Gå til innhold

PlayStation 5-spill blir dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-----

+New77Era

-----

- Du tar ikke så alt for har i her...

Husker at jeg betalte godt over Kr1500,- for en "Collector's Edition" av "World in Conflict".

En meget kul Boxset-løsning med masse extra dig, bl.a. en bit av den berlinskemur.

Det var vel verdt hver ei krone.

Husker godt da Console-spillene kostet Kr600->Kr700,- og det eneste man den gang fikk var kun grunnspillet.

-----

Alt slikt var relativt dyrt før, men frykter nå at dette steget tilbake når det kommer til pris så har nok Corona-pandemien en del av skylden.

Det merkes andre steder i markedet også, og det kommer til å vedvare lenge er jeg redd for.

-----

Utenom det så om jeg har forstått det riktig, så blir det vanskeligere og vanskeligere å lage billige spill i tiden fremover.

Særlig med tanke på kompleksiteten og størrelsen av mange spill i dag.

-----

Lenke til kommentar

Enig barezell. Sikker på de fleste spillselskaper har mye større marginer nå en før. Det med at forbrukere skal betale mer for spill pga høyere risiko hos produsent er jo tullball. Det er jo sluttproduktet som avgjør kvaliteten på spillet og det man betaler for. Det her er business og ingen tvinger dem i risikable investeringer.

Skal man betale for risiko mener jeg det bør være pga uavklarte forhold. Som feks usikker grunn på et veiprosjekt eller usikker kvalitet på fjell ved tunnel driving. Ikke at jeg som forbruker av spill skal betale mer fordi det er uklart om jeg kommer til å like spillet deres. Da får dere være sikre at jeg liker det da. Da har du eliminert risiko og trenger ikke ta betalt for det.

Lenke til kommentar

Høyere priser er nå en ting. Problemet oppstår når du får spill til 800 kr hvor det pushes mikrotransaksjoner over en lav sko og du helst må kjøpe 4x DLC'er til 300 kr per stykk eller season pass til 500 kr oppå disse 800 kr igjen.

Nå skal det sies at Sony har vært veldig flink til å ikke tulle med den slags på sine first-party spill. Men det er så mange griske jævler i denne bransjen at det er mange som kommer til å se sitt snitt til å utnytte dette til det maksimale så så fort det blir en aksept rundt det at spill nå koster 800 kr så forhindrer ikke det folk å kaste alt mulig annet rææl oppå det igjen.

Det at spill kostet 600-700 kr til Nintendo 64 osv er ikke direkte sammenlignbart i all den tid produksjon og distribusjon var vesentlig dyrere da sammenlignet med nå.

Nå pushes det jo for at alt skal distribueres digitalt. Da er det jo plutselig knapt noen kostnad i forbindelse med distribuering og ingen kostnad forbundet med produksjon og det blir også færre mellomledd frem mot sluttbruker. For ikke å snakke om at det er et latterlig mye større marked i dag enn det var tilbake på 90-tallet så de fleste AA og AAA-utviklere kan føle seg temmelig trygge på at spillene vil nå ut og selge til et langt større antall spillere i 2020 sammenlignet med midten av 90-tallet.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Snikpellik said:

Overrasket over at det ikke har skjedd tidligere. Spill er jo veldig billig om man ser på inflasjon, og med stadig mer ambisiøse prosjekter som krever enorme ressurser er det ikke rart vi får en prisøkning. 

Det kommer an på når du sammenligner med. Sammenligner du med 80 eller 90-tallet er det nok relativt sett billig, sammenligner du med tidlig 2010-tall har prisene økt mye. Husk også at mange tjener vanvittig mye på makrotransaksjoner. Disse har ingen grunn til å øke prisene, da de tjener masse på å selge skvip til blodpriser.

Lenke til kommentar
TazheI skrev (På 17.9.2020 den 7.40):

Enig, men ikke gløm at nintendo 64 spill kosta 7-800 kroner for 20 år siden. Så me tanke på inflasjon så er det ikke så bad.

Og på samme tid kostet PS1-spill 2-400 kroner. Det var cartridge-fornatet som gjorde N64-spill dyre.

Nå er distribujon nærmest gratis. Man kjøper en nedlastingskode direkte fra kilden. Ikke fordyrende butikkledd og transport. Ikke dyr trykking. Ikke produksjon og trykking av manual heller.

Spill har aldri vært billigere å selge. Og da blir de altså dyrere.

At så mange er udelt positive til dette viser hvorfor bransjen kan kjøre på som dem vil.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Mellomlegget fra den digitale PS5 og den med BD-drev henter man veldig kjapt inn ved å handle fysiske spill.

 

Er veldig ofte billigere å handle fysiske titler på lansering, da med 10% i Elkjøp sin kundeklubb på en allerede lanserings kampanjepris..så sparer man litt over tid. Gitt at dette er noe som vil fortsett selvsagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...