Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økt lønn og deretter "ombestemt seg"


djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

Teoretisk sett blir alle i verden lønnet per sekund, men folk med 8-16 jobb har jo en fastlønn. Så får man evt tillegg pga overtid osv.

De fleste jeg kjenner har lønn pr time. Altså varierer lønnen en del da den blir regnet hver måned. De av oss som sitter på kontor har som oftest fast lønn ved at vi har en fast årslønn som blir fordelt på månedene. Da varierer utbetalingene lite.

Jeg har sett en god del feil utbetalinger i min tid som håndverker.

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (9 timer siden):

Ja, jeg skjønner det, men det er jo smålig? Hva om jeg sa opp et halvår senere? Skulle de trekt meg i lønn for 6 måneder? Jeg sier uansett GOOD RIDDANCE nå ja.

Dere ingår avtale. Bedriften gjør sin del, mens du bryter avtalen. Så kaller du bedriften "smålig"?! 

La oss snu på opplegget. Du takket nei til annet jobb pga lønnsøkning. Men lønna blir uforandret. Du snakker med sjefen og han sier "nå er du smålig". Kva ville du synst om det?Eller om de økte lønna di i 1-2-3 månader, så satte den ned igjen? 

Begge partene må gjøre sin del av avtale. Om du bryter den, så kan ikkje du forvente at andre parten skal fortsette sin del. Og som nevnt, det er DU som bryter avtale, "bad guy", for å si det pent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (13 minutter siden):

De fleste jeg kjenner har lønn pr time. Altså varierer lønnen en del da den blir regnet hver måned. De av oss som sitter på kontor har som oftest fast lønn ved at vi har en fast årslønn som blir fordelt på månedene. Da varierer utbetalingene lite.

Jeg har sett en god del feil utbetalinger i min tid som håndverker.

Alle jeg kjenner som har fast 100% stilling har en fast grunnlønn. Så er det noen som har tillegg fordi de jobber kveld, natt og helg, også kan man få overtid. Men det er ikke vanlig å få timebasert lønn når man er fast 100% ansatt. Enten jobber man mandag til fredag 8-16 med ubetalt lunsj, ellers jobber man turnus der grunnlønnen dekker antall timer som man jobber hver måned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (2 minutter siden):

Alle jeg kjenner som har fast 100% stilling har en fast grunnlønn. Så er det noen som har tillegg fordi de jobber kveld, natt og helg, også kan man få overtid. Men det er ikke vanlig å få timebasert lønn når man er fast 100% ansatt. Enten jobber man mandag til fredag 8-16 med ubetalt lunsj, ellers jobber man turnus der grunnlønnen dekker antall timer som man jobber hver måned.

Det er helt vanlig med timelønn i praktiske yrker som elektriker, snekker, rørlegger osv. Kontorjobber og slikt er det mer vanlig med fast grunnlønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Det kommer helt ann på hvilken arbeidsavtale man har, men i en 100% stilling har en somregel kjernetid som tilsier en skal utarbeide 37,5 time i uken minimum. Men det er like fult timeslønn. 

Har man en arbeidsavtale der man skal jobbe 37,5 timer, så har man en lønn tilknyttet det. Alt over blir overtid, og så har noen arbeidsplasser tillegg tilknyttet ubeleilige arbeidstid. Du har likevel en fast lønn.

En 100% stilling som saksbehandler og som håndverker skiller seg ikke. Begge to har et satt antall timer som tilsvarer en 100% stilling og som gir en «fast lønn» tilknyttet det timeantallet.

Du snakker om potato, potato. Jeg har jo også en timeslønn. Det betyr ikke at jeg ikke får den samme lønna hver måned, med mindre jeg har jobbet overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

Du snakker om potato, potato. Jeg har jo også en timeslønn. Det betyr ikke at jeg ikke får den samme lønna hver måned, med mindre jeg har jobbet overtid.

Nei, jeg snakker om to forskjellige måter en arbeidsgiver utbetaler lønn, den ene har du en fast sum du får i måneden uavhengig av hvor mange arbeidstimer det er i måneden, den andre får du betalt for antall timer jobbet. Jeg har jobbet som elektriker med timeslønn og jobber nå som Elektro Ingeniør med månedslønn, det er distinkte forskjeller på de forskjellige lønnings typene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Nei, jeg snakker om to forskjellige måter en arbeidsgiver utbetaler lønn, den ene har du en fast sum du får i måneden uavhengig av hvor mange arbeidstimer det er i måneden, den andre får du betalt for antall timer jobbet. Jeg har jobbet som elektriker med timeslønn og jobber nå som Elektro Ingeniør med månedslønn, det er distinkte forskjeller på de forskjellige lønnings typene.  

Hvordan er det distinkte forskjeller? Du jobber uansett 37,5 timer i uka, eller hva det nå enn arbeidsavtalen sier.

Endret av RaptorStrike
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (Akkurat nå):

Hvordan er det distinkte forskjeller? Du jobber uansett 37,5 timer i uka.

Det har jeg allerede forklart deg, ser ikke noe poeng i å repetere det men la gå, antall arbeidstimer varierer litt måned til måned, på den ene lønningstypen får du betalt det eksakt samme hver måned, den andre får du betalt for antall timer jobbet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Det har jeg allerede forklart deg, ser ikke noe poeng i å repetere det men la gå, antall arbeidstimer varierer litt måned til måned, på den ene lønningstypen får du betalt det eksakt samme hver måned, den andre får du betalt for antall timer jobbet.

Det er jo en særdeles merkelig måte å løse ting på for mennesker i fast 100% stilling, men ingenting overrasker meg i merkelige løsninger innen håndverkeryrkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (11 timer siden):

Det er jo en særdeles merkelig måte å løse ting på for mennesker i fast 100% stilling, men ingenting overrasker meg i merkelige løsninger innen håndverkeryrkene.

Velkommen til den virkelige verden.

Timelønn med utbetaling etter hvor mange timer man faktisk jobber per måned er forholdsvis normalt. De fleste jobber på "gulvet" utlønnes på denne måten... 

Lenke til kommentar
Gjest 55fa0...bda
BIGG skrev (13 minutter siden):

Velkommen til den virkelige verden.

Timelønn med utbetaling etter hvor mange timer man faktisk jobber per måned er forholdsvis normalt. De fleste jobber på "gulvet" utlønnes på denne måten... 

De fleste? Kilde?

Anonymous poster hash: 55fa0...bda

Lenke til kommentar
BIGG skrev (23 minutter siden):

Velkommen til den virkelige verden.

Timelønn med utbetaling etter hvor mange timer man faktisk jobber per måned er forholdsvis normalt. De fleste jobber på "gulvet" utlønnes på denne måten... 

Men jeg får jo betalt for timene jeg jobber jeg også, er jo ikke som jeg jobber gratis fordi noen måneder har flere dager enn andre.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (58 minutter siden):

Velkommen til den virkelige verden.

Timelønn med utbetaling etter hvor mange timer man faktisk jobber per måned er forholdsvis normalt. De fleste jobber på "gulvet" utlønnes på denne måten... 

Rart, tydeligvis en annen verden enn den jeg og alle de jeg kjenner lønnes på. Så den "fleste" tror jeg er mindre treffende.

Du snakker om vikarer kan det virke som, i min verden lønnes de slik som du sier.

Endret av D0vendyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (1 time siden):

Rart, tydeligvis en annen verden enn den jeg og alle de jeg kjenner lønnes på. Så den "fleste" tror jeg er mindre treffende.

Du snakker om vikarer kan det virke som, i min verden lønnes de slik som du sier.

Ikke vikarer, men fast ansatte industriarbeidere og hotell- og restaurantansatte her i M&R + gamle S&F har jeg inngående kjennskap til etter mange år som tillitsvalgt(både lokalt og regionalt) innen disse bransjene. Her er månedslønn unntaket på "gølvet", mens hos funksjonærer/kontoransatte er det normalen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 timer siden):

Rart, tydeligvis en annen verden enn den jeg og alle de jeg kjenner lønnes på. Så den "fleste" tror jeg er mindre treffende.

Du snakker om vikarer kan det virke som, i min verden lønnes de slik som du sier.

Det er litt unødvendig å spore tråden helt av når et kjapt google søk kan fortelle deg at dette er en helt vanlig måte å lønne arbeidere på. Jeg tok det opp fordi det kan være en måte å sannsynliggjøre oppjustering en i lønn dersom det er slik TS lønnes og det da vil samsvare med et fornuftig tall ihht timer.

Selv har jeg har rundt ti forskjellige arbeidsforhold innen forskjellige fag og bedrifter oppigjennom. I all hovedsak som håndverker. De fleste av mine bekjentskaper opp igjennom lønnes per time og åpenbart gjelder det samme for alle mine og deres kolleger. Unntakene, i våre håndverkeryrker, er prosjektledere og avdelingsledere som ofte har egne avtaler med fast årslønn + evt bonuser på grunn av at arbeidets art innebærer mye administrasjon etter ordinær arbeidstid og de derfor møtes på midten med ledelsen for å kompenseres for dette.

I kontorfag er det normalt å få fast årslønn som blir fordelt utover året. Det samme har jeg nå. I praksis utgjør det bortimot ingen forskjell. Årslønna er totalen og den endrer seg ikke. Hvis dette oppleves helt sært og merkelig så er nok det bare fordi en har begrenset erfaring med forskjellige fag og det er helt greit. 

Hva som er preferansen får være opp til hver enkelt. Jeg ser fordeler og ulemper med begge deler, men akkurat det er ikke relevant for ts.

Endret av Corp Por
Lenke til kommentar
16 hours ago, aomt said:

Dere ingår avtale. Bedriften gjør sin del, mens du bryter avtalen. Så kaller du bedriften "smålig"?! 

La oss snu på opplegget. Du takket nei til annet jobb pga lønnsøkning. Men lønna blir uforandret. Du snakker med sjefen og han sier "nå er du smålig". Kva ville du synst om det?Eller om de økte lønna di i 1-2-3 månader, så satte den ned igjen? 

Begge partene må gjøre sin del av avtale. Om du bryter den, så kan ikkje du forvente at andre parten skal fortsette sin del. Og som nevnt, det er DU som bryter avtale, "bad guy", for å si det pent.

Jeg hadde ikke reagert om arbeidsgiver satte lønna tilbake til opprinnelig nivå, men å faktisk trekke meg er som å ta tilbake en bursdagsgave fordi noen gjør det slutt. Man lar det LIGGE rett og slett. Jeg synes det er ubegrepelig sleipt og det forandrer mitt syn på nåværende arbeidsgiver for alltid.

Hvis jeg ikke hadde tatt ut feriepengene nå, så hadde jeg gått på en smell denne måneden for å si det sånn, og når de ikke engang sier fra så driter de loddrett i meg. Da gjør jeg det samme tilbake.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...