Gå til innhold

Vi har bygget om en eldre terrengsykkel til en moderne elsykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en flott guide! Takk for gode bilder og mange problemstillinger som du klarte å løse veldig fint.

Kjenner meg igjen i mye av problemene som oppsto, gått igjennom mye av det selv da jeg var 14. Jeg var av skolen som brukte blå loctite, ikke rød, det var liksom forbeholdt de som syklet ekstra hardt. Jeg stiller meg skeptisk til at sykler kan dettes sammen uten loctite altså, skruer vil falle ut på verst tenkelige tidspunkt.

Hvordan er det å montere lys til dette systemet, finnes det til å plugge inn? Hva med bremsedetektor? Er bremser på vanlige sykler gode nok for den økte vekten; hvor mye økte vekten på sykkelen med et slikt kit? Er styrepanelet bra, får man opp fart og avstand og slikt? Har den GPS? Hva slags batteri har den, og hvor lenge varer det?

Siden motorer trives best på høyt turtall, kanskje giret burde vært plassert inni motorhuset slik at kjedet/beltereima hadde høyere fart?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
37 minutes ago, Joachim Seehusen said:

Sensor i motoren kutter kraften når man ikke tråkker. Dermed er sensorer på bremsehendler ikke nødvendig.

Personlig velger jeg helst(les:alltid) bremser (Tektro) med uttak til bafang bremsessensor når jeg bygger om til el-drift.
Det er greit at motor kobler ut øyeblikkelig noe den *ikke* gjør med den primitive kadens-sensor som er innebygget i BBS*-motorene.
I tillegg kan man bruke de for å kutte motor ved giring (særlig til høyere gir/mindre tannhjul bak) for å unngå det du opplevde med for kort kjede/feil oppsett av kasett/kjede/fordrev).
Det finnes også girsensor noe som kan være greit å montere. BBS* har som regel en ledning klar for det.

Hydrauliske bremser er etter min mening "mandatory" på en el-sykkel.. og de er like bra som på en motorsykkel (relatert til hastigheter/vekt på "ekvipasjen").

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor kraftigere bremser er så viktig. Vektøkningen er ubetydelig sammenlignet med variasjonen av vekt fra syklist til syklist. Det er nyttig med bremsesensor, for motoren går i ca ett sekund etter at man har sluttet å tråkke. På en sykkel med wirebremser er det lett å sette en sensor på wiren.

Jeg har kjørt i mange år med Bafang BBS01 (rett fra Kina i 2014) og BBS02 (fra Fjuk) på elsykkel og velomobil. Bra motorer.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Xantippe said:

Man bør for egen - og andres - sikkerhet velge en sykkel med hydrauliske skivebremser.

Med den økte vekten kan felgbremser fort vise seg å ikke være bra nok når det gjelder.

At bremsene ikke er nevnt i artikkelen er merkelig.

Hvor tung tror du egentlig at elpakken er? Felgbremser har fungert fint til å bremse ned korpulente tursyklister fra 60 km/t. Hvorfor skulle det plutselig bli et problem med 7-10 kg elsykkelutstyr på sykkeln?

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
14 hours ago, Lynxman said:

Hvor tung tror du egentlig at elpakken er? Felgbremser har fungert fint til å bremse ned korpulente tursyklister fra 60 km/t. Hvorfor skulle det plutselig bli et problem med 7-10 kg elsykkelutstyr på sykkeln?

En elsykkel med BBS* og ett 17Ah batteri veier sikkert 10 ganger så mye som det "gutta" bruker (carbon-carbon-carbon).. selv om det er en feit gubbe i "Tour-drakt" som sitter oppå.
Sånn sett blir det ikke sååå stor forskjell i total vekt på ekvipasjen. Det har du rett i.
Jeg synes det er en bra sikkerhet å ha gode hydrauliske bremser når jeg raser ned bratte grusveier og har full kontroll på når hjulet blokkerer.
Men jeg er nok ikke en så erfaren tråkker som har prøvd x antall sykler med y antall bremser.. så jeg innrømmer glatt at jeg ikke er en autoritet her.
 

Lenke til kommentar

Tenk å ødelegge et gammelt klenodium på den måten! ?

Neida bare tuller, herlig prosjekt :D Vurderte å gjøre det selv med en gammel sykkel og Bafang 500w krankmotor i 2016 men den gang var det for kostbart bare for delene.

I dag er jeg dog lykkelig eier av en elsykkel som brukes flittig og har assistert meg gjennom flere operasjoner (pre/post) hvor vanlig sykling har vært utilrådelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (17 timer siden):

Jeg har peiling på sykkel, og det er ikke et problem med felgbrems.

Felgbrems fungerer fint når det er tørt. Ingenting er billigere og enklere enn en moderne felgbrems, og det er er dekkets friksjon mot underlaget som bestemmer stopplengden. (Før 90-tallet var de ikke like gode).

Felgbrems er noe dritt når det er vått, og potensielt farlig om vinteren. De sliter istykker felgen, og gjør sykkelen og klærne skitne. Klossene må finjusteres for å fungere perfekt, og etterjusteres etterhvert som de slites.

Jeg har beholdt noen sykler med felgbremser (racere, kombi, liggesykkel, og tre retro terrengsykler), men alle mine andre sykler er med eller har blitt konvertert til skivebrems for å forenkle vedlikehold og gi forutsigbar bremsevirkning i vått vestlandsvær.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...