Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av defekt vare, klagerett?


Offda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det vil uansett være ein mangel når tingen ikkje er i den stand som avtalt, om selger ikkje har gitt viktige opplysningar om tingen, eller om tingen er i vesentleg dårlegare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente sett utifrå blant anna prisen. 

Så det spørs på dei eksakte forhold, men det er klart at det er litt begrensa kva ein kan forvente av funksjonalitet i ein defekt gjenstand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper har undersøkelsesplikt. 

Om man kjøper en defekt vare for å bruke som delevare, så vil jeg tro at kjøper må spesifikt spørre/sjekke hvilke deler som er defekt. Om kjøper har fått feil eller mangelfull informasjon, så kan det være reklamasjonsgrunn. Om annonsen f.eks oppgir hva som er defekt, og noe annet er defekt i tillegg, så kan det være reklamasjonsgrunn.

Om kjøper har kjøpt en defekt gjenstand uten informasjon og uten å forespørre hva som er defekt, så vil jeg tro kjøper ikke har reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 20.9.2020 den 20.52):

Kjøper har undersøkelsesplikt.

Om kjøper har kjøpt en defekt gjenstand uten informasjon og uten å forespørre hva som er defekt, så vil jeg tro kjøper ikke har reklamasjonsrett.

Ja men hvis ikke selgeren tilbyr å sjekke varen å teste den før kjøp,  hvis man har god grunn å tro den vil fungere bedre, så kan man ha grunn, man kan fremdeles klage til paypal, vips eller kredittkortselvskapet, men ville styrt unna finn.no som ikke lengere har betalingsgaranti gjør det litt mere vanskelig, for du må regne med forbrukerrådet ikke vil være til hjelp.  Så man bør styre unna å betale kontant eller bankoverføring. Da risikerer man å tape penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...