Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Ezio skrev (2 timer siden):

Nei for all del. Om du vil fortsatt spille CD plater og kassettfilmer så får du jo bare gjøre det så lenge du vil. Men det virker jo en smule "jeg hater alt som er nytt" mentalitet.

Å gid! Takk for at du starter diskusjonen med et forsøk på å latterliggjøre min preferanse, setter veldig stor pris på det altså. :) Hater slett ikke alt nytt, jeg er tvert imot interessert i svært mye nytt, mer enn jeg har tid til å holde meg oppdatert på. At jeg ønsker å kjempe for å beholde fysiske medier, det er derimot helt riktig, har kanskje til og med en og annen kassettfilm liggende om jeg ikke husker feil. 4K UHD plater er langt på vei å foretrekke da. ;)

Motstanden min ligger mer i klassisk pro fysisk medie retning i forhold til eierskap, misnøye med å ha tilgangen til "mine" spill avhengig av hva tjenesten har lisens til i det øyeblikket og at jeg har et aktivt abonnement. Har også en rent personlig opplevelse av at, selv om slike tjenester gjør tilgangen på forskjelige titler lettere, så senker det drastisk verdien av hver enkelt tittel (snakker da ikke om monetær verdi, men det senkes sikkert også). Og en ren skepsis til det langvarige kvalitetsnivået når det må oppretholdes et høyt nivå på antall nye titler. Dette er tanker jeg har vedrørende Netflix også, så det er ikke noe mot GamePass spesifikt om du skulle prøve og tolke det slik.
 

Sitat

 

Om vi sier at du kjøper 12 spill i året. Altså et spill i mnd. Dette blir 7200kr i året(600kr per spill)
Hvordan er det f.eks noe dårligere enn å sitte med 6 tjenester til 100kr i mnd hver(altså 600kr per mnd) 7200kr i året.


Forskjellen på dette er jo at via tjenesten så vil du få tilgang til mer enn bare de 12 spillene du hadde fått via kjøp og det er derfor slike tjenester som Netflix og Spotify eksisterer og hvorfor det er så populært. 
I spillbransjen er det enda mer å spare på ting som GamePass. Fordi det er rett og slett ufattelig lønnsomt, spesielt når spill koster så mye som de gjør.

 

Vel, som jeg var inne på over, når jeg har kjøpt spillet så kan jeg jo spille det når som helst, om så 20 år etter, uten å måtte ha noe løpende abonnement noe sted. I tillegg er det slett ikke sikkert spillet da ville være tilgjengelig via en abonnementstjeneste, så det er ting jeg klassifiserer som bedre, men uansett, la oss gå videre med regnestykket ditt.

Nå tror jeg ikke at jeg noen gang har kjøpt 12 spill til full pris i løpet av et år, har du? Jeg vil regne meg selv som en rimelig hardbarka spillentusiast, men selv ikke jeg kjøper så mye til full pris. Kjøper selvfølgelig Collectors Editions av spill som koster mer, men de har også verdi utover selve spillet. Hvis ikke jeg er innafor den mengden på 12 spill, da tror jeg det er en rimelig liten gruppe mennesker som passer inn i det regnestykket ditt.

6 tjenester er unødvendig mye, la oss heller gå ut fra at de tre store konsollprodusentene lanserer hver sin til 100kr/mnd. Det blir da 300kr/mnd, eller 3600kr året. Strekker du dette over en konsollgenerasjon på 6 år utgjør dette 21600kr. Hvis vi så tar utgangspunkt i dette nye prisnivået på 800kr som du har klaget på ofte her. 21600/800 blir 27, altså tilsvarer de prisen på de abonnementstjenestene det samme som å ha kjøpt 27 spill til full pris (800kr) i løpet av den generasjonen (6 år). Eller fordelt jevnt over konsollene, 9 spill til fullpris for hver konsoll.

Dette er fremdeles godt over prisnivået de fleste bruker på spill. PS4 satte vel nylig ny rekord i attachrate på 11 spill per konsoll (bare for morroskyld, med nåværende prisnivå på 700kr/spill 21600/700/3 = 10,3), og det er med superbrukere som meg som trekker gjennomsnittet vesentlig opp. Tviler også sterkt på at alt er spill til full pris, så det er tydelig at nivået til de fleste ligger langt under det prisnivået du skisserer.

Synes ikke den lønnsomheten er så åpenbar som du skal ha det til. Ja, jeg skjønner at du får tilgang på mye, og derfor bruker folk også slike tjenester. Sier ikke at de ikke har sine fordeler og har sin plass, men hvis du skal snakke lønnsomhet for den enkelte bruker så kommer det jo helt an på hvor mye bruker man egentlig.

barezell skrev (2 timer siden):

Enig i mye av det du skriver, men jeg vil bare presisere jeg snakker ikke om noen type spiller, jeg har ikke skrevet et pip om at spill gir mindre glede om du opplever de for første gang til release eller senere. Jeg prøver bare å stoppe de uendelige avsporingene med diskusjon i diskjusjonen som alltid oppstår. 

Presisering forstått! :wee: Ser du ikke hadde sagt noe om det, men tror i alle fall det var i den retningen Iki tenkte å gå, derfor valgte jeg å argumentere ut fra det. Skjønner hva du mener om at det kan bli mye avsporinger, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det var relevant nok, og det var en vinkling jeg ikke hadde tenkt på før. Er interessant å diskutere ting fra forskjellige vinklinger, så jeg satser på at det var dette Iki også var ute etter, og ikke kun å kverulere. Velger å tolke det i beste mening. :)

MacBain skrev (1 time siden):

Du kan ikke komme med hva du personlig føler ett spill er verdt når det kommer til dette.

Altså, du kan jo det. Jeg er ikke uenig med deg i at GamePass er en bedre tjeneste rent generelt nå, men personlig opplevelse av verdi er da også så absolutt relevant. Godt mulig jeg bare misforstår deg her selvfølgelig, for jeg er ellers helt enig i det du skriver. Uansett, i samme grad som enkelte her kan synes PS5 ikke har noen titler verdt å spille ennå, eller jeg kan synes at Demon's Souls alene er verdt like mye som hele biblioteket til GamePass/PSNow, så kan folk tillegge personlig verdi til hvilke titler de får tilgang til via en abonnementstjeneste på det tidspunktet de abonnerer. Er vel en fullt ut legitim mening det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Rider of Reason said:

Altså, du kan jo det. Jeg er ikke uenig med deg i at GamePass er en bedre tjeneste rent generelt nå, men personlig opplevelse av verdi er da også så absolutt relevant. Godt mulig jeg bare misforstår deg her selvfølgelig, for jeg er ellers helt enig i det du skriver. Uansett, i samme grad som enkelte her kan synes PS5 ikke har noen titler verdt å spille ennå, eller jeg kan synes at Demon's Souls alene er verdt like mye som hele biblioteket til GamePass/PSNow, så kan folk tillegge personlig verdi til hvilke titler de får tilgang til via en abonnementstjeneste på det tidspunktet de abonnerer. Er vel en fullt ut legitim mening det?

Mitt poeng var at i kroner og øre så er Game Pass verdt mer grunnet at tilgang til nye eksklusiver er inkludert fra dag 1 samt ett nyere spillbibliotek. Jeg mente ikke hva en personlig får ut av ett spill. Selv om jeg ikke spiller Fifa 21 vet jeg at det er verdt mer i kroner og øre enn f.eks F1 2018 selv om jeg personlig heller ville hatt det siste. Jeg syntes God Of War er bedre enn siste Call Of Duty, men er innforstått med at det sistnevnte er verdt mer i kroner og øre. Derfor er mitt argument at Game Pass er verdt mer i kroner og øre enn Ps Now, om en person får mer glede av det Ps Now tilbyr endrer ikke det. 

Lenke til kommentar
aCeTotal skrev (1 time siden):

Før slike feil er rettet på begge sider, så blir det feil å sammenligne og avgjøre hvilken konsoll som er "best".

Er vel ingen som har påstått at eit system er "best" eller "værst", bortsett fra fanbois. Men faktaen er vel at PS5 presterer overraskende mykje bedre enn det xbox fanboysa har tutet i månader før landsering.

 

aCeTotal skrev (1 time siden):

Ut i fra specs så bør XSX yte minst like bra som PS5 og se like bra ut. Det er noe som ikke stemmer, enten om det er ressursbruk i bakgrunnen eller om det er spillet.

Det er ikkje kun tall på papiret som betyr nåke. Det har med kordan systemet i heilheit fungerer. Kan det tenkast at PS5 rett og slett er bedre gjennomtenkt enn det du gjer den kred for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Pallehysa said:

Som gjelder kass titler som er tilgengelig idag?

Du vet vel utmerket at Xbox ikke har noen eksklusive next-gen titler ved denne lanseringen. 
Men, hadde verden vært ideell så hadde f.eks Halo Infinite og Forza 7 vært lanserigstitler og inkludert i Game Pass.
Hvis Sony hadde hatt samme løsning kunne du fått både Demon's Souls, Spiderman og Sackboy uten å betale ekstra i tillegg. 
At eksklusiv listen til Microsoft nå ved lansering er begredelig skal jeg ikke krangle på 😀.
Her er for øvrig listen over dagens Game Pass spill:
https://www.xbox.com/nb-NO/xbox-game-pass/games 

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (57 minutter siden):

Er vel ingen som har påstått at eit system er "best" eller "værst", bortsett fra fanbois. Men faktaen er vel at PS5 presterer overraskende mykje bedre enn det xbox fanboysa har tutet i månader før landsering.

 

Det er ikkje kun tall på papiret som betyr nåke. Det har med kordan systemet i heilheit fungerer. Kan det tenkast at PS5 rett og slett er bedre gjennomtenkt enn det du gjer den kred for?

Neida, det er to gode konsoller, begge to.

Det kan hende Sony har gjort en fantastisk jobb:) Vil tro enten Microsoft eller utvikler leverer en patch som retter disse små problemene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pallehysa said:

Er vel ingen som har påstått at eit system er "best" eller "værst", bortsett fra fanbois. Men faktaen er vel at PS5 presterer overraskende mykje bedre enn det xbox fanboysa har tutet i månader før landsering.

 

Er så utrolig enkelt å skrive disse ordene når man vet at man forsvare markedslederen i diskusjonen... Man lever også i et ekstremt Playstation land der Xbox knapt får omtale og det hadde den ikke fått uansett hvor bra de hadde gjort det.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Raul07 said:

Utrolig at folk ikke har gitt opp diskusjon Game pass vs PS now diskusjonen. Tror pollen på forumet her viser godt hva folk foretrekker :p Liten tvil at Gamepass er en fantastisk tjeneste og det viser jo også abbonoment tallene. Er vel 10-15 ganger mer enn ps now

Ja, man skal være utrolig varsom her inne med å skrive noe som helst i retning negativt om Playstation, da kommer ulvene raskt fram og biter hue av en 😄.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar
MacBain skrev (5 timer siden):

Hvis du mener ett to år gammelt spill har høyere monetær verdi (i stedet for objektiv, siden det tydeligvis var det du brukte som motargument her) enn en ny eksklusiv stor tittel ala Spiderman: Miles Morales etc. så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å argumentere videre med deg om dette. Er jo udiskutabelt hva som menes med verdi i denne sammenheng. De fleste vil ha nyere titler og gjerne raskest mulig til best pris. Her gir Game Pass bedre verdi enn Ps Now som stort sett har eldre titler. At du legger en merkelig bevisbyrde over på meg slik at du har ryggen klar i en uendelig fram og tilbake tråd begir jeg meg ikke ut på.
Jeg vil fortsatt påstå at du ikke kan gjøre noe annet enn å forsvare Playstation uansett, er ingenting noen kan svare deg som vil få deg til å vedgå noe annet. Jeg skjønner ikke greia de. Jeg har selv begge konsollene og kan uten problem innrømme at begge har både positive og negative sider. 

Det er ingen som har påstått dette.

Jeg har kun spurt etter den samlede verdien av hver tjeneste, objektivt, da det er dette du påstår noe om.

Om du ikke kan bevise at gamepass faktisk gir mer verdi så bør du ikke påstå noe om det.

Da blir det bare en subjektiv mening fra deg.

 

Jeg ber deg simpelthen sammenligne tjenestene objektivt sett, ikke subjektivt slik du nå gjør, da du selv påstår man skal være objektive her.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Iki said:

Det er ingen som har påstått dette.

Jeg har kun spurt etter den samlede verdien av hver tjeneste, objektivt, da det er dette du påstår noe om.

Om du ikke kan bevise at gamepass faktisk gir mer verdi så bør du ikke påstå noe om det.

Da blir det bare en subjektiv mening fra deg.

 

Jeg ber deg simpelthen sammenligne tjenestene objektivt sett, ikke subjektivt slik du nå gjør, da du selv påstår man skal være objektive her.

Game Pass gir brukere (Deg ekskludert da 😄) mer for pengene enn stusslige Ps Now i form av nye eksklusive spill+++.
At du f.eks finner mer verdi i 1000 Steven Seagal filmer vs. 100 Oscar vinnere er jo opp til deg.
Virker i hvert fall som om flertallet mener at Game Pass er betydelig bedre, men bra for deg at du syntes Ps Now er bedre, da er det bare å holde seg til det 👍.

Endret av MacBain
  • Liker 3
Lenke til kommentar
MacBain skrev (2 timer siden):

Game Pass gir brukere (Deg ekskludert da 😄) mer for pengene enn stusslige Ps Now i form av nye eksklusive spill+++.
At du f.eks finner mer verdi i 1000 Steven Seagal filmer vs. 100 Oscar vinnere er jo opp til deg.
Virker i hvert fall som om flertallet mener at Game Pass er betydelig bedre, men bra for deg at du syntes Ps Now er bedre, da er det bare å holde seg til det 👍.

Her, jeg har begynt for deg, så kan du gjøre resten, da du har bevisbyrden.

Burde være lett å forstå hvordan du må gjøre dette etter å ha sett eksempler:

Spill som begynner på "A" gamepass:

_20201126_052003.thumb.JPG.ffef70e4cab55d8fe4a8f85f4b69316d.JPG

A = spill, B = pris, C = metacritic.

 

Samme på ps now:

_20201126_063934.thumb.JPG.023f23a949a4d2c00c9306270a080f79.JPG

_20201126_063952.thumb.JPG.bbf27382a2db9d862abafc0be2aa7e76.JPG

Lenke til kommentar
barezell skrev (44 minutter siden):

Viser jo ganske bra det der, på game pass finner man a plagues tale, alan wake, ace combat 7 og alien isolation. 

På ps now langt flere titler men stort sett bare surre spill.

Til sammen får du altså spill til en verdi av 2.700,- på gamepass, som du betaler 1.500,- i året for.

På ps now får du spill til en verdi av 8.300,- hvor du da betaler 446,- per år.

 

Gamepass har tre spill på 8+ i karakter, fire på 7+, et på 6+.

Ps now har et på 8+, åtte på 7+ og sytten på 6+.

 

Gjennomsnittlig gir gamepass spill med et testresultat på 7 mens ps now gir et gjennomsnitt på 6, av 10 mulige.

1500 / 7 = 214 kroner per karakter.

446 / 6 = 74 kroner per karakter.

 

Nå er dette da bare spillene som starter på "A" men det viser jo at gamepass gir langt mindre for pengene i denne kategorien, så da lurer jeg på om noen er villige til å vise at gamepass faktisk gir mer for pengene om man tar med resten av spillene.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (9 timer siden):

Du vet vel utmerket at Xbox ikke har noen eksklusive next-gen titler ved denne lanseringen. 

Jupp. Derfor finner eg det veldig merkelig å bruke dag 1 eksklusiver som argument, når dei ikkje er å finne.

 

MacBain skrev (9 timer siden):

Hvis Sony hadde hatt samme løsning kunne du fått både Demon's Souls, Spiderman og Sackboy uten å betale ekstra i tillegg. 

Hadde Sony lagt til sine eksklusiver, hadde dei vært mykje bedre enn GP på området ja. Pr dags dato er dei identiske her. Som har vært poenget mitt fra start.

Lenke til kommentar

Imo viser titlene i utvalget at game pass er klar favoritt. På bokstaven A er det ikke en eneste AAA, AA eller en gang A tittel på ps now. Mens game pass har 4-5 kjente spill. 

Alle disse random spilla på ps now med helt absurde priser kan ikke være fasit for hvilken verdi brukeren får.

Atelier, 800kr for et ps3 spill fra 2014? Kjempe verdi.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Jupp. Derfor finner eg det veldig merkelig å bruke dag 1 eksklusiver som argument, når dei ikkje er å finne.

 

Hadde Sony lagt til sine eksklusiver, hadde dei vært mykje bedre enn GP på området ja. Pr dags dato er dei identiske her. Som har vært poenget mitt fra start.

Alle tidligere eksklusive som har kommet day 1 ligger der da. Det betyr jo noe. Selv om de fleste sony spill havner i ps now så er det ikke alle og tilsynelatende ikke til fast tid etter release. 

Men om vi skal sammenligne bare akkurat launch. Ikke tjenestene før/etter. Så ville jeg droppa begge og bare hatt en ps5 med psn collection tbh. Langt bedre enn begge tjenester 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...