Gå til innhold

Breivik søker løslatelse


Dirigo

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Baranladion said:

Det beste hadde vel vært om noen bare tok livet av han, så var vi ferdig med saken

Problemet om du innfører dødsstraff er at før eller siden kommer uskyldige til å bli rammet. 
Og da er det ikke mulig å rette opp i feilen når den har kommet for dagen. 

Amerikanerne har tenkt ut en lur løsning på dette problemet - det heter livstid uten mulighet for løslatelse. 
Dette får som regel de farligste kriminelle der borte. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Ja, lovene er altfor milde. 
Norske politikere har laget lover som setter farlige sonere over samfunnssikkerheten. 
For norske politikere er det viktigere at dobbeltdrapsmenn slipper ut på gaten, enn at samfunnssikkerheten ivaretas ved at de holdes der de burde holdes, i fengsel. 
ABB bør av hensyn til samfunnssikkerheten aldri få slippe ut. 

Enig med deg i at Breiviken ikke bør slippes ut.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Problemet om du innfører dødsstraff er at før eller siden kommer uskyldige til å bli rammet. 
Og da er det ikke mulig å rette opp i feilen når den har kommet for dagen. 

Amerikanerne har tenkt ut en lur løsning på dette problemet - det heter livstid uten mulighet for løslatelse. 
Dette får som regel de farligste kriminelle der borte. 
 

Jeg er ikke for dødstraff, men dersom akkurat denne mannen skulle fått lov å omgås andre i fengsel, og noen skulle være litt klønete å snuble over han med en spiss tannbørste i hånda som traff halsen, så hadde vi spart mye penger og bryderi. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke for dødstraff, men dersom akkurat denne mannen skulle fått lov å omgås andre i fengsel, og noen skulle velge å snuble over han med en spiss tannbørste i halsen, så hadde vi spart mye penger og bryderi. 

Breivik kunne ha blitt plassert på en øde øy. Der kan han sitte og surmule over "brudd på menneskerettighetene". Så kan måkene skite ham ned. Bryr meg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

På tide at det innføres straffearbeid igjen

Finnes masse øyer hvor man kan lage gårder hvor de kan drive jordbruk, uten at det er noen fare for at de kan flykte, og uten at det trenger å koste staten så mye

Sjølv om straffa er friheitsberøvelse og muligheit til å sjølv bestemme over eige liv, så synes eg ikkje det å få drive småbruk er ei passande straff for alvorleg kriminalitet.

 

 

Når det gjeld det norske strafferegimet generelt sett så er eg fornøgd slik som det er, og eg ser ikkje nødvendigheita av å innføre dødsstraff i tillegg. I slike saker vil bruken av dødsstraff også kunne slå negativt ut ettersom han då vil få ein martyrstatus som meiningsfellane hans kan bruke til å rekruttere nye ekstremistar.

Saka til ABB viser tydeleg kor regelrett inhumant og skummelt det norske strafferegimet kan være innafor gjeldande lover også utan å bruke dødsstraff.
Dette må på ingen måte sjåast på som eit forsvar av ABB eller eit ønske om at han bør få mildare straff,
Det som er litt skummelt er at dersom nokon skulle kome på kant med ei til kvar tids sittande statsapparat så er det med forvaringsdom mulig å nesten bokstaveleg låse inne ein fange på isolat og kaste nøkkelen.
Så sjølv om vi i Norge ikkje risikerer at personar blir henretta dersom det blir begått justismord, så har vi verktøya til å erklære ein straffedømt for så farleg at han må sone åleine på ei celle livet ut. Det einaste fangen i slike tilfeller kan kreve er å bli lufta i 1 time i døgnet samt å kvart femte år sende søknad om å bli satt fri.

Når det gjeld ABB så er mitt klare inntrykk at ein dødsdom nok hadde vært å betrakte som ein mildare straff enn den straffa han har no med lite sosialisering, høgt sikkerheitsnivå, og konstant redsel for å bli voldsutsatt om han kjem i kontakt med andre innsatte eller får sleppe fri. Særleg ettersom han sjølv var innstilt på å kunne få døy for saka så er det ekstra viktig å nekte han å få dette ønsket oppfylt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det eksempler på andre fanger som sitter i isolasjon så store deler av straffen? Tilogmed ABB har jo fått frem sutringa si i lyset via henvendelser til retten og retten i Strasbourg, så dersom dette skulle blitt viden brukt, så har man muligheter til å få saken sin frem og således unngå ufornuftig bruk av isolasjon? 

Man kan jo diskutere om VIggo Kristiansen, eller en hvilken som helst annen morder også fortjener forvaring og isolasjon resten av livet, men jeg tror det er uhyre sjelden slikt blir brukt, kanskje tilogmed bare på ABB? 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (45 minutter siden):

Man kan jo diskutere om VIggo Kristiansen, eller en hvilken som helst annen morder også fortjener forvaring og isolasjon resten av livet, men jeg tror det er uhyre sjelden slikt blir brukt, kanskje tilogmed bare på ABB? 

Dette er litt av det som eg synes er litt skummelt, det kan potensielt være ganske mange som har det tøft i fengsel men som vi aldri får høyre om. Både fordi ein innsatt i isolasjon har begrensa muligheit for å kommunisere med omverdenen, men også fordi eventuelle klager blir avfeid som sutring frå ein kriminell som berre er ute etter å forbetre sin eigen situasjon.

Sjå berre på ABB, det har ikkje vært ein særleg stor offentleg debatt på om ABB kan ha rett i at han har fått sine menneskerettigheitar brutt. Dei fleste av oss skummer berre over avisartikkelen og tenker at det berre er sløsing av offentlege ressursar kvar gong ABB vil ha utanforståande til å vurdere hans livssituasjon.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (7 minutter siden):

Dette er litt av det som eg synes er litt skummelt, det kan potensielt være ganske mange som har det tøft i fengsel men som vi aldri får høyre om. Både fordi ein innsatt i isolasjon har begrensa muligheit for å kommunisere med omverdenen, men også fordi eventuelle klager blir avfeid som sutring frå ein kriminell som berre er ute etter å forbetre sin eigen situasjon.

Sjå berre på ABB, det har ikkje vært ein særleg stor offentleg debatt på om ABB kan ha rett i at han har fått sine menneskerettigheitar brutt. Dei fleste av oss skummer berre over avisartikkelen og tenker at det berre er sløsing av offentlege ressursar kvar gong ABB vil ha utanforståande til å vurdere hans livssituasjon.

Ja, jeg ser og er enig i problemet ditt, men jeg tror ikke dette gjelder noen andre enn ABB? At forvaringsdom og spesielt isolasjon kan være en veldig negativ ting for fangers rettigheter er jeg enig i, men usikker på om det blir "misbrukt" i særlig grad annet enn ovenfor ABB. 

Sånn rent objektivt, så ønsker vel ikke ABB å være isolert, han er villig til å ta risken med å omgås andre fanger, så begrunnelsen må være faren for at han skal påvirke andre eller at han er tilbørlig til å fortsette å drepe inne i fengselet som gjør at han sitter isolert. Så han er vel strengt tatt kanskje inne på noe med den klaginga si. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Særleg ettersom han sjølv var innstilt på å kunne få døy for saka så er det ekstra viktig å nekte han å få dette ønsket oppfylt.

Det er mulig han hevder han var det, men han hevder mye rart. 
Å overgi seg med en gang man møter reell opposisjon - som ABB gjorde på Utøya - slår det deg som en som er villig til å dø for saken? 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Det er mulig han hevder han var det, men han hevder mye rart. 
Å overgi seg med en gang man møter reell opposisjon - som ABB gjorde på Utøya - slår det deg som en som er villig til å dø for saken? 

Han var nok i det minste innstilt på å bøte med livet, og at han berre endra planen om å overgi seg når han fekk den muligheita.

Det faktum at politiet ikkje opna eld mot han der og då seier nok mykje om politiets våpendisiplin.
Han var tross alt tungt bevæpna, han utgjorde ein umiddelbare fare for både politiet og sivile, og han hadde i tillegg så høg musikk i øyrene at han ikkje kunne reagere på tilrop frå politiet.
Det hadde vært 100% forsvarleg voldsbruk om politiet hadde løsna skudd med hensikt om å drepe i denne situasjonen, antageligvis også om politiet hadde skutt han i ryggen utan å gi seg tilkjenne hadde det nok kunne rettferdiggjerast når det var snakk om pågåande vold og mistanke om fleire bomber.

Lenke til kommentar
5 hours ago, The Avatar said:

Sjølv om straffa er friheitsberøvelse og muligheit til å sjølv bestemme over eige liv, så synes eg ikkje det å få drive småbruk er ei passande straff for alvorleg kriminalitet.

 

 

Når det gjeld det norske strafferegimet generelt sett så er eg fornøgd slik som det er, og eg ser ikkje nødvendigheita av å innføre dødsstraff i tillegg. I slike saker vil bruken av dødsstraff også kunne slå negativt ut ettersom han då vil få ein martyrstatus som meiningsfellane hans kan bruke til å rekruttere nye ekstremistar.

Saka til ABB viser tydeleg kor regelrett inhumant og skummelt det norske strafferegimet kan være innafor gjeldande lover også utan å bruke dødsstraff.
Dette må på ingen måte sjåast på som eit forsvar av ABB eller eit ønske om at han bør få mildare straff,
Det som er litt skummelt er at dersom nokon skulle kome på kant med ei til kvar tids sittande statsapparat så er det med forvaringsdom mulig å nesten bokstaveleg låse inne ein fange på isolat og kaste nøkkelen.
Så sjølv om vi i Norge ikkje risikerer at personar blir henretta dersom det blir begått justismord, så har vi verktøya til å erklære ein straffedømt for så farleg at han må sone åleine på ei celle livet ut. Det einaste fangen i slike tilfeller kan kreve er å bli lufta i 1 time i døgnet samt å kvart femte år sende søknad om å bli satt fri.

Når det gjeld ABB så er mitt klare inntrykk at ein dødsdom nok hadde vært å betrakte som ein mildare straff enn den straffa han har no med lite sosialisering, høgt sikkerheitsnivå, og konstant redsel for å bli voldsutsatt om han kjem i kontakt med andre innsatte eller får sleppe fri. Særleg ettersom han sjølv var innstilt på å kunne få døy for saka så er det ekstra viktig å nekte han å få dette ønsket oppfylt.

Litt sol og litt natur er nok en del av å skulle behandle en fange humant nok. Ja, du kan bure noen inne og gjemme nøkkelen vekk noen år, men skal de da også få lykkepiller som avsliper deres kontakt med omverdenen en smule, eller skal de virkelig få lide så de forfaller. Skal de få fysisk fostring så de ikke forfaller. Folk forfaller ganske fort, tar ikke mange månedene. Breivik er jo svært heldig som fikk sone i Norge vil jeg tro fordi det er vel relativt humane forhold antar jeg. Ingenting blir perfekt.

Tviler på at den norske Stat kan så lett vris i retning inhuman behandling. I såfall så måtte det bli som en konsekvens av tjenesteforsømmelser.

Det er en tankevekker at fengselsfugler gjerne har det bedre enn folk på eldre- og sykehjem da, men det blir jo en litt egen diskusjon?

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Blåbanan said:

Dersom politiet velger å slippe ham ut, vil dette møtes med voldsomme demonstrasjoner. Det kommer til å bli mye uro. Så nei, politiet kommer ikke til å slippe ham ut.

Politiet har ingen anledning til å slippe ham ut. De har ingen rolle i denne saken. Dette er det domstolene som avgjør dette og de kommer selvsagt til å avslå søknaden. I overskuelig fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 17.9.2020 den 21.06):

Ja, lovene er altfor milde. 
Norske politikere har laget lover som setter farlige sonere over samfunnssikkerheten. 
For norske politikere er det viktigere at dobbeltdrapsmenn slipper ut på gaten, enn at samfunnssikkerheten ivaretas ved at de holdes der de burde holdes, i fengsel. 
ABB bør av hensyn til samfunnssikkerheten aldri få slippe ut. 

Husk at det koster enormt å fengsle i Norge, og det virker som at den Norske modellen funker best. Om de er rehab og skaffer seg jobb er det best. Abb får vel aldri jobb da.

Jeg utelukker ikke at noen burde få døds-straff, så lenge saken er soleklar som her.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 17.9.2020 den 21.09):

Amerikanerne har tenkt ut en lur løsning på dette problemet - det heter livstid uten mulighet for løslatelse. 
Dette får som regel de farligste kriminelle der borte.

Første henrettelse i USA under koronautbruddet

Så usa henretter en del selv med giftsprøyte som personer lider veldig. Der handler det kun om å spare penger men offet selv bryr ingen seg om.

De som blir henretter er vel ingen tvil om de har gjort  handlingen, derfor er det vanlig de sitter en del år i fengsel først. For hvis de ikke blir henrettet blir det slik det koster staten mye. og må bygge fengsler unødvendig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det må han jo bare gjøre, det er sånn det norske systemet fungerer. Han slipper selvfølgelig ikke ut, men man kan ikke se bort i fra at han engang vil kunne spille fri. Personlig tror jeg det er usannsynlig. Norge har et av de beste fengselssystemene i verden, vi har generelt sett lite kriminalitet og vi har veldig høy rehabiliterings suksess. Det har ganske gått litt på bekostning av hevn eller rettferdighets følelsen til individer. Jeg forstår godt at enkelte ønsker han død, noen av hans offerer og deres pårørende synes sikkert han fortjener verre enn det han har fått.

Terror forsøker å endre samfunn gjennom frykt, hat og vold. En hver endring i vårt samfunn, som konsekvensens av hans handlinger, er en seier for Brevik. Hvis man hadde innført dødsstraff for å straffe han ville det vært en sier for han og vi andre hadde mistet en del av vår humanitet. Han har alle de samme rettighetene som en annen innsatt og det burde han ha. Reaksjonen på hans handlinger kan ikke være mer vold og hat. Jeg ønsker meg et humant samfunn som gir alle like rettigheter, der alle er like mye verdt. Hvor hat og negativitet ikke vinner frem. Når du yter vold mot noen yter du samtidig vold mot deg selv, slik er det med et samfunn også. Jeg hører kanskje ut som en høy hippie, men det er sant. Noen ganger må man ty til vold, men det burde unngås så mye som mulig. Å fra ta han rettigheter eller behandle han dårlig vil skade oss mer en han.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...