Gå til innhold

EU: Skipsfarten må omfattes av klima­kvoter for å få kuttet utslipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir krevende, da bunkerolje har lite utslipp fra oljefelt til skipstanken. Inne i skipet kan nok mye gjøres. Landstrøm må selvsagt etableres overalt. Kraner og slikt må kunne kjøre regenerering mot batterier. Batterier kan redusere og optimalisere kjøretiden på aggregater osv. Gjenbruk av utstyr kan minke avtrykket ved bygging. Hovedmotor kan bruke LNG etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 timer siden):

Så bra! Er flott å se at det virker som man nå faktisk mener alvor med grønn(ere) omstilling. Med tanke på de vanvittig mengdene utslipp skip står for er dette tiltak som vi monne (i kombinasjon med de andre).

Vanvittig er nok ikke 2,6 % av globale CO2 utslipp. Vil vel heller si Din komentar er vanvittig.

Ref: https://energiogklima.no/blogg/cruiseskip-star-for-under-to-promille-av-globale-co2-utslipp/

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Nja, alt hjelper. Enhver bestanddel som det totale utslippet er bygget opp av må adresseres. Eller mener du at med mindre noe står for typ xx prosent av det totale utslippet så skal det ignoreres? Den logiske bristen da er at de fleste ting utgjør lite av totalen, og med å ignorere disse motvirker man det grønne skiftet.

Eller sagt på en annen måte; en sjokolade har jo bare rundt 250 kcal mens du kan spise rundt 2500 kcal om dagen; siden det tross alt bare er 250 kcal er det ubetydelig i den store sammenheng og du kan derfor spise så mye du gidder uten at det byr på problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 18.9.2020 den 6.39):

Nja, alt hjelper. Enhver bestanddel som det totale utslippet er bygget opp av må adresseres. Eller mener du at med mindre noe står for typ xx prosent av det totale utslippet så skal det ignoreres? Den logiske bristen da er at de fleste ting utgjør lite av totalen, og med å ignorere disse motvirker man det grønne skiftet.

Eller sagt på en annen måte; en sjokolade har jo bare rundt 250 kcal mens du kan spise rundt 2500 kcal om dagen; siden det tross alt bare er 250 kcal er det ubetydelig i den store sammenheng og du kan derfor spise så mye du gidder uten at det byr på problemer.

Var bare ordet «vanvittig» eg var ueinig i.

 

Slik eg forstår litt større båter på + 100 meter (som er ca + 5000 tonn) har dei motorer som ligg på + 50 % i effektivitet. Da blir det vanskelig å kutte 40% innen 2030, men olja vil jo før eller siden ta slutt.

 

Det er CO2 det er tale om, på svovel har dei vel kva man kan kalle høge utslipp. Suppen større båter går på er jo billigere en råolje av samme grunn.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...