Gå til innhold

PlayStation 5 har fått pris og dato


Anbefalte innlegg

On 9/18/2020 at 9:43 AM, New77Era said:

En ting jeg kom, man kan bruke ekstern hardisk til ps5 sant? Regner med 825 GB holder ikke lenge haha

Å bruke harddisk til PS5 spill kan du bare se langt etter. Da har du ikke fått med deg de I/O nyvinningene PS5 har, som kun er mulig med SSD. Og skal du ha 1TB SSD ekstra til PS5 må du nok regne med å betale 1500-2000kr for det, da det er strenge krav til lese og skrive hastigheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allostasis skrev (14 timer siden):

Å bruke harddisk til PS5 spill kan du bare se langt etter. Da har du ikke fått med deg de I/O nyvinningene PS5 har, som kun er mulig med SSD. Og skal du ha 1TB SSD ekstra til PS5 må du nok regne med å betale 1500-2000kr for det, da det er strenge krav til lese og skrive hastigheter. 

Pris på hardisk bryr jeg meg ikke om, for jeg må uansett oppgradere etterhvert. Jeg bare lurte på om det var mulig å bruke ekstern hardisk jeg.

Lenke til kommentar
New77Era skrev (5 minutter siden):

Pris på hardisk bryr jeg meg ikke om, for jeg må uansett oppgradere etterhvert. Jeg bare lurte på om det var mulig å bruke ekstern hardisk jeg.

Som i å lagre PS5 spill eller kjøre dem derfra? Ser ikke ut som det blir mulig noen av delene, med mindre Sony kommer med en løsning der man kan lagre spill, for så å flytte dem over til SSD som MS gir mulighet til.

 

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (11 minutter siden):

Som i å lagre PS5 spill eller kjøre dem derfra? Ser ikke ut som det blir mulig noen av delene, med mindre Sony kommer med en løsning der man kan lagre spill, for så å flytte dem over til SSD som MS gir mulighet til.

Ikke umulig at de kommer med en egen ekstern SSD-disk med tiden. Da ser jeg ingenting i veien med å lagre på ekstern.

Jeg tar det som det kommer i alle fall.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (37 minutter siden):

Ikke umulig at de kommer med en egen ekstern SSD-disk med tiden. Da ser jeg ingenting i veien med å lagre på ekstern.

Jeg tar det som det kommer i alle fall.

Sikkert ikke umulig for Sony å gi mulighet for det via FW. Men tror nok ikke Sony kommer med en egen SSD/HDD for å gi støtte til det. Sony må vel uansett begynne å bekrefte ting snart. Med under 2 måneder til lansering så er det vel på tide? ?
 

Fra DF:

Using an external hard drive

As with the PS4, you can plug in an external hard drive to download games. This won't be nearly as fast as the PS5's internal SSD solution (and though not explicitly said, likely won't support PS5 games as a result) it's perfect for storing your existing PS4 library (which the PS5 backwards compatible with) to free up that fast internal SSD.

Lenke til kommentar
psyckmark skrev (3 timer siden):

Sikkert ikke umulig for Sony å gi mulighet for det via FW. Men tror nok ikke Sony kommer med en egen SSD/HDD for å gi støtte til det. Sony må vel uansett begynne å bekrefte ting snart. Med under 2 måneder til lansering så er det vel på tide? ?
 

Fra DF:

and though not explicitly said, likely won't support PS5 games as a result

Hvorfor tror du ikke de kommer med en egen ekstern SSD? Microsoft gjorde jo det med X360 (med HDD da). Og det er jo ikke en hvilken som helst SSD de bruker, så er sikkert ikke bare bare å bruke en generisk SSD.

Sitatet fra DF er jo bare spekulasjoner fra deres side.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gringorilla said:

Hvorfor tror du ikke de kommer med en egen ekstern SSD? Microsoft gjorde jo det med X360 (med HDD da). Og det er jo ikke en hvilken som helst SSD de bruker, så er sikkert ikke bare bare å bruke en generisk SSD.

Sitatet fra DF er jo bare spekulasjoner fra deres side.

No offence, men her viser du jo hvor lite du forstår teknologien. La oss si en god HDD skriver og leser på 200MB i sek. Vel, PS5 sitt interne SSD system har rå les/skrive hastighet på 5.5GB i sekundet. Du vil aldri nå sånne hastigheter gjennom en USB tilkobling på PS5. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (43 minutter siden):

No offence, men her viser du jo hvor lite du forstår teknologien. La oss si en god HDD skriver og leser på 200MB i sek. Vel, PS5 sitt interne SSD system har rå les/skrive hastighet på 5.5GB i sekundet. Du vil aldri nå sånne hastigheter gjennom en USB tilkobling. 

Det siste du skriver her stemmer vel ikke helt?

PS5 har 3 stk Super-speed USB-porter, 2 stk Type A og 1 stk Type C. Sony har sagt at de skal bruke 10Gbps versjonen, noe som da skulle tilsi at de bruker USB 3.2 Gen 2. Denne versjonen har en teoretisk hastighet på 1.25GB/s. 

USB4 skal få hastighet på 40Gbps, noe som skal kunne gi en teoretisk hastighet på 5GB/s. Så jo, vi vil kunne se slike hastigheter over USB.

Kilder:
Playstation Blog
usb.org

Lenke til kommentar
13 minutes ago, henrikwl said:

Men nå har vel ikke PS5 USB4, og så vidt jeg har skjønt har PS5 en helt bespoke lagringsarkitektur som ikke egentlig har noe til felles med den vanlige SATA-arkitekturen. Så at den i det hele tatt har en harddisk man kan bytte er tvilsomt.

PS5 har ett ekstra M.2 NVMe slot som kan brukes. Det stilles visstnok bare krav til hastighet, så man kan i utgangspunktet bruke hvilken som helst SSD av denne typen så lenge den er rask nok. 

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (1 time siden):

No offence, men her viser du jo hvor lite du forstår teknologien. La oss si en god HDD skriver og leser på 200MB i sek. Vel, PS5 sitt interne SSD system har rå les/skrive hastighet på 5.5GB i sekundet. Du vil aldri nå sånne hastigheter gjennom en USB tilkobling på PS5. 

Har aldri påstått å kunne noe om den teknologien akkurat. Har ikke engang nevnt at dette er noe som kommer til å skje. Foreslo bare en løsning og stilte et spørsmål. Er forøvrig ikke noe spesielt klokere av å lese dine innlegg her annet enn at du er bastant på at de ikke har raske nok porter til å kunne bruke noen ekstern SSD. Stoler på deg om det, men håper du tar feil. Men forstår jeg det riktig at de kan tilby større interne SSDer i fremtiden? Nå vet jeg ikke engang om man kan bytte intern disk i PS5, men siden man kunne det på både PS3 og PS4 (og PS2 faktisk), så regner jeg med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Gringorilla said:

Har aldri påstått å kunne noe om den teknologien akkurat. Har ikke engang nevnt at dette er noe som kommer til å skje. Foreslo bare en løsning og stilte et spørsmål. Er forøvrig ikke noe spesielt klokere av å lese dine innlegg her annet enn at du er bastant på at de ikke har raske nok porter til å kunne bruke noen ekstern SSD. Stoler på deg om det, men håper du tar feil. Men forstår jeg det riktig at de kan tilby større interne SSDer i fremtiden? Nå vet jeg ikke engang om man kan bytte intern disk i PS5, men siden man kunne det på både PS3 og PS4 (og PS2 faktisk), så regner jeg med det.

Nei, bare Xbox Series S/X har plug and play på SSD ekstern lagring (som er rundt halvparten så kjapp som PS5 sin lagring). På PS5 må du åpne konsollen og der har du 1 slot hvor du kan installere M2 SSD. Fordeler og ulemper med begge. På Xbox Series X må du jo bruke Microsofts proprietære løsning. På PS5 stilles det bare krav til hastighet, så du kan bruke tredjeparts M2 SSDer. 

Endret av Allostasis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...