Gå til innhold

Vi har bygget om en eldre terrengsykkel til en moderne elsykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemer med bremser er litt overdrevet spør du meg. Jeg elsker skivebremser men felgbrems er enklere å forholde seg til. Når det er sagt er det kun med topp notch skivebremser jeg har opplevd å miste bremsene totalt under eks. Birken (overoppheting ned operabakken ved målområdet).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
toreae skrev (21 timer siden):

Har man motor bør man vel kunne bremse motoren i tillegg, om den skulle feile, og gå på max?

Ja, det er jo interessant å se hva som skjer hvis systemet er litt dårlig smurt og man tar føttene av pedalene. Sett ungdom kjøre slik for å slippe å tråkke. 
hva skjer da, hvis sensoren fra pedal plutselig slutter å virke? Det er jo ingen nødstopp- eller dødmannsknapp på denne maskinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Lynxman said:

Dere må gjerne lodde på skivebremsører på en gammen sykkel, men de eksisterende bremsene som har fungert før fungerer like bra etter at en elmotor er montert.

 

Quote

Unnskyld at jeg har bygd sykler i årevis og laget mine egne sykler og loddet rammer selv. 

Eller like dårlig.
Dersom du til tross for dine loddinger (<grøss>) ikke vet at det finnes adapter for skivebremser så er du unnskyldt.

Mitt poeng med hydrauliske skivebremser er/var at jeg synes de er klart best både i ytelse og modulering

Bare kjør på med wire'r og "gummiklemmer" på felg for å bremse. Når det går i 4km/t så er det mer enn nok.
De bruker jo tydeligvis det på rådyre carbon-racere i tour'en!
Men de gutta der er nok ikke sååå veldig opptatt av å stoppe. Eller sikkerhet i de latterlige "hjelmene" (mest for aerodynamikk).
Jeg bruker skikkelig hjelm.Men ikke gul vest da... foreløpig..
:)
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 minutes ago, Lynxman said:

Hvorfor grøsser du av loddinger? Det er sånn stålrammer bygges. Vil heller bruke v-brems enn adapter for skivebrems.

Jeg håper du skriver feil og egentlig mente sveising?
Lodde er noe jeg husket en av mopedgjengen i nabolaget "fikset" clutch-vaier på Corvette'n sin i hine hårde dager. Det varte ikke så lenge.
Nekter du for at hydrauliske skivebremser er *ovelegent* en wire-operert V-brems?
Hvis ja.. så er det ikke så mye mer å si.. for min del. :)

Den eneste grunnen til at jeg kommenterer her er at jeg digger elsykler og har bygget om mange vanlige sykler til el-drift.
Og jeg holder meg til hydrauliske skivebremser.
Men det holder med V-bremer. Enig i det.

 

Lenke til kommentar

Du har visst ikke hørt om slaglodding, altså lodding med messing/bronse eller sølv, som er ekstremt sterkt. Høres ut som du har loddet mopedwire med myklodding.

Hydrauliske skivebremser er veldig bra. Mitt poeng er at det er ingen grunn til at elsykkel absolutt må ha skivebrems hvis de har felgbrems fra før. De blir ikke 100 kg tyngre av elmotor. Skal du bygge om en gammel elsykkel med felgbrems så går det helt fint.

Og TdF-syklister bremser mye i fjelletappene. Ofte fra 80 km/t ned til lav fart for svinger.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, Lynxman said:

Du har visst ikke hørt om slaglodding, altså lodding med messing/bronse eller sølv, som er ekstremt sterkt. Høres ut som du har loddet mopedwire med myklodding.

Hydrauliske skivebremser er veldig bra. Mitt poeng er at det er ingen grunn til at elsykkel absolutt må ha skivebrems hvis de har felgbrems fra før. De blir ikke 100 kg tyngre av elmotor. Skal du bygge om en gammel elsykkel med felgbrems så går det helt fint.

Og TdF-syklister bremser mye i fjelletappene. Ofte fra 80 km/t ned til lav fart for svinger.

Jeg skrev ikke at jeg loddet clutch-wire på Corvette'r i ungdommen. Men jeg har observert denne formen for "rep". Av en nabogutt. På sin egen Tempo Corvette. Kan du ikke lese hva jeg skriver?
Jeg kjenner til noe lodding på våpen. Det er noe dritt.. So what?
Jeg velger hydrauliske skivebremser uansett om det er en gammel sykkel med V-brems som utgangspunkt for ombygging til el-drift.
Det blir det samme som om at jeg definitivt ikke trenger en kompressor-matet MC med over 200hk.
Men jeg velger det i stedet for noe mer fornuftig.
På en sykkel som skal kjøre 25 km/t så er V-bremser mer enn bra nok.
La oss slutte å ødelegge tråden til trådstarter om ulikt syn på hva som er "bra nok" :)
 


 

Lenke til kommentar
11 hours ago, TL1000S said:

En åpen MC-hjelp. Rimelig sådan.

har falt av sykkel med vanlig billig sykkelhjelm i ca. 40-50 hvor hodet gikk rett i betong langs mosseveien i Oslo. Det gikk helt fint selv om jeg selvf. kastet hjelmen etterpå. Det som reddet meg der var at hjelmen bygde såpass ut på sidene og at den generelt beskyttet og dempet godt mot slagene mot betongen inntil kroppen stoppet.

Alle klærne var revet opp og og folk kom løpende fordi de trodde jeg var alvorlig skadet. Jeg var helt fin med unttak av skrubbsår og litt blåmerker.

En kamerat fikk låst forhjulet i et hull ned en grusvei i ca. 60kmt og ble slynget lynraskt og hardt rett ned i bakken med hodet først. Sykkelhjelmen til 349,- var det som reddet han. Hjelmen hadde sprukket av de store kreftene men selv hadde han bare et lite blødende sår i pannen. Ansiktet var helt spart siden hjelmen bygde ut litt foran ansiktet. Hadde han hatt en flat halvhjelm hadde det ikke gått så bra med ansiktet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8 hours ago, Theo343 said:

har falt av sykkel med vanlig billig sykkelhjelm i ca. 40-50 hvor hodet gikk rett i betong langs mosseveien i Oslo. Det gikk helt fint selv om jeg selvf. kastet hjelmen etterpå. Det som reddet meg der var at hjelmen bygde såpass ut på sidene og at den generelt beskyttet og dempet godt mot slagene mot betongen inntil kroppen stoppet.

Alle klærne var revet opp og og folk kom løpende fordi de trodde jeg var alvorlig skadet. Jeg var helt fin med unttak av skrubbsår og litt blåmerker.

En kamerat fikk låst forhjulet i et hull ned en grusvei i ca. 60kmt og ble slynget lynraskt og hardt rett ned i bakken med hodet først. Sykkelhjelmen til 349,- var det som reddet han. Hjelmen hadde sprukket av de store kreftene men selv hadde han bare et lite blødende sår i pannen. Ansiktet var helt spart siden hjelmen bygde ut litt foran ansiktet. Hadde han hatt en flat halvhjelm hadde det ikke gått så bra med ansiktet.

Tror ikke du skal ta disse eksemplene som annet en god porsjon flaks. :)

Eller mener du seriøst at en sykkelhjelm som dekker halve knotten er like bra som en MC-hjelm?
?
Detter du med stor fart/kraft rett i bakken med fjeset parallelt med asfalt/betong/grus så vil du skade ansiktet. Mye. 
Eneste som er en mulig hjelp da er en helhjelm.
Men:
Ingen tvil om at sykkelhjelm og V-bremser er bedre enn ingen hjelm og uten bremser.

Bruk sykkelhjelm og V-bremser for min del.

Personlig velger jeg altså hydrauliske skivebremser og MC-hjelm når jeg er ute med el-sykla på vei/terrrenget.

Og når jeg først skal bygge en elsykkel så synes jeg det er greit å ha så bra "hardware" som mulig. Selv om det sikkert er litt "overkill".

:)


 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, TL1000S said:

Tror ikke du skal ta disse eksemplene som annet en god porsjon flaks. :)

Eller mener du seriøst at en sykkelhjelm som dekker halve knotten er like bra som en MC-hjelm?
?
Detter du med stor fart/kraft rett i bakken med fjeset parallelt med asfalt/betong/grus så vil du skade ansiktet. Mye. 
Eneste som er en mulig hjelp da er en helhjelm.
Men:
Ingen tvil om at sykkelhjelm og V-bremser er bedre enn ingen hjelm og uten bremser.

Bruk sykkelhjelm og V-bremser for min del.

Personlig velger jeg altså hydrauliske skivebremser og MC-hjelm når jeg er ute med el-sykla på vei/terrrenget.

Og når jeg først skal bygge en elsykkel så synes jeg det er greit å ha så bra "hardware" som mulig. Selv om det sikkert er litt "overkill".

:)


 

Nei erru "gærn", mener kun at en grei gjennomsnittlig sykkelhjelm gir veldig god beskyttelse i mange tilfeller. Kontra noen av disse skummelt tynne halvhjelmene man ser noen steder som kun beskytter mot direkte slag der man har en overflate. En skikkelig MC hjelm redder liv i høyere fart. Er en grunn til at Downhill gutta på sykkel bruker helhjelm. Det samme med en del stisyklister også.

Billig drit får man for både MC, Sykkel, Alpin, skateboard osv. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det absolutt ingen som reagerer på at denne sykkelen nå er ulovlig i bruk slik den er satt opp? Er vanligvis ikke den som bruker å påpeke slikt, da jeg synes reglene er for stramme tamme, men dette var skuffende lesing.

Reglene er temmelig klar på at motoren er en hjelpemotor, og det skal tråkkes på sykkelens pedaler for hastigheter over 6 km/t, så når den er satt opp med gasshåndtak som virker uten tråkking, så er det altså ulovlig.

Fra Statens vegvesens reglement:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel

En elsykkel er en sykkel der førerens muskelkraft sammen med kraft fra en elektrisk hjelpemotor sørger for at sykkelen beveger seg fremover. Elsykler selges både som komplette sykler eller som sett du monterer på en vanlig sykkel.

Elsykler skal oppfylle kravene som gjelder for vanlige sykler. I tillegg er det egne krav til hjelpemotorens kraft og virkemåte:

  • Hjelpemotoren må ikke ha høyere nominell effekt enn 0,25 kW. Det finnes tre unntak:
     
    1. Sykkel med to sitteplasser som er tildelt eller utlånt som hjelpemiddel fra Arbeids- og velferdsetaten kan ha nominell effekt på høyst 0,5 kW
    2. Sykkel med tre hjul og tre eller flere sitteplasser kan ha nominell effekt på 0,5 kW. Dette følger ikke av forskriften, men av et generelt vedtak truffet av Statens vegvesen.
    3. Sykkel som benyttes av Forsvaret, Sivilforsvaret, brannvesen, politi eller akuttmedisinske tjenester tillates å ha en motoreffekt på inntil 1 kW. Dette følger ikke av forskriften, men av et generelt vedtak truffet av Statens vegvesen.
  • Hjelpemotoren skal bare gi kraft når du tråkker på pedalene (eller bruker veivanordning for armer)
  • Motoren alene kan likevel gi fremdrift opp til 6 km/t, såkalt «oppstartsassistanse»
  • Hjelpemotoren skal koble ut når sykkelen oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere dersom syklisten slutter å trå/veive

Du kan bruke elsykkelen på de samme områdene som vanlige sykler og du er ikke forpliktet til å registrere sykkelen. Det er ikke påbudt med sykkelhjelm, men vi oppfordrer alle syklister til å bruke dette.

Endret av Snowleopard
skriveleif som endret mening i det jeg ville skrive...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
52 minutes ago, Snowleopard said:

Er det absolutt ingen som reagerer på at denne sykkelen nå er ulovlig i bruk slik den er satt opp? Er vanligvis ikke den som bruker å påpeke slikt, da jeg synes reglene er for tamme, men dette var skuffende lesing.

Reglene er temmelig klar på at motoren er en hjelpemotor, og det skal tråkkes på sykkelens pedaler for hastigheter over 6 km/t,

<snip>

Jeg er skurk/lovbryter by default så jeg reagerer ikke på dette, men lovlydige skikkelige reglementerte borgere vil påpeke denne forbrytelsen selvfølgelig.

Reglene for el-sykler er *latterlige*, men jeg er sikkert i mindretall i forhold til de som liker overformynderi.

Når det er sagt:

Det hadde vært så mye greiere om det bare var en regel som sa at elsykler over 250w/"løpefart"(25km/t) må forsikres og ha skilt.
Og at det var enkle kit for bremser/blinklys.
Har du råd til elsykkel/moped.. har du råd til å forsikre dem(deg/andre).

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (40 minutter siden):

Jeg er skurk/lovbryter by default så jeg reagerer ikke på dette, men lovlydige skikkelige reglementerte borgere vil påpeke denne forbrytelsen selvfølgelig.

Reglene for el-sykler er *latterlige*, men jeg er sikkert i mindretall i forhold til de som liker overformynderi.

Når det er sagt:

Det hadde vært så mye greiere om det bare var en regel som sa at elsykler over 250w/"løpefart"(25km/t) må forsikres og ha skilt.
Og at det var enkle kit for bremser/blinklys.
Har du råd til elsykkel/moped.. har du råd til å forsikre dem(deg/andre).

Snek seg inn en skrivefeil hos meg. Jeg mente å skrive at reglene var for stramme, ikke tamme... Korrigeres i opprinnelig innlegg.

?

Men de bør som sagt bestrebe å holde seg innenfor lover og regler, og ikke oppfordre til ulovligheter. Det får den enkelte heller vurdere på egenhånd.

De må kunne være kraftige nok til å hjelpe også større/tyngre syklister opp bakkene, og mener de fort kunne tillatt minst 35 km/h, og at en slik motorstyring/"gasspedal" burde være lovlig.

Samtidig må som du skriver, være lettere å få registrert elsykler som elmopeder, men minst 55 km/h (helst 65 km/h) som grense, som og må settes for icemotoriserte mopeder også. Opplæringskravene er så stramme, samt at jeg tror det ville vært sikrere å la de kunne kjøre i opptil 60-soner med en fart som ikke gjør de til sinker, og det ville vært mer respektert at de ligger midt i veibanen når de ikke sperrer pga for lav fart i strøkene de normalt ville kjørt i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/19/2020 at 10:49 PM, Lynxman said:

Hvor tung tror du egentlig at elpakken er? Felgbremser har fungert fint til å bremse ned korpulente tursyklister fra 60 km/t. Hvorfor skulle det plutselig bli et problem med 7-10 kg elsykkelutstyr på sykkeln?

Vekten på en el-sykkel er over 24 kg. (Min offroad veier 8 kg)

Å bygge om en vanlig sykkel med felgbrems øker vekten betydelig. Min erfaring med vanlige sykler med felgbrems er svært negativ i regnvær. Bremsene er da svært dårlige! Med den økte vekten blir resultatet enda dårligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...