Gå til innhold

Hvorfor er det så dyrt å sende penger til utlandet?


Gjest da54b...bf8

Anbefalte innlegg

Gjest da54b...bf8

Noen som vet hvorfor det er så sabla dyrt å sende penger til utlandet med banken? Jeg er kunde i DNB og skulle overføre 19.000 NOK til Thailand hvor de bruker Baht.

Når jeg sjekket valutakursen opp mot summen den andre personen får så hadde jeg tapt over 550 kr av summen. Det er nesten 3% av pengene jeg skal sende. Snakket med en hyggelig kar på telefon som forklarte at det ikke er DNB som stikker av med disse pengene, men bankene som veksler det.

Mulig jeg virker som en gnier nå, men jeg synes det er irriterende at det skal koste så mye bare for å sende noen tusener.

Anonymous poster hash: da54b...bf8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest da54b...bf8 skrev (27 minutter siden):

Noen som vet hvorfor det er så sabla dyrt å sende penger til utlandet med banken? Jeg er kunde i DNB og skulle overføre 19.000 NOK til Thailand hvor de bruker Baht.

Når jeg sjekket valutakursen opp mot summen den andre personen får så hadde jeg tapt over 550 kr av summen. Det er nesten 3% av pengene jeg skal sende. Snakket med en hyggelig kar på telefon som forklarte at det ikke er DNB som stikker av med disse pengene, men bankene som veksler det.

Mulig jeg virker som en gnier nå, men jeg synes det er irriterende at det skal koste så mye bare for å sende noen tusener.

Anonymous poster hash: da54b...bf8

Jeg har selv jobbet innen bank og finans i flere år. Du har 3 gebyrer som treffer deg når du skal sende penger utenlands, både direkte og indirekte.

1) Hva du må betale til banken du bruker (DNB i dette tilfellet).
2) Tapet fra vekslingen av valuta (NOK til Baht)
3) Hva motparten må betale for å få pengene tilsendt.

"Hovedproblemet" er at bankene bruker SWIFT standarden når de overfører. Systemet er fra 1970 tallet og krever ofte at minst 3-4 banker behandler samme overføring. Rent teknisk kalles det "routing", hvor de videreformidler penger til destinasjonen. Du kan lese mer om det her: itavisen.no/sende-penger-utlandet.

På toppen av dette vil mange banker kreve fete gebyrer for å behandle innkommende transaksjoner fra utlandet. Nå kjenner jeg ikke reglene for Thailand, men det er realistisk å forvente at det koster minst noen hundrelapper.

Jeg ville uansett ikke ha brukt vanlig bank for slike transaksjoner. Særlig hvis du har planer om å sende midler gjentatte ganger. Da er det bedre å opprette en valutakonto (f.eks hos Transferwise) hvor du kan veksle til en lavere pris.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...