Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økt lønn og deretter "ombestemt seg"


djgudleif

Anbefalte innlegg

Gjest 55fa0...bda
djgudleif skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke reagert om arbeidsgiver satte lønna tilbake til opprinnelig nivå, men å faktisk trekke meg er som å ta tilbake en bursdagsgave fordi noen gjør det slutt. Man lar det LIGGE rett og slett. Jeg synes det er ubegrepelig sleipt og det forandrer mitt syn på nåværende arbeidsgiver for alltid.

Hvis jeg ikke hadde tatt ut feriepengene nå, så hadde jeg gått på en smell denne måneden for å si det sånn, og når de ikke engang sier fra så driter de loddrett i meg. Da gjør jeg det samme tilbake.

Kommer du til å ta det videre? 

Anonymous poster hash: 55fa0...bda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
djgudleif skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke reagert om arbeidsgiver satte lønna tilbake til opprinnelig nivå, men å faktisk trekke meg er som å ta tilbake en bursdagsgave fordi noen gjør det slutt. Man lar det LIGGE rett og slett. Jeg synes det er ubegrepelig sleipt og det forandrer mitt syn på nåværende arbeidsgiver for alltid.

Hvis jeg ikke hadde tatt ut feriepengene nå, så hadde jeg gått på en smell denne måneden for å si det sånn, og når de ikke engang sier fra så driter de loddrett i meg. Da gjør jeg det samme tilbake.

Har du sagt til sjefen at du atter ein gong vurderte ein anna jobb? At det er drømmejobben din, blabla? At du kunne evt prøve å få avtale med firmaet at du starter om 6 månader, for å hedre avtalen du har med nåværende arbeidsgiver? Eller sa du i frå at du slutter og that´s it? Med andre ord, kor mye hensyn tok du til arbeidsgiver/sjefen/avtalen? Hvor mye arbeid la du ned for å finne ok løysning?
Som sagt, etter min mening så er det du som oppfører deg "ufint" ved å bryte avtale. La meg snu på det, DU dreit i firmaet og avtalen, firmaet gjorde same mot deg. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 55fa0...bda said:

Kommer du til å ta det videre? 

Anonymous poster hash: 55fa0...bda

Nei, det gjør jeg nok ikke. Jeg lar det passere, hvis det blir en tvist så tar det for mye av min tid og energi. Jeg føler jeg har en sak med tanke på trekk i lønn som ikke ble varslet, men orker ikke gå den veien. Jeg hadde som nevnt tidligere ikke reagert dersom det aldri ble en lønnsøkning. Realiteten er vel at jeg ikke skulle fått mer lønn forrige måned, bare at jeg fikk smake det denne måneden.

Hvorfor de ikke justerte dette tilbake forrige måned lurer jeg på, da de fikk vite om dette før lønnsøkningen skulle tre i kraft.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (På 19.9.2020 den 17.25):

Så du kan jo søke opp hva som er mest vanlig og kanskje det faller i kategorien «de fleste» med det samme som du har google opp.

Jeg vet ikke hva som er mest vanlig, men seriøse (min påstand) arbeidsgivere betaler månedslønn for ansatte med fast stilling/langvarig vikariat. Vikarer i kortvarige vikariat og tilkallingsvakter har timelønn uansett av rent praktiske årsaker. For lønningskontorene kan det være arbeidsbesparende med fast månedslønn som utgangspunkt for lønnslippen, og timelister kun for registrering av avvik.

Et raskt google-søk viser at det kan være lønnsomt for arbeidsgivere å utbetale timelønn i stedet for månedslønn (på grunn av bevegelige helligdager), og det er visstnok vanlig i butikkbransjen. Det er derfor lagt opp til månedslønn i tariffavtaler. Jeg kan se for meg at det er lettere å jukse med lønnsutbetalingene  fra arbeidsgiversiden dersom det opereres med timelønn, selv om det forhåpentligvis er unntaket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har ikke lov til trekke deg i lønn uten å avtale dette, avtalen skal være gjensidig.

Dere hadde en muntlig avtale om økt lønn for at du skulle fortsette, du har fortsatt i stillingen, selv om det er kun snakk om en kortere periode.

Arbeidsgiver har brutt en lov samt en muntlig avtale som kan bevises via lønnslipp.

 

Men vil anbefale deg å la det passere og heller se på det som at arbeidsgiveren ikke bestod syretesten, det er riktig av deg å stikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...