jobber sjåførene 220 dager i året blir dette 440 ladesykluser og 220 000km PR år.

Det betyr at etter 3 og et halvt år er batteriet oppbrukt og bilen har tilbakelagt 750 000km. 

Du skildrar veldig ekstrem køyring.  Snittfart på 80 km/t klarer du i alle fall ikkje i Noreg.  Ikkje i mange andre land heller.  Gjennomsnittleg årleg køyrelengde for ein norsk lastebil er ca 35.000 km.  Det er nok ein del variasjon, men eg trur ikkje du finn mange lastebilar som køyrer 220.000 km i året, og det er definitivt veldig langt frå ein "typisk" lastebil.

 

Ikkje har han lov til å køyre 6 timar i strekk heller.  Det er 3,5 til 4,5 timar før 45 minutt kvile/ladepause.  So kjem døgnkvil og vekekvil.  Sjølv med to sjåførar ombord, som neppe er lønsamt med norsk lønsnivå, vert det pauser der begge må kvile.  Det kan hende det finst ei løysing for kontinuerleg drift med tre sjåførar.  Lastebilen må vere veldig dyr og ha veldig god inntekt pr time køyring før det løner seg.

 

Det som derimot vert veldig mykje lågare med ein elektrisk lastebil er driftsutgiftene.  På 750.000 km er det nokre millionar å spare på å skifte frå diesel til straum.

Endret av Sturle S
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Litt mer rundt det ryktede nye batteriformatet: Cellevolumet er nesten 10 ganger større enn for 2170-cellene og energitettheten anslår jeg til 13,5 ganger høyere. 2170-batteriene har en energikapasitet på ca 16 Wh. Dvs at 5498-cellene har en energikapasitet på rundt 216 Wh. Kobler man 108 stk i serie så får man 400V total spenning på batteripakken. 216 Wh * 108 = 23,3 kWh.

Kobler man 2 celler i parallell får vi totalt 46,6 kWh, 3 i parallell 70 kWh, 4 gir 93 kWh, 5 gir 116 kWh osv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

35 prosent økning i energitettheten, er det noe som er klart for masseproduksjon nå eller er det noe som ligger langt frem i tid. I likhet med alle andre som har nyvinninger i laboratoriet. Det at Tesla har inngått avtaler om økte leveranser fra Panasonic, LG og CATL kan tyde på det siste.

Her er forresten Bloombergs vurdering av Battery Day. Står litt i kontrast til den rosenrøde artikkelen her:

Musk’s Showy Events Gin Up Hype Tesla Doesn’t Always Live Up To

"A look back through the CEO’s track record ahead of the company’s much-anticipated battery day."

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 19.9.2020 den 18.12):

Det var batteriet sitt det! Nesten som de 0,25-brusboksene som har kommet i butikkene i det siste. :D
(det nye batteriet blir 0,22l)

Når du øker diameteren på den måten øker du vel også cellens termiske motstand? Dette jumbobatteriet blir altså litt vanskeligere å kjøle. Det kan selvfølgelig motvirkes ved mer effektiv cellekjemi, eller bare redusert effekt. Da kan vi kanskje forvente at jumbobatteriet blir brukt på Semi og powerwall/pack men ikke på Roadster 2.0?

Jeg tror det patenterte tabless designet kan ha mye med dette å gjøre hvis de har fått det til.

Batterier består jo av flere lag, anode, katode, elektrolytt, separator og i runde batterier rulles disse lagene opp rundt en kjerne omtrent som i en dorull. Pluss-laget kobles til kjernen som blir tappen (tab) og minus-laget kobles til "huset". 

Elektroner som går fra pluss til minus eller motsatt må da følge laget sitt alle rundene helt ut eller helt inn noe som gir høy strømtetthet og lang strømvei. Med tabless batteri ser det ut til at de forskyver minus og plusslagene litt hver vei slik at hele den ene enden blir plusspol og hele den andre enden minuspol. Da er det kort vei rett ut til polen og det blir også lav strømtetthet. Dermed kan man lage disse lagene mye tynnere og få plass til flere runder, mer kapasitet.

 

Varme strer seg raskt gjennom metall, men det er lang vei gjennom alle rundene ut til huset på batteriet, noe går nok også ut gjennom lag etter lag, men i det nye designet vil det i et 10cm langt batteri i snitt bare være 5cm med metall forbindelse til polen i ytterkant. Der kan batteriet kjøles av en alu eller kobberplate som også er tilkoblingen. Da kan man legge kjølerør på platen og istedet plassere batteriene tett i tett.

 

Blir spennende å se hva som blir presentert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Trestein said:

Hvorfor snakker ingen om solide state batterier?

Skulle ikke de ha kommet nå?

https://www.google.no/amp/s/www.autoblog.com/amp/2020/09/15/mercedes-benz-solid-state-battery-tech-bus/

Tesla ser ut til å gå motsett veg.  Tesla har patentert det dei kallar eit anodefritt litiummetallbatteri med flytande elektrolytt, som dei meiner er betre enn solid state: 

https://electrek.co/2020/07/09/tesla-patents-lithium-metal-or-anode-free-battery/

 

Batteriet kan ha mager litium-blanding, slik at alt litiumet vert brukt til å lagre energi.  Dagens batteri har stort overskot av litium.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Trestein said:

Podcast om batterier! Minner meg om fiskerimeldinger på Radioen.

https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/om-uttrykket-_mussa-pa-stampen_-1.4127919

Litt for spesielt interresserte. 
 

skjer det noe Virkelig interressant på den fronten er det vel panasonic calt samsung el som har nyheter. 
 

 

Hehe jobbet sammen med et par fra Tromsø-traktene tidligere og såvidt jeg husker var mussa-på-stampen et fiskeri-uttrykk, hvorvidt det ble brukt på fiskerimeldingen på radio vet jeg ikke, viste ikke engang at det har vært en fiskerimelding på radio. Men disse glade herrene fra nord , brukte uttrykket støtt og såvidt jeg kan erindre  - dog i en veldig vid forstand. Om jeg ikke er helt ned-iset så var det å ha "mussa-på-stampen" noe med å ha agn på liner til fiske. Ferdig agnet line bla lagt i stamper før fiskebåtene dro på fisketur. Uttrykket ble også flittig brukt av herrene før og etter helg uten at jeg skal gå i detalj om hva jeg tror de da mente. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Trestein said:

Lurer på hvor mange lastsykluser batteriet klarer på 1,6 Gm? Skal det brukes i en lastebil som kjører 200 000km i året vil det få et tøft liv. Montert i en bil med stort batteri og 20 000km i året blir aldring et problem. 

Om det kjøres 1 million miles på 2 år eller 6 år spiller kanskje ikke noen rolle? Tesla må vel ha gjort noen kalkulasjoner på hvor mange ladesykluser som kreves for å runde 1 million miles? Vi vet nok mer etter batteryday. Lenge siden jeg har vært så spent på noe som berører meg personlig så lite, men så har jo Musken selv snakket opp batteryday i snart ett år. Gleder meg til å se hva som kommer. Blir det også vist fram en triple motor plaid model s? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...