Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC Hovedkort blinker oransj


Anbefalte innlegg

Hei. Har fått på plass ny PC. 

Par ting jeg lurer på som kanskje noen kan svare på

Oppsett:

CPU: 10900k

CPU Kjøler:Corsair ICUE H115I

GPU: Venter på RTX 3000 serien

RAM: G.skill Trident Z Neo (4x 8GB) 32GB 3600mhz

Hovedkort: Asus maxiumus XII Hero Wi-Fi

SSD M.2: WD Black SN750 1TB

PSU: Corsair TX850W Gold

Kabinett: Fractal Design Define 7

Windows 10 Home

 

Dag 1:

Fikk en CPU fan 1 error første gang jeg startet opp maskinen, har ikke sett den siden. Noe jeg bør se over?

Installert alle drivere og diverse, satt XMP 1 i bios for 3600mhz RAM

Cpu temp idle & youtube og nettleser 30-50C

 

Dag 2: 

Det kom en melding om at jeg måtte sette tilbake instillinger i bios husker ikke helt hva det var, har kun satt opp hastigheten på RAM. Har satt dem til 3600mhz igjen i bios ved andre oppstart.

Fikk meg til å lure på om det var noe galt da jeg plutselig la merke til et gult/oransj blinkede lys helt nede til høyre på hovedkortet. Har ikke tenkt på dette før nå, men siden jeg fikk de 2 feilmeldingene lurer jeg på om det har noe med det å gjøre?

 

Takk for hjelpen :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Hvorfor begynner du med å sette opp hastigheten på minnet på en helt ny PC? :)  

Jeg ville bare i BIOS valgt "Load optimized defaults" (hvis du har det da, mulig det heter noe annet) og så begynt å bruke min nye PC om jeg var deg. Hadde ikke begynt å bry meg om å overklokke noe.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, attch said:

Fikk en CPU fan 1 error første gang jeg startet opp maskinen, har ikke sett den siden. Noe jeg bør se over?

 

Sjekk at pumpen og viften går på kjøleren. Neppe et problem siden du ikke har termisk throttling og høye temperaturer. 
 

29 minutes ago, attch said:

Fikk meg til å lure på om det var noe galt da jeg plutselig la merke til et gult/oransj blinkede lys helt nede til høyre på hovedkortet.

Det tror jeg er HD aktivitetslyset (Men sjekk manualen) I så fall betyr det bare at det er aktivitet i lagringskontrolleren. Det er normalt. 

29 minutes ago, attch said:

Det kom en melding om at jeg måtte sette tilbake instillinger i bios husker ikke helt hva det var, har kun satt opp hastigheten på RAM. Har satt dem til 3600mhz igjen i bios ved andre oppstart.

Mye som kan trigge det. Skjer det igjen så noter hva meldingen var. Hvis ikke er det ikke mye å bekymre seg over. 
 

22 minutes ago, Grimnir said:

Hvorfor begynner du med å sette opp hastigheten på minnet på en helt ny PC? :)  

Presumptivt er det ønskelig å overklokke siden det er en intel med oppgradert kjøleløsning og maximus HK. IMO er det lite poeng i å kjøpe intel om man ikke tar sikte på å overklokke. 

Min 5960x har kjørt ca 30% overklokket siden dag0. Drar da over 200W ved last, men det er derfor man har kjøling. 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
sverreb skrev (8 minutter siden):

Presumptivt er det ønskelig å overklokke siden det er en intel med oppgradert kjøleløsning og maximus HK. IMO er det lite poeng i å kjøpe intel om man ikke tar sikte på å overklokke. 

Min 5960x har kjørt ca 30% overklokket siden dag0. Drar da over 200W ved last, men det er derfor man har kjøling. 

Jeg kjøper den. Men man bør la PC'en kjøre noen dager med stock-hastigheter før man begynner å overklokke, bare til man er sikker på at alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Sjekk at pumpen og viften går på kjøleren. Neppe et problem siden du ikke har termisk throttling og høye temperaturer. 
 

Det tror jeg er HD aktivitetslyset (Men sjekk manualen) I så fall betyr det bare at det er aktivitet i lagringskontrolleren. Det er normalt. 

Mye som kan trigge det. Skjer det igjen så noter hva meldingen var. Hvis ikke er det ikke mye å bekymre seg over. 
 

Presumptivt er det ønskelig å overklokke siden det er en intel med oppgradert kjøleløsning og maximus HK. IMO er det lite poeng i å kjøpe intel om man ikke tar sikte på å overklokke. 

Min 5960x har kjørt ca 30% overklokket siden dag0. Drar da over 200W ved last, men det er derfor man har kjøling. 

Takker for kjappe svar!

Hvorfor begynner du med å sette opp hastigheten på minnet på en helt ny PC? Huh er det ikke normalt å sette ram brikkene til optimal hastighet? Eller mener du jeg bør kjøre dem på 2133mhz eller hva stocken er på, høres litt dumt ut. Har ikke overklokket CPUen men blir nok med at jeg gjør det om stund. Fikk kjøpt 3080 nå for 2 min siden :) 

Sverreb: Ja det ser ut som pumpen og viften går og fine temp. Ok det var godt å høre, får gi deg en lyd viss det kommer feilmelding igjen da, satser på det ikke skjer ?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...