Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppbevare gassgrill utendørs


Anbefalte innlegg

Hei,
kjøpte en gassgrill fra Weber tidligere i vår. Det nærmer seg punktet hvor vi må klargjøre grillen for vinteren, og kvier meg til å presse den i boden. Jeg lurer derfor på om det er mulig å oppbevare grillen utendørs uten at den tar skade eller at vi forkorter levetiden.

Vi har dog ikke gunstige forhold for dette prosjektet. Vi bor nordpå og kan forvente stabile minusgrader gjennom vinteren. Vi har ikke noe tak grillen kan stå under, den står derfor i dag med beskyttelsetrekk. Dette trekket vil dog føre til kondens på innsiden av grillen da bunnen er åpen. Si at jeg får tak i en tett og tykk pose jeg kan pakke grillen inn i, vil dette bedre situasjonen?

 

Setter pris på innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/17/2020 at 4:40 PM, Woods said:

Dette trekket vil dog føre til kondens på innsiden av grillen da bunnen er åpen. Si at jeg får tak i en tett og tykk pose jeg kan pakke grillen inn i, vil dette bedre situasjonen?

Om den er åpen i bunnen vil det ikke føre til kondens, siden den får tilluft og blir ventilert. Om du lager en tett boble rundt grillen vil det bli kondens og dårlige forhold inni der

Lenke til kommentar

Burde holde lenge å bruke grilltrekket over grillen. Som nemnt så du få tilluft frå botnen som tørker ut, og eventuell kondens som likevel oppstår på trekket vil da renne ned langs trekket og ned på bakken.

Det vil være fornuftig å sette grillen i le for de iverste vindane slik at det ikkje bles regn og snø oppunder trekket.

Det som nok er mest utsatt ved vinterlagring er gasslangen.
Det er fleire måtar du kan gå fram ved lagring av gasslangen. Slangane som er i solgt i Norden toler betre kulde enn gasslangar frå resten av Europa, men er til gjengjeld meir utsatt for direkte sollys.
Dersom det er veldig kaldt kan det være fornuftig å ta av gasslangen for å oppbevare den mørkt og svalt.
Ulempen med denne framgangsmåten er at regulatoren kan bli slitt og få lekkasje om du tek den av og på ofte.

Det som eg vil anbefale er derfor at slangen og regulator får stå påkopla også gjennom vinteren, og at du heller er litt nøyare med å bytte gasslange og regulator regelmessig (anbefalt å bytte anna kvart år).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...