Gå til innhold

Vaskemaskinen forårsaker feil på el-nettet


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en feilmeldinger som kommer og går på vaskemaskinen. Feilmeldingen indikerer feil i strømforsyningen. Litt googling viser at feilen enten kan forårsakes av feil på strømnettet (f.eks. ujevn spenning), eller en feil i maskinen. Når vaskemaskina går, og noen ganger når den bare er koblet til støpselet (mens maskinen er avskrudd), opplever vi forstyrrelser på det elektriske anlegget i huset. Mer konkret forsvinner all strøm på to soverom (lys, varmekabler og stikkontakter blir døde), uten at sikringen går. Noen som har tanker om hva som kan være galt?

For ordens skyld, jeg har ingen planer om å gjøre eventuelle utbedringer selv. Spørsmålet er mer om jeg skal kontakte elektriker eller produsent av vaskemaskina (reklamasjonsretten gjelder fortsatt)

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, sedsberg said:

Du kontakter elektriker. Vaskemaskinen skal ikke påvirke annet utstyr på kursen på den måten. Kan være feil på en fas eller noe.

Har du gamle skru-sikringer?

Takk for svar!

Nei. Hele det elektriske anleget ble skiftet under totanrenovering av huset i 2019, med nytt utvendig inntaksskap og nytt innvendig sikringsskap. Vi har ikke opplevd problemer før feilmeldingen på vaskemaskinen dukket opp for en ukes tid siden. I går, da strømmen var borte fra to soverom, kom den umiddelbart tilbake da jeg tok ut støpselet på vaskemaskinen. Vaskemaskinen er også det eneste elektriske apparatet som har signalisert at noe er feil.

Alt av lys og varme er installert med smarthusstyring (smarte termostater fra HeatIt og Fibaro Dimmer 2), hvis det kan være av betydning?

Lenke til kommentar

Type nett kan du spørre nettselskapet ditt om. 

En sjekk av elektriker høres uansett ut som veien å gå.

Hvis du føler deg heldig og ikke tar det så tungt om noe i verste fall ryker og vil teste litt mer: Prøvd å snu støpselet 180 grader i stikkontakten? Mange som har fått det som råd fra produsent av vaskemaskinen sin. Flere tråder om emnet, også her på diskusjon.no.

Lenke til kommentar

"Når vaskemaskina går, og noen ganger når den bare er koblet til støpselet (mens maskinen er avskrudd), opplever vi forstyrrelser på det elektriske anlegget i huset. Mer konkret forsvinner all strøm på to soverom (lys, varmekabler og stikkontakter blir døde), uten at sikringen går."

 

Fikk ikke sitering til å virke.
En rar feil. Jeg vil egentlig tro at det er mer enn en feil.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...