Gå til innhold

EU-kommisjonen vil ha 3 millioner ladepunkter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, OlaML said:

Håper de kan tvinge fram litt samarbeid på ID og betalingsfronten. Man har kunnet plug&pay på CCS i flere år, slik som Tesla kan, men kun Fastned har tatt seg bryderiet med å implementere det.

Plug & pay er heller ikke helt uproblematisk... Det forutsetter på en måte at du aldri låner bort bilen din, siden regningen kommer til bileier, og ikke til den som bruker bilen når den lades. Dette er i seg selv kanskje ikke et stort problem, men det vil garantert finnes situasjoner der noen andre benytter en bil, og du ikke ønsker å være den som må kreve inn penger for lading. Seriøse leiebilfirmaer har helt sikkert ordninger hvor dette går ut av reservert beløp på kortet, men hvordan fungerer det med Nabobil og lignende?

Jeg er enig i at det er den beste metoden i dag, men jeg kan absolutt se for meg situasjoner hvor det absolutt ikke er ønskelig.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Oklo said:

Plug & pay er heller ikke helt uproblematisk... Det forutsetter på en måte at du aldri låner bort bilen din, siden regningen kommer til bileier, og ikke til den som bruker bilen når den lades. Dette er i seg selv kanskje ikke et stort problem, men det vil garantert finnes situasjoner der noen andre benytter en bil, og du ikke ønsker å være den som må kreve inn penger for lading. Seriøse leiebilfirmaer har helt sikkert ordninger hvor dette går ut av reservert beløp på kortet, men hvordan fungerer det med Nabobil og lignende?

Jeg er enig i at det er den beste metoden i dag, men jeg kan absolutt se for meg situasjoner hvor det absolutt ikke er ønskelig.

Tenk om du hadde hatt like god fantasi til å se løsninger som du ser problemer. ? Pleier du plukke ut autopassbrikken når du låner bort bilen også? Koblingen til kredittkortet vil jo administreres fra en app og der kan man vel ha en av/på knapp akkurat som man har i Sesam sesam appen til parkering. Hvis man av en eller annen grunn vegrer seg for at den man låner en fire hundre tusen kroners bil til skal lade for 160-170 kroner og stikke av uten å vippse etterpå.

Jeg bruker bildeleringen, der har elbilene både autopass og ladebrikke i bilen. Ladingen er riktignok inkludert, men bompasseringer faktureres i etterkant akkurat som på leiebil, det samme gjør parkering med skiltgjenkjenning på f.eks. flyplasser. Risikerer de at en eller annen luring drar på seg en kjemperegning? Tja, kanskje, men de tenker først og fremst løsning og går seg ikke fast i worst case.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, OlaML said:

Tenk om du hadde hatt like god fantasi til å se løsninger som du ser problemer. ? Pleier du plukke ut autopassbrikken når du låner bort bilen også?

Hmm... Hva med å lære seg god oppførsel når man diskuterer? Innlegget ditt hadde vært bra, det, hvis du bare hadde kommet med argumenter uten å angripe person! Jeg tror ikke jeg kjenner deg, gjør jeg? Så det kan hende du ikke har grunnlag for å belære meg om å se løsninger ut fra én kommentar? Jeg er vant med at i en designfase bør man få alle momenter opp på bordet, før man konkluderer med hva som er den beste løsningen for fremtiden. (Og jeg har faktisk jobbet med design av løsninger inn IT i mange år.) Som jeg skrev, er dette den beste løsningen i dag, men hvis man skal lage den beste løsningen for fremtiden, bør man kanskje ta et skritt tilbake og vurdere fordeler og ulemper? -Eller mener du at de beste løsningene allerede er utviklet, så det er ingen grunn til å tenke videre?
 

Quote

 Koblingen til kredittkortet vil jo administreres fra en app og der kan man vel ha en av/på knapp akkurat som man har i Sesam sesam appen til parkering.

Ja, det kunne jo være en slags løsning. -Men risikoen hvis det da ikke er andre muligheter for å betale, er jo at man da utelukker den som låner bilen fra å lade. Selvfølgelig litt avhengig av hvordan man knytter bil opp mot app/kort, men det er jo avhengig av hva bilen kan rapportere via CAN når den begynner å lade. Sannsynligvis vil det være chassisnummer/VIN, som Tesla bruker i dag.
 

Quote

Hvis man av en eller annen grunn vegrer seg for at den man låner en fire hundre tusen kroners bil til skal lade for 160-170 kroner og stikke av uten å vippse etterpå.

Tja, med biler til fire hundre tusen, har du utvilsomt et poeng. Terskelen er kanskje ikke like høy dersom svigermor kommer og spør om å få låne din gamle Zoe? -Og selv om jeg har et greit forhold til min svigermor, kan jeg absolutt tenke meg at det finnes en del som vil kvie seg både en og to ganger for å mase på svigermor om å vippse for lading.

-Men poenget er vel egentlig at selv om kanskje flertallet av dagens elbilbrukere synes Tesla-metoden med å bare plugge inn, så kommer strømmen, så er det ikke sikkert at alle foretrekker det. Derfor bør de som designer dette sette seg ned og vurdere forskjellgie løsninger, og så komme opp med en best mulig løsning som tar hensyn til flest mulige scenarioer. -Men du har jo tydelig bestemt deg for at dette er den eneste og beste løsningen som finnes, og at det ikke er mulig å komme opp med noe bedre, så da er det jo ikke noe å diskutere. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Oklo said:

-Men poenget er vel egentlig at selv om kanskje flertallet av dagens elbilbrukere synes Tesla-metoden med å bare plugge inn, så kommer strømmen, så er det ikke sikkert at alle foretrekker det. Derfor bør de som designer dette sette seg ned og vurdere forskjellgie løsninger, og så komme opp med en best mulig løsning som tar hensyn til flest mulige scenarioer.

Nei, dette er ikke riktig. Det kan være flere løsninger samtidig. Når de innførte kortbetaling på bensinpumpene, så avsluttet de ikke betaling med kontanter i kassen på samme tid. Tesla har riktignok ikke mulighet for RFID/app starting, poenget var uansett ikke å gjenskape deres løsning. Poenget var heller ikke å finne opp noe nytt. Poenget var at flere tilbydere bør utvide CCS-lading med en løsning som CCS-konsortiumet har vedtatt for flere år siden, men som kun en av aktørene hittil har implementert (Fastned).

Lenke til kommentar
8 minutes ago, OlaML said:

Nei, dette er ikke riktig. Det kan være flere løsninger samtidig. Når de innførte kortbetaling på bensinpumpene, så avsluttet de ikke betaling med kontanter i kassen på samme tid. Tesla har riktignok ikke mulighet for RFID/app starting, poenget var uansett ikke å gjenskape deres løsning. Poenget var heller ikke å finne opp noe nytt. Poenget var at flere tilbydere bør utvide CCS-lading med en løsning som CCS-konsortiumet har vedtatt for flere år siden, men som kun en av aktørene hittil har implementert (Fastned).

Ikke riktig? At det ikke er sikkert at ikke alle foretrekker det, eller at det er lurt å vurdere løsninger og komme opp med best mulig løsning? Å ha en løsning med flere muligheter er også en løsning, og kan god bli "den beste løsningen". 

Det er mulig jeg er for naiv og godtroende, men personlig ville jeg trodd at dersom ett av ti selskaper som dirver med ladestasjoner har valgt en løsning som er definert som "standardløsningen alle bør bruke", kan det hende det er en grunn til at det ikke har blitt implementert. 

Poenget mitt var uansett bare å belyse at det finnes uheldige sider ved alle løsninger, og dermed antyde at det ikke nødvendigvis er bare å rått implementere uten videre. 

Lenke til kommentar
OlaML skrev (7 timer siden):

Nei, dette er ikke riktig. Det kan være flere løsninger samtidig. Når de innførte kortbetaling på bensinpumpene, så avsluttet de ikke betaling med kontanter i kassen på samme tid. Tesla har riktignok ikke mulighet for RFID/app starting, poenget var uansett ikke å gjenskape deres løsning. Poenget var heller ikke å finne opp noe nytt. Poenget var at flere tilbydere bør utvide CCS-lading med en løsning som CCS-konsortiumet har vedtatt for flere år siden, men som kun en av aktørene hittil har implementert (Fastned).

Akkurat app-start av SuC er jo enkelt som fy å implementere. Appen vet på hvilken SuC man er (gps-posisjon), da er det bare å trykke inn stolpenummeret selv. 

Lenke til kommentar
On 9/17/2020 at 4:15 PM, Sturle S said:

Det er meir enn ein hydrogenstasjon pr hydrogenbil i EU.

På ei anna side skulle dei byggje 100 innan 2019 berre i Tyskland.  Det skjedde heller ikkje.

Hva er kildene dine?

https://www.eafo.eu/alternative-fuels/hydrogen/filling-stations-stats

https://www.wardsauto.com/alternative-propulsion/europe-nurturing-hydrogen-vehicle-market

For ett år siden var det ca. 1100 biler og over 100 stasjoner...

Lenke til kommentar
Oklo skrev (På 17.9.2020 den 15.08):

Plug & pay er heller ikke helt uproblematisk... Det forutsetter på en måte at du aldri låner bort bilen din, siden regningen kommer til bileier, og ikke til den som bruker bilen når den lades. Dette er i seg selv kanskje ikke et stort problem, men det vil garantert finnes situasjoner der noen andre benytter en bil, og du ikke ønsker å være den som må kreve inn penger for lading. Seriøse leiebilfirmaer har helt sikkert ordninger hvor dette går ut av reservert beløp på kortet, men hvordan fungerer det med Nabobil og lignende?

Jeg er enig i at det er den beste metoden i dag, men jeg kan absolutt se for meg situasjoner hvor det absolutt ikke er ønskelig.

Man kan jo bygge en løsning der hver sjåfør har sin profil, der og betalingsinfo legges inn. Ellers så vil jo leie ofte kunne kalkulere lading inn i leien, og heller ta en km-avgift, om man ikke velger oppgjør ved levering.

Mellom privatpersoner som låner bil, så blir man fort enige om at lading og bomkostnader dekkes av den som låner bilen ved tilbakelevering eller etter hver ladesesjon om eier trekkes direkte fra kortet sitt fremfor etter månedsfakturering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...