Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økt lønn og deretter "ombestemt seg"


djgudleif

Anbefalte innlegg

Hei, i sommer fikk jeg tilbud om mer lønn, for at jeg skulle bli værende i jobben. Dette skulle gjelde fra august. Jeg sa ja til dette. Det kom etterhvert et uventet kult jobbtilbud, som jeg sa ja til. I forrige måned fikk jeg lønning med lønnsøkningnen som utgjør ca 6-7 tusen.

Jeg fikk lønn i dag, og har blitt lønnet etter mine gamle sats pluss at jeg har blitt trekt for det jeg gikk opp forrige måned.

Hva er greia, er det greit?

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsgiver har anledning til å trekke deg i lønn dersom de ved en tidligere anledning har gitt deg for mye i lønn. Jeg antar det er det de forsøker seg på her. Du brøt "vilkårene" for lønnsøkningen, så sånn sett fikk du for mye i August. Det juridiske rundt dette vet jeg ikke. Synes det virker litt suspekt, men er godt mulig det er innenfor regelverket.

Uansett høres de sleip ut, så bra du har funnet en ny jobb ?

Lenke til kommentar

Du skriver jo selv hva som var avtalen for at du skulle gå opp i lønn: 

Sitat

Hei, i sommer fikk jeg tilbud om mer lønn, for at jeg skulle bli værende i jobben

Hadde jeg vært arbeidsgiver i dette tilfellet, hadde jeg følt at du hadde brutt avtalen, og derfor ikke har krav på den høyere lønnen som var avtalt. Jeg mener det er greit av arbeidsgiver, men hva loven sier vet jeg ikke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (50 minutter siden):

Jeg fikk lønn i dag, og har blitt lønnet etter mine gamle sats pluss at jeg har blitt trekt for det jeg gikk opp forrige måned.

Hva er greia, er det greit?

Er vel en grunn man bør ha ting skriftlig slik man kan gå til arbeidstilsynet eller ligdene eller bytte jobb.

Men er jo risiko det er lite vits å gjøre noe med det nå. For hadde du gått opp i lønn kan det være større sansynlighet for permiteringer og oppsigelser slik markedsitvasjonen er nå.

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (44 minutter siden):

Hva om jeg sa opp et halvår senere? Skulle de trekt meg i lønn for 6 måneder?

Dette er et veldig godt spørsmål egentlig. Hvor lenge er det rimelig å jobbe før man kan si opp med sånn avtale? To måneder? Fire måneder? Seks måneder? For alltid?

På bakgrunn av dette mener jeg det er urimelig at TS ble trukket i lønn. Tenker det er logisk at han ikke fikk tillegget på lønnen etter oppsigelsen, men at han ble trukket virker i beste fall suspekt, og tyder på en useriøs arbeidsgiver etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (1 time siden):

Nei, har ikke hatt noe skriftlig avtale på dette. Har forøvrig ikke noe skrevet under noe skriftlig avtale på økt lønn, så blir kanskje ord mot ord... Men det kommer jo frem i lønsslippene. Men de har jo ikke lov å gjøre noe trekk uten å spørre meg?

Muntlig avtale er like bindende og det er rart hvis man ikke kan legge økt lønn som du fikk utbetalt til grunn for at det er(var) en avtale gjeldende. Skulle tro du står sterkere ved en sak på dette - en avtale er en avtale, selv om du bestemte deg for å slutte.

Lenke til kommentar

Med mindre det er avtalt særskilte vilkår så er dette ulovleg trekk i lønn.

Om partane ikkje har gjort nærmare avtale om eventuell bindingstid, vilkår for lønnsauken, adgang til lønnstrekk, osv så er den einaste fornuftige måten å tolke avtale på som:
-At du har fått høgare lønn for å motivere deg til å ikkje seie opp jobben.

Dersom det var meininga at du skulle få høgare lønn under forutsetning av at du blei værande i jobben i ei bestemt tid så må dette være avtalt.

Arbeidsgiver har uansett ikkje lov til å trekke deg i lønn utan lovheimel eller skriftleg avtale med arbeidstakaren.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

den einaste fornuftige måten å tolke avtale på som:
-At du har fått høgare lønn for å motivere deg til å ikkje seie opp jobben.

Helt klart. At du skulle finne en bedre jobb og si opp etter kort tid er en risiko arbeidsgiver tar og ikke noe han kan trekke TS i lønn for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du kan dokumentere det første jobbtilbudet? Du kan kanskje også dokumentere at du sa nei til det jobbtilbudet med bakgrunn i at daværende arbeidsgiver økte lønnen din for å lokke deg til å bli?

Uansett tenker jeg at du kan sannsynliggjøre at du fikk en muntlig avtale om lønnsøkning dersom du kan dokumentere et jobbtilbud rett før du "ved en feil" fikk høyere lønn. 

Hvor mye gikk du opp? Kanskje det også styrker din sak dersom "feilen" utgjør en sannsynlig økt timerate og at det ikke er et tilfeldig tall som utgjør 17.3 kr pr time f.eks.

Hva sier sjefen? Påstår han feil eller påstår han at du har brutt avtalen? Jeg synes begge to har gode poenger, men jeg antar at jussen ville tatt side med deg iom at arbeidsgiver ikke la inn en karenstid som avatar påpeker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...