Gå til innhold

Reklamasjon - iPhone kjøpt på apple.no, reklamasjon via Eplehuset, hvem betaler frakt?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har forsøkt å lese meg opp, men det fremstår litt uklart for meg i min situasjon.

Kort fortalt: Kjøpt iPhone to år siden, forbrukerkjøpsloven gjelder. Skjermproblem. Innsendt Eplehuset med Posten, frakt 149 kr. Eplehuset finner ingen brukerfeil, tas på reklamasjon, ny enhet fra apple (refurbished) sendes meg via Eplehuset. Ny frakt fra Eplehuset tilbake til meg, kroner 250. Nå to måneder senere, får jeg tilsvarende feil på erstatningsenhet (vi diskuterer ikke om dette tyder på brukerfeil, noe jeg ser, men er uenig i). Nå må jeg sende inn iPhonen på nytt til Eplehuset (149) og sannsynligvis få «ny» erstatningsenhet på reklamasjon, og ny frakt fra Eplehuset til meg a 250 kr. 

Da feilen er dekket iht. forbrukerkjøpsloven - altså ikke brukerfeil - hvem skal betale frakt? Jeg har ikke mulighet til å levere telefonen inn i fysisk butikk da nærmeste er 1,5 timer unna med bil (ville vært dyrere..). Hadde dette vært en brukerfeil/forsikringssak, forstår jeg at jeg betaler frakten...

 

Takk for svar ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt synsing fra min side, men kan ikke se for meg at eplehuset skal betale noe da du ikke har kjøpt hos dem. Apple eier vel ikke eplehuset meg bekjent? 

Du kan jo alltids sende epost til de med problemstillingen. 

Så etter hva jeg skjønner er dette noe Apple må stå for. Men ta opp diskusjonen med de er vel nytteløst ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sharpings: Dette har jeg også tenkt på. Men når jeg e.g. går inn på getsupport.apple.com for å sende inn telefonen, får jeg opp «autoriserte verksted» i nærheten av meg som e.g. Eplehuset. Jeg har fått forståelse for at jeg skal bruke et av disse stedene (Eplehuset, Page onel, Elkjøp etc.), og ikke skjønt at jeg kan sende inn direkte til Apple? Jeg har altså tenkt at disse utsalgsstedene er Apples forlengede arm. 

Iom. at jeg sendte til Eplehuset - og ikke Apple direkte - tenkte jeg forrige gang at jeg selv må dekke frakt.. Men nå har jeg altså begynt å lure på om jeg bør få dette dekket. I alle fall om det ikke er lagt opp til at jeg kan sende telefonen direkte til Apple?

Jeg ringte Eplehuset for å få deres mening om dette. De mente at første telefonen jeg sendte inn som ble kjøpt på Apple.no, må jeg selv dekke frakt for til Eplehuset. Erstatningsenheten jeg fikk i retur må jeg også betale frakt for. Men nå som den nye erstatningsenheten er gått bananas, og jeg har fått denne fra Eplehuset, skal jeg muligens slippe å betale frakt/returfrakt. Dette hørtes jo egentlig rimelig ut, men jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skal betale frakt/returfrakt på original Appletelefon slik jeg leser lovteksten..

EDIT: Men der fant jeg også hvor jeg kunne sende telefonen inn til Apple via UPS eller som pakke.. Det er vel den jeg burde bruke da dersom jeg tenker reklamasjon...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

fmj: Jeg har brukt Eplehuset til å utbedre min første (samt min aktuelle telefon som da blir andre telefon med problem) telefon. Der sendte jeg inn telefonen (149kr) til Eplehuset som sa at dette var en reklamasjonssak. De sendte telefonen til Apple som sendte en erstatningsenhet (refurbished phone) til Eplehuset. Denne telefonen ble så sendt meg fra Eplehuset (250kr). Hvem skal betale frakten her?

Nå har jeg også fått samme problem (skjerm blinker grønt og slår seg av, ubrukelig telefon) på min «nye» telefon. Denne sendte jeg inn for et par dager siden (149 kr, Norgespakke) til Eplehuset. Dersom dette blir ny reklamasjonssak, vil den jo sendes fra Eplehuset til Apple, ny refurbished telefon Apple —> Eplehuset, så Eplehuset —> (250kr) meg. Hjem skal betale frakten til/fra her?

 

Pr. nå har jeg fått informasjon fra Eplehuset at jeg skal betale frakten i første eksempel og sannsynligvis dem i andre eksempel. Men kanskje jeg ikke skal betale frakt i noen av tilfellene?? Flere inputs? Gjerne henvisning til lovtekst som jeg da kan bruke direkte mot Eplehuset når jeg snakker med dem neste gang... 

 

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hvis feilen ikke er forårsaket av deg skal selger dekke frakt. Problemet som dog oppstår er at du har blitt videresendt fra Apple.no til Eplehuset, det kludrer til hvem som faktisk skal betale; men det som iallefall er sikkert er at det ikke er deg! :)

§ 30.Gjennomføring av avhjelp.

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34

-

Du har dermed krav på få tilbakebetalt det du allerede har lagt ut, er de vrange på dette er det bare å gå rett til Forbrukerrådet. Om det er Apple eller Eplehuset som skal refundere får de krangle seg imellom om.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Eplehuset har ikke tjent en krone på deg ettersom du kjøpte telefonen direkte fra Apple. Det blir derfor helt feil at de skal ha kostnader med å hjelpe deg med å sende den til Apple. Det gjelder både første gang du sendte den inn, og andre gang.

Hadde du derimot kjøpt fra de i utgangspunktet, skulle de ha bekostet fraktkostnader begge veier. Men i ditt tilfelle må du ta kontakt med Apple og spørre om de kan refundere kostnadene dine. Men da bør du nok også sende den direkte til Apple denne gangen.

Lenke til kommentar

Som skrevet, dersom man går på apple support og velger «lever til service» eller noe i dem duren, ikke «send inn», så får su opp e.g. Eplehuset. Dermed er det lett å tenke at den måten fungerer på samme måte som å sende inn. For enkelte er det enklere å levere produktet fysisk enn å sende inn også. Når Apple sine servicesider ser ut til å likestille fysisk butikk med innsending til Apple, forstår jeg (min egen og andres...) misforståelse. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg måtte betale frakt inn til Eplehuset, men fikk gratis frakt tilbake... Dette begrunnet de med at det var kun 2 mnd siden forrige gangen jeg leverte telefonen på service, så er vel kanskje ikke noe jeg har krav på iht. Forbrukerkjøpsloven (siden jeg har brukt et ikke-Apple firma). 

Jeg burde kanskje begynne å bruke Apple selv når jeg mistenker reklamasjon/garanti...

Lenke til kommentar

Kjøpte en MacBook Pro i sommer som ankom DOA fra Apple.no.

dro ned til Eplehuset og fikk de til å dobbeltsjekke om det var noe de kunne gjøre, men de anbefalte meg å ringe Apple som jeg gjorde.

Apple ville selv ta seg av dette og sendte UPS som kom på døren og hentet MacBooken dagen etter.

Så var veldig ryddig og gikk overraskende fort alt sammen. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...