Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Muttertrekker til hjulskift


H-Frame

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en Volvo V40 som jeg alltid har hatt på verksted for å bytte fra sommer- til vinterhjul og motsatt. Det er egentlig ganske tungvint å laste dekk osv inn i bilen hver gang de skal byttes, jeg vil derfor heller gjøre det hjemme. 

Har nå kjøpt garasjejekk  og trenger da noe til hjulboltene. Jeg så først på momentnøkkel og latmannsarm, men det blir så dyrt at jeg kom litt inn på tanken å heller kjøpe en billig muttertrekker. Jeg har makita-verktøy fra før, så jeg har da batteri jeg kan bruke. Vil noe sånt som denne muttertrekkeren funke til hjulskift eller er den for svak? Den "neste" modellen har bare 90 NM mer og koster dobbelt så mye. 

 

Evt. Noen som har andre tips? 

Takk på forhånd ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om de fleste biler har oppgitt moment for hjulboltene, så skrur de fleste boltene fast helt uten momentnøkkel, du trenger egentlig bare en hjulvinne, eller kanskje en latmannsarm og pipe, for å skru av og på hjulene på bilen din.

Trolig finnes både jekk og nøkkel sammen med reservehjulet til bilen, dog er det åpenbart lettere desto bedre utstyr man har, men det er kun to ganger i året man skal skru på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp eit heilt vanlig hjulkryss. Det er ikkje så mykje enklare med elektrisk/pneumatisk-verktøy, det berre aukar sannsynlegheita for at du fell for fristelsen å også bruke verktøyet til å stramme og då ender opp med at bolt/mutter slitner. 

Muttertrekkeren du linker til er ca dobbelt så sterk som det dei fleste bilmerker oppgir som maks moment på hjulboltane. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Kjøp eit heilt vanlig hjulkryss. Det er ikkje så mykje enklare med elektrisk/pneumatisk-verktøy, det berre aukar sannsynlegheita for at du fell for fristelsen å også bruke verktøyet til å stramme og då ender opp med at bolt/mutter slitner. 

Muttertrekkeren du linker til er ca dobbelt så sterk som det dei fleste bilmerker oppgir som maks moment på hjulboltane. 

Stemmer, jeg tenkte å bruke den i kombinasjon med en momentstav. Var egentlig mer bekymret for at den ikke greier å løsne boltene. I testen til tek.no sleit jo muttertrekkere med langt mer moment med å løsne hjulmuttere...

Lenke til kommentar

Med en utrekkbar latmannsarm klarer man lett mye høyere moment enn en elektrisk trekker. Faktisk nok til å knekke boltene rett av om man tar litt i.

Ville vært mer forsiktig med strammingen. Det er lett å overstramme for hånd om man har en lang nøkkel, og ikke har noe referanser fra før. Hjulbolter skal ofte ha 100-150nm, og det er mindre enn mange tror. Generelt så er håndstramt med hjulkryss eller nøkkel på ca50cm innenfor, men legger man vekten sin på, eller tar i med bein og rygg er det fort mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener dette er mye bedre enn noe elektrisk tull som går i stykker etter kort tid (kjenner ikke til den fra Makita men har hørt at andre er dårlig):

Latmannsarm koster fra ca 70, her er en til 199:

https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-felgnøkkel/p/40-8696

Hjulkryss til kr 70:

https://www.clasohlson.com/no/Hjulkryss/p/30-6117

Eventuelt kan du løsne de som ikke løsner med den elektriske med latmannsarmen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hjulkryss er noe dritt å holde på med hvis boltene sitter fast, som følge av overtrekking fordi man ikke har momentnøkkel.

Jeg bruker selv latmannsarm og en garasjejekk (2.5t), mye bedre å bytte dekk med utstyr ett hakk over "minimum". Saksejekk og kryssjern er det verste jeg veit. Burde plukke med deg et pipesett ment for hjulbolter/muttere også.

Pipesett eksempel

Latmannsarm eksempel

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

Etter at jeg kjøpte meg muttertrekker så er det nesten artig å bytte hjul, og det går fortere
Kan gå like fort med kryss, om en får løsnet uten bruk av latmann, og om man treffer på rett "hull" mellom hvert hjul
Har knukket hjulkryss

Etter at jeg har skiftet alle hjul så går jeg over med momentnøkkel

Har 6 muttrer per hjul

Lenke til kommentar

Jeg har både Ryobi muttertrekkeren som har vunnet tester og momentnøkkel, men den mest effektive måten å løsne hjulboltene for meg er å bruke den medfølgende nøkkelen (til bilen) og sette den slike at den blir stående noenlunde vannrett og trampe på den så boltene løsner før jeg jekker opp og tar det derfra med muttertrekkeren etter at den er jekket opp. Ryobi mutertrekkeren klarer som oftest ikke å løsne boltene til tross for at jeg bruker momentnøkkel for å stramme til, og i hvertfall ikke når det er sikkerhetsbolter hvor man må bruke enda en kopp imellom.

Ved montering bruker jeg muttertrekkeren og skrur til boltene lett i stjernemønster og strammer til resten med momentnøkkel (også i stjernemønster). Momentnøkkelen blir som en latmannsarm og det er overraskende hvor lite kraft som skal til for å få riktig moment, og jeg tror mange drar til alt for mye med en vanlig lattmansarm eller tilsvarende verktøy.

Hjulkryss er også en fin innretning hvis muttere/bolter går lett, bare å hvile enden i den ene hånden og snurre rundt med den andre. Går veldig fort å skru ut muttere/bolter med et hjulkryss etter at de er løsnet med annet verktøy først. Det samme med å skru på muttere/bolter igjen etterpå, og jeg tror, uten å ha testet, at å stramme til med et hjulkryss med begge hender vil gi ganske fornuftig kraft og i nærheten av riktig moment, men ingenting slår treffsikkerheten til en momentnøkkel, selvsagt.

Har også luftdrevet muttertrekker, men den bruker jeg nesten aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (2 timer siden):

Ryobi mutertrekkeren klarer som oftest ikke å løsne boltene til tross for at jeg bruker momentnøkkel for å stramme til,

Har skiftet hjul på 2-3 biler i 3 år med Ryobi og aldri hatt problemer med å få av boltene så her er det nok brukerfeil

Vet ikke om det har noe å si, men jeg bruker 5.0 Ah batteri og slagkopp

 

Thunderhead skrev (2 timer siden):

Går veldig fort å skru ut muttere/bolter med et hjulkryss etter at de er løsnet med annet verktøy først.

Da er muttertrekker mye raskere

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Har skiftet hjul på 2-3 biler i 3 år med Ryobi og aldri hatt problemer med å få av boltene så her er det nok brukerfeil

Vet ikke om det har noe å si, men jeg bruker 5.0 Ah batteri og slagkopp

Støtter denne. Jeg har og Ryobi muttertrekker og den løsner alt. Aldri opplevd at den ikke klarer å løsne noe. Jeg bruker 2Ah batteriet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Har skiftet hjul på 2-3 biler i 3 år med Ryobi og aldri hatt problemer med å få av boltene så her er det nok brukerfeil

Vet ikke om det har noe å si, men jeg bruker 5.0 Ah batteri og slagkopp

Fortell meg gjerne, steg-for-steg, hvordan jeg skal bruke denne Ryobi muttertrekkeren til å få av boltene, så skal jeg gå ut å gjøre som foreskrevet og se hva som skjer. Har 2.0 Ah batteri og bruker for det meste den medfølgende koppen og bruker ikke forlenger. "Slagkopp" er ikke noe jeg er kjent med, hva er det?

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (14 timer siden):

Hjulkryss er noe dritt å holde på med hvis boltene sitter fast, som følge av overtrekking fordi man ikke har momentnøkkel.

Jeg bruker selv latmannsarm og en garasjejekk (2.5t), mye bedre å bytte dekk med utstyr ett hakk over "minimum". Saksejekk og kryssjern er det verste jeg veit. Burde plukke med deg et pipesett ment for hjulbolter/muttere også.

Pipesett eksempel

Latmannsarm eksempel

Sverger til det samme oppsettet, men har ikke brukt mye penger.

 Jeg bruker en solid (men likevel forholdsvis billig) garasjejekk og uttrekkbar latarm(fra Biltema). Dette fungerer som bare det.

Har foreløpig ikke vært noen bolter jeg ikke har klart å få av, da man får veldig god kraft med latarmen. Men det tar kanskje litt mer tid enn ved bruk av maskin.

Kjøpte defor også Bosch GDS 300 men den ble faktisk for svak for noen av boltene!  (Mulig det er pipen som er for bred og subber inntil felgen, for trekkene har fått mye bra kritikker...)

Så jeg må uansett løsne med latarmen.

Siste tilstramming gjør jeg med manuell momenttrekker.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det er tiden på året vi blir minnet på å etterstramme hjulbolter, og med riktig moment med momentstav.

Hvor viktig er egentlig dette med moment?

Jeg har alltid bytta selv hjemme med garasjejekk og hjulkryss. Har lagt om, kjørt til og fra jobb og etterstramma, uten noen gang å oppleve at det var noe å etterstramme. Et halvt år senere løsner de fint når jeg skal bytte hjul igjen.

Dette har gått fint i ca 15 år og på 7 biler, og jeg har følelsen av at "så hardt man får til" med hjulkryss uten latmannsarm eller gynging med kroppsvekt er passelig.

Lenke til kommentar

Etter å ha opplevd slurv fra merkeverksted flere ganger foregår nå hjulskift i egen garasje. Med garasjejekk og muttertrekker går dette fint på snaue timen MED pauser (har ryggproblemer!).

Moment er nok viktig ja, du kan LETT trekke av en bolt eller for den saks skyld glemme å skru til.
Men jeg har lært meg hvor jeg skal stoppe med muttertrekkeren for å få det helt riktig.

Det du ALDRI må finne på er å sette mutter (bolt) i trekkeren og dure på! Litt skjevt så må du på verksted og skifte ut skadet del!
Start hver mutter (bolt) med fingrene og bruk muttertrekkeren KUN til å skru til / stramme.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...