Gå til innhold

PlayStation 5 vs Xbox series X


Jakobk

Next gen meningsmåling🐱‍👤  

301 stemmer

  1. 1. Hvilke konsoller skal du kjøpe?

  2. 2. Hvilken konsoll kommer til å bli den største suksessen globalt?

  3. 3. Hvilken spill-tjeneste er best?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jakobk skrev (Akkurat nå):

? Begge har jo SSD

PS5 sin SSD er vesentlig raskere. Det er det eneste punktet der Sony utvilsomt har et overtak når det gjelder maskinkraft. I hvert fall på papiret. 

Microsoft har snakket en del om Xbox Velocity Architecture, som visstnok skal gi Series X sin SSD en boost, men det gjenstår å se om det faktisk stemmer:
https://news.xbox.com/en-us/2020/07/14/a-closer-look-at-xbox-velocity-architecture/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan gjerne innrømme at Sony foreløpig har en sterkere liste av kommende spill i år og i 2021. 

-Miles Morales
-Ratchet & Clank
-Demon's Souls
-Horizon Forbidden West
-God of War
-GT7

Kommer alle disse spillene ut innen slutten av 2021, så er det veldig sterkt gjort av Sony. Microsoft har til sammenligning ikke vaert like flinke til å gi lanseringsviduer til sine spill. 

Håper at noen av de mer spennende XSX (for min del) kommer ut neste år. F. eks Everwild, Hellblade 2 eller Fable. ...men så klart, er de ikke ferdige så må de bare ta den tiden de trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

visste ikke at SSDen til PS5 var raskere jeg. Ser nå at Sony sin er rundt dobbelt så rask.

Kommer jo ikke til å ha betydning for ytelsen in game, men blir spennende å se hvor store forskjeller det blir på lastetider ol. 

Begge er jo veldig raske, så blir interessant å se hvor godt det kommer til å bli utnyttet.

Kul fancy teknologi av Microsoft der, men tviler på at det har mer å si enn rundt 25%

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (2 minutter siden):

Kva du meiner? Ein som utvikler spel har jo friheit til å bruke all den farten som er tilgjengelig, så sant som ikkje spelet og skal kjøyre på dårligere maskinvare.

At det nødvendigvis ikke er slik at tregere SSD-er legger begrensninger på hva utviklerne kan eller ikke kan gjøre. 

Spørsmålet jeg vil frem til her er: Hvor mye er nok?

Det vet vi ikke ennå.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (5 minutter siden):

Har mykje å sei på utvikling av spel. Med raskere dataoverføring, kan utvikler bruke større og meir detaljerte "assets", som igjen gjer bedre visuals.

Ytelsen kommer nok ikke til å gjøre så stor forskjell i ikke eksklusive spill. Men på Sony’s Studios spill så blir det nok merkbart.

Og Series X har flere hjelpemidler og triks( SFS, Velocity architecture, Hardware Decompression etc.)

https://www.google.no/amp/s/news.xbox.com/en-us/2020/03/16/xbox-series-x-glossary/amp/ Her er egentlig all info om teknologier Series X bruker.

Venter fortsatt i spenning på Sony sin liste og teardown.

Venter i spenning

Lenke til kommentar
psyckmark skrev (6 minutter siden):

Ytelsen kommer nok ikke til å gjøre så stor forskjell i ikke eksklusive spill. Men på Sony’s Studios spill så blir det nok merkbart.

Heilt klart. 3 parts, f.eks Valhalla, vil nok Xbox teoretisk kunne dra det litt bedre. Men tippa at ein ikkje ser forskjell sjøl der, då begge sikkert satser på 4k, 30fps, eventuelt i tillegg ein performance mode på 60fps. Då blir det identisk performance.

Hadde ikkje systema låst seg til ein fps, hadde ein nok sett litt høgare fps på Xbox. Skulle eg tippa, hadde eg tippa kanskje 44fps i 4k på PS5, og kanskje 48-50 fps på Xbox.

Ellers blir det spennande å sjå kva grafikk og spel Sony sine studioer kjem opp med framover. No blir jo som kjent ikkje Miles Morales eller Horizon banebrytende der mtp at spela er laget for å kunne skalere ned på PS4. Men Ratchet and Clank, og potensielt spel seint i 2021 håper eg drar full nytte av maskinvaren og kjem med nåke revolusjonerende. 

Ikkje det at grafikken i Miles Morales og Horizon ikkje blir knall. Det blir den nok. Men så god som den kunne vært? Neppe.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (10 minutter siden):

Du vil altså fram til at farten på maskinvaren ikkje setter begrensninger på kva ein spel utvikler kan få til? 

 Det kom vel ganske godt frem i den forrige posten min at det er vanskelig å si noe før om noen år. Når det faktisk har kommet ut spill til disse maskinene. 

Det er mange aspekter ved spillutvikling som kan diskuteres. Er det f. eks nødvendig med 8K i spill? De nye konsollene er i stand til det, men er det nødvendig? Samme med 120FPS, som vi ser noen utviklere snakke om. Hvor nødvendig er det, og hvor utbredt kommer det til å bli i det store og det hele?  

Og det jeg vil frem til er at det ikke nødvendigvis er snakk om begrensninger. Det er dine ord. Det jeg snakker om, er at det kan være snakk om overdreven fart sammenlignet med hva utvikleren har behov for. Igjen, det får vi se på om noen år. Jeg vil som sagt ikke si noe helt sikkert her og nå.

Edit: 
Regner med at det, som vanlig, vil komme kommentarer fra utviklere om hvordan det er å utvikle på PS5 kontra XSX. Så om ett år eller to har vi nok et bedre bilde av situasjonen. 

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...