Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjærlighetssorg som går utover livet


Gjest be0ac...f43

Anbefalte innlegg

Gjest be0ac...f43

Har så uendelig kjærlighetssorg. Føler meg uvel og kvalm om han dukker opp på telefonen min, enten det er i instagram-feeden eller på melding. Likevel er det vanskelig å ikke sitte og vente på at han skal ta kontakt, selv om jeg vet han mest sannsynlig ikke gjør det. For to uker siden trodde jeg at vi skulle prøve igjen, og nå har han allerede funnet en ny han liker. 

Har tankekjør slik jeg ikke har hatt på lenge, sliter med å sovne, sliter med å være i søvn, får max 4 timer søvn. Orker ikke spise, men vet ikke om det er fordi jeg prøver å undertrykke følelsene mine. Klarer ikke fokusere på noen av de hverdagslige tingene jeg burde gjøre. Det er ganske absurd, for forholdet vårt var ikke så bra engang, likevel går dette skikkelig utover meg.

Hvordan kan jeg ta kontroll over meg selv igjen?

Anonymous poster hash: be0ac...f43

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest be0ac...f43 skrev (1 time siden):

Hvordan kan jeg ta kontroll over meg selv igjen?

Veldig bra tenkt. Du har allerede plassert deg på det sted som skal være utgangspunktet for resten av ditt liv.

Det første du bør gjøre nå, er fysisk aktivitet. Daglige lange gåturer i middels/høyt tempo, er underskattet når det gjelder å klarne hodet. Unngå musikk på øret, du trenger å høre dine egne tanker da de er en del av helbredelsesprosessen. I tillegg til dette, vil fysisk aktivitet bedre på søvnkvaliteten, for å ikke snakke om helsen ellers.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Slett han på sosiale medier, blokker nummeret hans og kutt all kontakt. Du har full kontroll over deg selv, det er ingen andre enn deg selv som har kontroll over deg. Ergo skal du ikke ta ifra noen kontrollen, du har den allerede. Du kommer ikke videre av å følge med på hva han gjør på sosiale medier og sitte med telefonen i hånda og håpe på at han tar kontakt. Du fjerner han fra livet ditt og går videre uten han. Klart det er vondt og sørgelig men det er slik det må bli. 

Husk at du må ta tiden til hjelp når du har kjærlighetssorg. Det vil gå over, men det vil nok ta en stund, alt ifra et par måneder til et par år. Jeg hadde kjærlighetssorg i et helt år, det var ganske grusomt og jeg trodde ofte at jeg aldri ville få det bra igjen og at sorgen aldri ville ta slutt. Men så feil kan man ta, jeg er uberørt flere år senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1. Reflekter over forholdet. Tenkt over hvorfor det ble slutt? Var det sjokkerende eller var det faktisk litt ventet? Det er veldig sjeldent at kjærligheten mellom to personer blomstrer, og tar slutt uten grunn. Du har nok vært veldig glad i han, men han har mistet følelsene. Hvis du fortsatt er helt uviten og uforstående til at det ble slutt, kan du godt snakke med han om det. Ikke for å få han tilbake eller "prøve på nytt", men forstå. 

2. Det er ikke din feil at forholdet tok slutt. Kanskje var det han som var umoden og ikke klarte å skape en relasjon og tilknytning? Man har en tendens til å legge skylde på seg selv, men det skal man ikke, umodenheten ligger likså godt hos den andre. Eventuelt så var dette rett og slett ikke "den perfekte", det er ikke alltid det blir full match. Han var bare ikke den rette TS.

3. Kom deg videre, men gjør det ordentlig. Husk at kjærlighet til et menneske er som narkotika. Så lenge du tar narkotika, blir du avhengig, men samtidig får en stimulerende rus. Slik er kjærlighet også. Nå har du fått kjærlighet i lang tid, men du skal slutte. Slutte med narkotika. Og hvordan gjør man det? Jo - avvenning. Det er tøft og hardt å slutte med det, men det vil bli bedre. Abstinensene søker etter stimuli hele tiden. Som en narkoman, vil han/hun ha craving på narkotika hele tiden og det farligste de gjør er å falle for fristelsen og ta narkotika. Men hva skjer da? Jo de må starte hele prosessen med avvenning på nytt. På samme måte må du ikke stimuleres av hennes person. Slett bilder, slett alt som har med han å gjøre. Ikke fordi han er en dårlig person, men fordi du fôrer kjærlighetssorgen hver gang du ser han. Det er som narkomanen som tar narkotika under avvenning.

Skriv en liste over alt det dårlige dere hadde i forholdet. Vi har en tendens til å romantisere forholdet vi har vært i, selv etter at det er slutt. Det er jo ikke riktig, forholdet kan ikke ha vært perfekt og man har nok opplevd nedturer. Skriv en liste over alt det dårlige dere hadde i forholdet og ta opp listen hver gang du savner han.

4. Snakk med noen. Det kan være familie, det kan være venner. Fortell hva du opplever. Ikke nødvendighvis for å snakke eksen din ned, men for å ytre hva du selv føler av hele situasjonen. 

5. Gjør noe godt for deg selv. Nå er tiden inne for å gjøre hva enn som gjør deg glad. Trene? Være med venner? Andre hobbyer? Nå skal du være den beste versjonen av deg selv. Ikke bli den som "gikk i kjelleren", det vil ikke komme noe godt ut av det. Finn frem energien og tving deg til å gjøre de tingene som vil gi deg glede. Å gå i kjelleren forsinker hele prosessen, og kan kommer dårlig ut av hele situasjonen. Det å gjøre noe godt for en selv starter en god spiral. Både du selv, og andre, vil oppleve at du har en enorm styrke når du gjør dette.

"sorg er hjemløs kjærlighet", og man skal føle sorg av og til. Bearbeid sorgen, og du vil finne kjærligheten på ny. Dette skal nok gå fint TS.

Fungerer dette? Jeg vet ikke, men det fungerte for meg. 

 

Endret av AnnonymG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d66cc...f22

Det går over. 

Jeg har vært borte i lignende en gang eller to i livet og det føles ut som noen har dødd, det blir altoppslukende og kvelende. Likevel er det viktig at du ikke gjør ting som å se på instagram eller tekste med personen. 

Det gjør vondt en stund enda, men prøv å legg vekk telefonen, ut i naturen, trene, se på artige ting på tv - la de kjipe følelsene komme når de gjør, men ikke grav deg ned i de. . Så vil det sakte, men sikkert falme. Det finnes da også 'hacks' du kan gjøre, prøv å fokusere på tingene som ikke var så bra med dere, irriterte han deg på noen måte? Da mener jeg på ingen måte at du skal la dette gå utover den andre, men det kan være en liten krykke for å "lure deg selv" til å skjønne at ingen er perfekte. 

Basert på at han har "funnet en ny han liker" kort tid etter dere gjorde slutt, så innbiller jeg meg at dere er relativt unge. Antakelig skolealder. Det er en generalisering og jeg skal ikke påstå på noen som helst måte at disse følelsene ikke er ekte, men jeg tror også ting er mer voldsomme i den alderen. 

Anonymous poster hash: d66cc...f22

Lenke til kommentar

Dette er vel en tilstand de aller fleste mennesker har opplevd en gang eller flere i lpet av livet. Noen takler det fint av flere grunner, mens andre sliter voldsomt og går helt i kjelleren.

Legg bort telefonen, logg av Facebook og slett Instagram appen for en stund og kom deg ut og møt venner og finn på noe som er artig. Vær sosial. Når du kommer hjem på kvelden og tankene begynner å surre, så gjør noe du liker. Sett på en film, be noen venner på besøk, bestill en Pizza eller legg deg til å sove.

Ikke fall for fristelsen og ta kontakt med han du var sammen med bare fordi du har kjærlighetssorg. Kom over det først og gjør en ny vurdering når du står på "egne" ben. Først da kan du ta en mer objektiv avgjørelse på om det er han du virkelig vil ha. 

Ikke gjør deg selv til et offer. Tenk at de ter han som er offeret. Hold hodet høyt, så går dette veldig bra. Dette med kjærlighetssorg er ikke noe nytt og selv om det føles vanskelig så er det bare å bite tennene sammen. Finnes ikke piller for dette dessverre. Vertfall ikke piller som du bør vurdere å ta. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...