Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Pallehysa skrev (2 timer siden):

Latterlig påstand. Miles Morales er utviklet til PS5, Ratchet and Clank er utviklet til PS5, Demon Souls er utviklet til PS5. For å nevne nåken.

Disse spillene blir utviklet til PS4, men de gjør små enkle endringer for PS5. Det er ikke det samme som om de skulle utvikle et spill kun for PS5. Er ganske mye man kan gjøre annerledes hvis man bygger spill fra bunnen av til PS5. Sony-sjefen selv skriver at spill vil bli veldig mye bedre og yte bedre når perioden med PS4 er over i 2022/23.

Det samme gjelder XSX, men de ser ut som de starter en del tidligere. Xbox One er forsatt i hovedfokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barezell skrev (21 minutter siden):

Dette har jo ingen ting med saken og gjøre. Du lager jo bare egne senarioer i en diskusjon igjen. 

Det gjøres ganske ofte også. Han vil bare kverulerer om alt annet enn det som blir sagt.

 

Rider of Reason skrev (1 time siden):

ikke kommer jeg til å gjøre det heller, da jeg ikke ønsker en fremtid med spill som abonnementstjeneste. Kommer ti

Nei for all del. Om du vil fortsatt spille CD plater og kassettfilmer så får du jo bare gjøre det så lenge du vil. Men det virker jo en smule "jeg hater alt som er nytt" mentalitet. 


Om vi sier at du kjøper 12 spill i året. Altså et spill i mnd. Dette blir 7200kr i året(600kr per spill)
Hvordan er det f.eks noe dårligere enn å sitte med 6 tjenester til 100kr i mnd hver(altså 600kr per mnd) 7200kr i året.


Forskjellen på dette er jo at via tjenesten så vil du få tilgang til mer enn bare de 12 spillene du hadde fått via kjøp og det er derfor slike tjenester som Netflix og Spotify eksisterer og hvorfor det er så populært. 
I spillbransjen er det enda mer å spare på ting som GamePass. Fordi det er rett og slett ufattelig lønnsomt, spesielt når spill koster så mye som de gjør.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 timer siden):

Basert på kva? PS5 har vist seg å være bedre i dei få spela som har blitt sammenlignet mellom konsollene. Einaste er vel CoD der xbox hadde ein liten fordel i 60 fps modusen. Men sjøl då klarte PS5 å henge med.

Testene du har sett hos DF/Youtube er bare tull og er ikke nyttige for noen andre enn utviklerne selv. Når utviklerne klarer å utvikle/optimalisere skikkelig så vil du se. Vent ett år eller 2 så kommer de riktige tallene frem.

Lenke til kommentar
aCeTotal skrev (6 minutter siden):

men de ser ut som de starter en del tidligere. Xbox One er forsatt i hovedfokus.

Godt er det for enn så lenge så er per dags dato majoriteten av brukerbasen til PS og Xbox på nettopp PS4 og Xbox One fortsatt.
Dette skiftet kommer ikke før om rundt 2-3 år. Jo flere og flere som får konsollen jo mer kan man skifte fokuset over. 

For hvor mange konsoller har blitt solgt nå? 2 mill? 2 millioner mennesker som har sjansen til å spille Demons Souls(om de vil kjøpe det) på dag 1. Resten må vente og da ender de sannsynligvis aldri opp med å kjøpe det, men heller kjøper det "neste". Nå koster det nok ikke veldig mye med en remake som det koster å bygge et spill helt opp fra nytt. M
Det er faktisk enormt mye penger tapt ved å ignorere den største delen av brukerbasen. Hadde Demons Souls blitt lansert på PS4 og f.eks PC. Så hadde jo det salgstallet vært betydelig høyere. Konsollene hadde ikke solgt noe mindre av den grunn. En konsoll selger av seg selv over tid uavhengig.


Det er jo bare å se f.eks mot Xbox som lanserer spillene sine på PC også. I følge andre så er det ingen grunner til å eie enn Xbox, men det er allikevel rapportert dette;  "Xbox Live Gold, which is necessary to play console titles online, has also reached "nearly 90 million monthly active users," according to Frank Shaw, lead communications for Microsoft"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rider of Reason skrev (39 minutter siden):

Tror dere snakker om forskjellige typer spillere her. Og dere har begge rett i hvert deres poeng.

 

Enig i mye av det du skriver, men jeg vil bare presisere jeg snakker ikke om noen type spiller, jeg har ikke skrevet et pip om at spill gir mindre glede om du opplever de for første gang til release eller senere. Jeg prøver bare å stoppe de uendelige avsporingene med diskusjon i diskjusjonen som alltid oppstår. 

Lenke til kommentar
aCeTotal skrev (38 minutter siden):

Disse spillene blir utviklet til PS4

Ikkje ifølge Sony. Ellers nevnte eg Ratchet and Clank, som er PS5 exclusive. Som åleine avviser din påstand. Nåken tanker rundt det?

aCeTotal skrev (39 minutter siden):

Er ganske mye man kan gjøre annerledes hvis man bygger spill fra bunnen av til PS5. Sony-sjefen selv skriver at spill vil bli veldig mye bedre og yte bedre når perioden med PS4 er over i 2022/23.

Heilt klart. Slik som Ratchet and Clank. Det Sony sjefen snakker om er at det tar tid for ein utvikler å lære seg å utnytte maskinvaren fullt ut. Samtidig som det du er inne på, at spelet ikkje trenger å ta hensyn til eldre maskinvare. Men det gjer jo ikkje då Ratchet and Clank. 

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (6 minutter siden):

Eg siterer bare det Sony sjøl har fortalt. Men du sitter vel på annen informasjon?

Blir vel litt som har blitt diskutert mye på xbox tidligere. Om spill blir holdt tilbake om de også utvikles til current gen.

Om noen orker bla tilbake så var det noen (ikke du) ekstremt påstålige på at det var nærmest umulig å utvikle for nyeste gen om det også skulle virke på current.

Endret av barezell
Lenke til kommentar
aCeTotal skrev (30 minutter siden):

Testene du har sett hos DF/Youtube er bare tull og er ikke nyttige for noen andre enn utviklerne selv. Når utviklerne klarer å utvikle/optimalisere skikkelig så vil du se. Vent ett år eller 2 så kommer de riktige tallene frem.

Er det tull at PS5 yter like bra som Xbox pr dags dato?

At du påstår uten bevis, at dette kjem til å endre seg, i henhold til optimalisering, er ikkje annet enn ein skallet påstand.

Lenke til kommentar
barezell skrev (1 minutt siden):

Blir vel litt som har blitt diskutert mye på xbox tidligere. Om spill blir holdt tilbake om de også utvikles til current gen.

Om noen orker bla tilbake så var det noen (ikke du) ekstremt påstålige på at det var nærmest umulig å utvikle for nyeste gen om det også skulle virke på current.

Eit spel kan bli utviklet til next gen, samtidig som det blir holdt igjen av current gen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

La oss si spill A kom ut på gamepass idag, og spill B kom ut på ps now for et år siden.

Du har ikke hørt om noen av spillene før idag.

Har spill B da mindre verdi for deg fordi det har vært tilgjengelig lengre?

 

Er det det å glede seg til spillet kommer ut som gir spillet noen verdi? Og i såfall burde det vel være bedre om dette tar lengre tid?

 

Det er jo ikke slik at du går glipp av noe om du spiller god og war idag, i forhold til for et år siden. Det er fortsatt samme spillet.

Du sier i PS5 tråden at du kan ta i mot saklig kritikk av PS5, dette er ikke engang kritikk. Du kan ikke komme med hva du personlig føler ett spill er verdt når det kommer til dette. Slik det er i dag, personlig preferanser av spill satt til side så gir Xbox Game Pass deg nye spill inkludert, mens dette gjør ikke Ps Now, altså er Game Pass bedre/mere verdt. En grunn til att spill går ned i pris etter ett par år, er fordi de nemlig ikke er like ettertraktet, se bare på salgsstatistikker etc. Ett nytt spill vil være mere ettertraktet og som sagt som er Microsoft sine nye inkludert fra dag 1. At Sony gir ut God Of War ett par år etter release med PS Now endrer jo ikke noe på det.
Hvis man skulle følge din logikk hadde du ikke trengt noen PS5 og nye spill da det sikkert er masse gode titler du fortsatt ikke har spilt på PS4, og da kunne du jo bare vente med PS5 og kose deg med de spillene i ro og mak når de kommer til PS Now om ett par år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (48 minutter siden):

Er det tull at PS5 yter like bra som Xbox pr dags dato?

At du påstår uten bevis, at dette kjem til å endre seg, i henhold til optimalisering, er ikkje annet enn ein skallet påstand.

Det er så mange merkelige feil med ytelsen/kvalitet i mange spill, som helt soleklart tyder på dårlig optimalisering. Enkelte spill ligner mer på Xbox Series S-utgaven enn å ligne på det PS5 har. FPS dropper steder den ikke burde droppe ect.

Slik jeg ser det er det et tegn på utviklere som har jobbet kjapt og tatt noen snarveier uten å teste det ut skikkelig før lansering, på grunn av kort tidsfrist. Noe som er forståelig med så mange plattformer med ulik maskinvare.

Har ingen bevis :) Tiden får vise.

Endret av aCeTotal
Lenke til kommentar
MacBain skrev (49 minutter siden):

Du kan ikke komme med hva du personlig føler ett spill er verdt når det kommer til dette. Slik det er i dag, personlig preferanser av spill satt til side så gir Xbox Game Pass deg nye spill inkludert, mens dette gjør ikke Ps Now, altså er Game Pass bedre/mere verdt.

Så man skal altså se bort fra personlige meninger om verdi?

Greit.

Da ber jeg deg vise en utregning, objektivt, om verdien av hver tjeneste.

Dette er lett å gjøre, selv om det tar en del tid.

 

Det man da må gjøre for å bevise at gamepass faktisk gir en objektiv bedre verdi er følgende:

Finn markedsverdi på hvert spill i tjenesten, for så å lage et gjennomsnitt.

Finn ut den generelle meningen om spillet, gjennom metacritic, for så å gi en gjennomsnittlig karakter for spillene i tjenesten.

Finn ut nøyaktig mengde spill i hver tjeneste.

Så setter du dette opp mot prisen på tjenestene.

 

Har da gamepass objektivt bedre verdi enn ps now?

Hvor mye veier et og annet nytt spill på Xbox opp mot 800 spill på Playstation?

Hvor mye veier de opp når prisforskjellen på tjenestene er 1.000,- etter to år?

Osv.

 

Igjen, jeg har sett dette påstått flere ganger, men så langt har jeg ikke sett noe objektivt bevis, kun subjektive meninger om at gamepass gir mer for pengene.

 

Jeg har ingenting imot at folk mener de selv finner mer verdi i tjenesten, men når de skal påstå det er objektivt mer verd så får de bevise dette.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (16 minutter siden):

Kvifor bastant påstå nåke du ikkje har bevis for? 

Ellers når det kjem til merkelige feil med ytelsen/kvalitet, gjelder det ikkje PS5? 

Begge konsollene har sine "feil" i de første testene på lanseringsdagen, men de er ulike og Xbox yter ofte verre enn PS5. Testene og tilbakemeldingene fra digital foundry tyder på dårlig optimalisering og/eller andre feil/barnesykdommer med systemet på konsollen. Det gjelder ikke bare Xbox, men også PS5. Før slike feil er rettet på begge sider, så blir det feil å sammenligne og avgjøre hvilken konsoll som er "best".

Optimalisering blir nok aldri helt perfekt hos utviklere som lanserer spillet sitt på så mange plattformer samtidig.

Ut i fra specs så bør XSX yte minst like bra som PS5 og se like bra ut. Det er noe som ikke stemmer, enten om det er ressursbruk i bakgrunnen eller om det er spillet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (36 minutter siden):

Så man skal altså se bort fra personlige meninger om verdi?

Greit.

Da ber jeg deg vise en utregning, objektivt, om verdien av hver tjeneste.

Dette er lett å gjøre, selv om det tar en del tid.

 

Det man da må gjøre for å bevise at gamepass faktisk gir en objektiv bedre verdi er følgende:

Finn markedsverdi på hvert spill i tjenesten, for så å lage et gjennomsnitt.

Finn ut den generelle meningen om spillet, gjennom metacritic, for så å gi en gjennomsnittlig karakter for spillene i tjenesten.

Finn ut nøyaktig mengde spill i hver tjeneste.

Så setter du dette opp mot prisen på tjenestene.

 

Har da gamepass objektivt bedre verdi enn ps now?

Hvor mye veier et og annet nytt spill på Xbox opp mot 800 spill på Playstation?

Hvor mye veier de opp når prisforskjellen på tjenestene er 1.000,- etter to år?

Osv.

 

Igjen, jeg har sett dette påstått flere ganger, men så langt har jeg ikke sett noe objektivt bevis, kun subjektive meninger om at gamepass gir mer for pengene.

 

Jeg har ingenting imot at folk mener de selv finner mer verdi i tjenesten, men når de skal påstå det er objektivt mer verd så får de bevise dette.

Spent på dette. Hvor mange hundre ps3 spill på streaming only = Elders scrolls 6? 

kos deg Macbain, håper du tar oppdraget seriøst. Forventer Powerpoint presentasjon innen uka er omme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Iki said:

Så man skal altså se bort fra personlige meninger om verdi?

Greit.

Da ber jeg deg vise en utregning, objektivt, om verdien av hver tjeneste.

Dette er lett å gjøre, selv om det tar en del tid.

 

Det man da må gjøre for å bevise at gamepass faktisk gir en objektiv bedre verdi er følgende:

Finn markedsverdi på hvert spill i tjenesten, for så å lage et gjennomsnitt.

Finn ut den generelle meningen om spillet, gjennom metacritic, for så å gi en gjennomsnittlig karakter for spillene i tjenesten.

Finn ut nøyaktig mengde spill i hver tjeneste.

Så setter du dette opp mot prisen på tjenestene.

 

Har da gamepass objektivt bedre verdi enn ps now?

Hvor mye veier et og annet nytt spill på Xbox opp mot 800 spill på Playstation?

Hvor mye veier de opp når prisforskjellen på tjenestene er 1.000,- etter to år?

Osv.

 

Igjen, jeg har sett dette påstått flere ganger, men så langt har jeg ikke sett noe objektivt bevis, kun subjektive meninger om at gamepass gir mer for pengene.

 

Jeg har ingenting imot at folk mener de selv finner mer verdi i tjenesten, men når de skal påstå det er objektivt mer verd så får de bevise dette.

Hvis du mener ett to år gammelt spill har høyere monetær verdi (i stedet for objektiv, siden det tydeligvis var det du brukte som motargument her) enn en ny eksklusiv stor tittel ala Spiderman: Miles Morales etc. så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal klare å argumentere videre med deg om dette. Er jo udiskutabelt hva som menes med verdi i denne sammenheng. De fleste vil ha nyere titler og gjerne raskest mulig til best pris. Her gir Game Pass bedre verdi enn Ps Now som stort sett har eldre titler. At du legger en merkelig bevisbyrde over på meg slik at du har ryggen klar i en uendelig fram og tilbake tråd begir jeg meg ikke ut på.
Jeg vil fortsatt påstå at du ikke kan gjøre noe annet enn å forsvare Playstation uansett, er ingenting noen kan svare deg som vil få deg til å vedgå noe annet. Jeg skjønner ikke greia de. Jeg har selv begge konsollene og kan uten problem innrømme at begge har både positive og negative sider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...