Gå til innhold

DEBATT: – Nordmenn er bevisstløse når det gjelder personvern


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Naivitet er nå bare én av tingene. De andre er ren uvitenhet, manglende intelligens til å forstå sammenhenger, og generell mangel på kompetanse. 
 

Sitat

NRK gjorde en fantastisk jobb med å belyse dette gjennom en artikkelserie om overvåkning tidligere i år.

Njah. Både de artiklene og Folkeopplysningen var bra, men noen fantastisk jobb vil jeg ikke si at det var. I begge disse tilfellene krevdes det mennesker til å prosessere og bruke informasjonen. De fleste jeg snakker med om disse temaene, forstår helt enkelt ikke at det er datamaskiner som gjør denne jobben. Ikke vil de godta at man ikke kan stole på selskaper som Google eller Facebook, eller hva enn andre, heller. De tror at disse selskapene driver en ærlig forretning. De vil rett og slett ikke innfinne seg i virkeligheten. Da blir det vanskelig å forklare de hvordan ting henger sammen. Der kunne NRK, og andre, gjort en bedre jobb.

 

Syns også det blir litt tullete av NRK å dekke Smittestopp og sporingssaken så nærmt, og samtidig la E-loven gå stille forbi. Én artikkel om dette hadde de den dagen det ble vedtatt, og en 15-minuttersseanse på Dagsnytt 18. Der kom det fram alvorlig informasjon, men det fulgte de aldri mer opp. 
 

Ellers har man andre mediehus som skriver om sporing og overvåkning, på sine egne nettsider, som er fulle av sporere og overvåkning. 
 

I sommer var det en uke der det var snakk om folkeskikk i politikken. I den anledning, med det som aktuelt tema, sendte jeg en e-post til NRK, der jeg forklarte absurditeten, eventuelt det hyklerske, i at SP og FRP gikk til kraftig angrep på personvernet i Smittestopp, og applauderte Datatilsynet, rett etter at de selv stemte igjennom E-loven. Det forsto de ikke noe av, så der ga jeg opp. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det beste ville være at de fleste ikke trengte å ha et bevisst forhold til personvern og kunne stole på at løsningene ivaretar brukeren. Det burde ikke være behov for å ha dypdekunnskap i personvern for å kunne benytte seg av digitale tjenester. Inntil vi kommer dit må vi som er opptatt av dette jobbe sammen, prøve å få med oss fler og ikke gi oss før dette er en realitet. Støtt initiativer som https://www.din.foundation og https://digipomps.org slik at vi kan bruke makten i å opptre samlet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En gang trodde jeg problemet ihht. Personvern, teknologi og mennesker kunne forklares fra et generasjons-perspektiv. Det kan man så ikke.

Gamle som unge har stort sett de samme problemer. De dyktigste har i det minste et snev av interesse for teknologi, eller tilhører gruppen som tendenserer til paranoia.

’Alle’ andre har som regel andre interesseområder, hekling, strikking, passe katter, hagearbeid, osv, etc.

Den her gruppen av ‘alle’ er ikke nødvendigvis naive, dumme, ubrukelige eller fornektere. De har bare en helt naturlig null peiling fordi man ikke klarer å overskue utfordringene. For at et samfunn skal fungere på en symbiotisk måte er man avhengig av å kunne stole på noen/noe.

Beklageligvis er det noen som insisterer på at sammenligningen ‘internet er en ladd pistol’ er sterkt overdrevet. Man har lås på døra til huset for å unngå ubudne gjester, men paradoksalt er lallende likeglad med å ha en bakdør åpen som hele planeten kan/vil bruke for å gjøre livet surt.

?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier litt at våre politikere så lett sier ja til den nye totalovervåkingen av vår nettraffikk. Ingen respekt for personvern og privatliv blant våre rådende politikere.

Og enda mer at lobbyister synes å få lurt inn veiprising, med full overvåking av hvor vi kjører, når vi kjører og sannsynligvis hvor fort vi kjører. Til en ganske sikkert høy pris per år for hver bilist, for en enhet meg GPS og sannsynligvis mobileabonnement og online rapportering. At det slettes etterhvert høres jo fint ut, men det er bare tull, vi får jo regningen for hvert veistykke vi har kjørt på, så det er klart det ligger full informasjon arkivert. Utro tjenere eller hackere får nok tilgang, og etterhvert sikkert også politi, forsikringsselskaper og andre interesserte. Det er en flytende grense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...