Gå til innhold

Samboerkontrakt - Fordeling


Optimist87

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har kjøpt leilighet med samboeren min og vi skal skrive samboerkontrakt. Dette skal vi gjøre med advokat for å få en rettferdig fordeling. 

Jeg går inn med alt av egenkapital grunnet salg av leilighet. Hun har ikke egenkapital. I tillegg dekker det et lån på oppussing. Totalt blir det 890 000, - Jeg går inn med. Lånet tenker vi å dele 50/50. Kjøpesum av leilighet er 3,9. Lånet er på 3,3.

Noen som har erfaring med hvordan dette kan se ut? Kan en endre eierbrøken på lån utenom boliglånet?

Spent på hvordan dette blir da hun også tjener noe mindre enn meg. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Optimist87 skrev (3 minutter siden):

 

Spent på hvordan dette blir da hun også tjener noe mindre enn meg. 

 

 

 

 

Brukernavnet ditt er hvertfall on point, for din egen del burde du ha større eierskap i leiligheten siden du går inn med mer penger.

Lag dere også en merknad i kontrakten om hvem sol evt skal betale omkostninger om den ene overtar hele leiligheten.

Lenke til kommentar
Optimist87 skrev (9 minutter siden):

Men bør en få en større eierandel dersom en har lagt ut for lån til oppussing osv. Eller bør det avtales å betales ved siden av? Jeg regner med det blir en typ 60/40, eller noe tilsvarende tilslutt. Det er jo det vi skal ha hjelp til, finregningen. 

Eg hadde summert alt av utgifter (kjøp, dokumenter,  oppussing, mekler, renter ++++. ALT) og sett kor mye kvar av dere betaler inn, forutsatt at dere skal betale 50/50 på lånet. Det utgjør andel kvar av dere har.
Grovt sagt: dine kostnader - 2mill. Hennes kostnader - 1 mill. Totalt 3 mill. Då ender hun med 33.33% og du med 66.66%.

Oppussing burde absolutt tas med. For å sette det på spissen. Dere kjøper hus til 1mill og går 50/50 i den. DU går inn med 10mill i oppussing. Dere selger huset for 11 mill. Burde dere få 5.5 mill kvar?

Endret av aomt
Lenke til kommentar

Jeg tenker også at oppussing blir en naturlig del, så er det møbler osv. da, som er en del av lånet. Jeg trodde dette først var innbakt i vårt felles boliglån, men det viser seg at det må jeg innfri sammen med oppgjøret fra min solgte bolig.

Hvordan gjøres det når en part betaler for dokumentavgift, tinglysing osv? 

Jeg vil ikke ruinere samboeren min, samtidig som det må være rettferdig. 

Hilsen en som har bodd alene i 14 år. 

Lenke til kommentar
On 9/18/2020 at 3:47 PM, Optimist87 said:

Jeg går inn med alt av egenkapital grunnet salg av leilighet. Hun har ikke egenkapital. I tillegg dekker det et lån på oppussing. Totalt blir det 890 000, - Jeg går inn med. Lånet tenker vi å dele 50/50. Kjøpesum av leilighet er 3,9. Lånet er på 3,3.

Noen som har erfaring med hvordan dette kan se ut? Kan en endre eierbrøken på lån utenom boliglånet?

Hvis jeg forstår deg rett er total kjøpesum + oppussing = 3,3 (lån) + 0,89 (innskud) = 4,19 ? 

Deler dere lånet 50/50, bør hennes eierbrøk bli (3,3 / 2) / 4,19 = 39% 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...