Gå til innhold

25 år og ingen oppmerksomhet


Gjest 7f765...6ff

Anbefalte innlegg

Gjest 7f765...6ff

Jeg har jobbet i samme bedrift i over 25 år. I løpet av denne tiden har bedriften blitt overtatt av nye eiere flere ganger. De siste årene har arbeidsmiljøet blitt stadig dårligere og ledelsen viser ingen interesse eller imøtekommenhet overfor de ansattes innspill eller bekymringer. Blant annet sitter det ansatte som har jobbet i flere år uten lønnsforhøyelse. Og lønna for disse er latterlig lav. Tar man opp dette blir man nesten latterliggjort. Jeg har også gått to år uten en krone extra. Da jeg hadde vært der i 25 år for en drøy måned siden skjedde ingenting. Til slutt ringte en av sjefene etter å blitt minnet på dette av en ansatt og klemte ut av seg et halvveis takk for innsatsen. Idag fikk jeg besøk av en annen i ledelsen og nevnte for ham mitt jubileum. Ble nesten latterliggjort. Nei, dette var ikke grunn til noe oppmerksomhet. Det var jo ikke i samme firma. Det hører med til historien at jeg nesten aldri er sjuk, stiller alltid opp også i ferier og har bare 2 ukers sammenhengende ferie fordi jeg er visst så viktig for bedriften. Det som skjedde idag føltes som et slag i magen. Det kommer på toppen av alt annet og jeg føler meg fullstendig nedslått. Er det unormalt?

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 7f765...6ff

Joda, man kan få 3 ukers ferie, men da vil ledelsen legge den svært tidlig på sommeren, eller langt ute september. Altså ferie når ingen andre har ferie. Det er greit av og til, men slik har det vært hver sommer siden 2012!! Jeg sliter med å motivere meg til å gå på jobb når forholdene er slik.

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff skrev (8 minutter siden):

Joda, man kan få 3 ukers ferie, men da vil ledelsen legge den svært tidlig på sommeren, eller langt ute september. Altså ferie når ingen andre har ferie. Det er greit av og til, men slik har det vært hver sommer siden 2012!! Jeg sliter med å motivere meg til å gå på jobb når forholdene er slik.

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Arbeidsgiver har lov til det, mellom 1.juni og 30.september mener jeg er regelen hva angår sommerferie. 

Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff

Ja, det er nok innenfor loven, men hvem vil har tre ukers ferie i september når ungene er tilbake på skolen og de fleste andre jobber. Jeg har gitt meg hvert år siden 2012 og kun har to ukers ferie sammenhengende på sommer. I tillegg ringer de og maser i ferien.

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff skrev (Akkurat nå):

Ja, det er nok innenfor loven, men hvem vil har tre ukers ferie i september når ungene er tilbake på skolen og de fleste andre jobber. Jeg har gitt meg hvert år siden 2012 og kun har to ukers ferie sammenhengende på sommer. I tillegg ringer de og maser i ferien.

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Jeg skjønner at det er kjipt, men det er jo ditt valg å bli værende der, og arbeidsgivers rett til å styre når ferien skal tas. At de ringer og maser synes jeg ikke noe om! 

Enkelte firmaer har feks høysesong i fellesferien, da er det greit at de har folk på jobb. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Guest 7f765...6ff said:

Ja, det er nok innenfor loven, men hvem vil har tre ukers ferie i september når ungene er tilbake på skolen og de fleste andre jobber. Jeg har gitt meg hvert år siden 2012 og kun har to ukers ferie sammenhengende på sommer. I tillegg ringer de og maser i ferien.

Det er strengt tatt din egen skyld når du år etter år finner deg i det.  Hvorfor skulle de bry seg når de vet du gir deg til sist uansett?  

Er iøvrig helt greit å ikke ta telefonen når du har ferie om ikke annet er avtalt. 

Der er ikke mange der jobber i samme bedrift 25+ år og dette viser ett av problemerne som kan oppstå.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff

Å ha så lite sammenhengende ferie er svært slitsomt over tid. Man får aldri koblet av og man blir stresset. Det gjøres feil og man blir sjuk. Jeg har som alltid stilt opp og hjulpet dem i ferier og til og med de få gangene jeg har vært sjukemeldt. Men så kommer sommeren på nytt og ingen vilje å komme oss i møte. Det gjelder ikke bare meg, men flere andre. Samtidig vil man ikke gi noe lønnsforhøyelse selv om firma tjener gode penger. Medarbeidersamtaler er bare for idioter, greit å være sjuk så lenge jobben gjøres, liker du ikke kort ferie får du finne noe annet og kr 160 i timen er god lønn. Dette er holdninger som fronter av ledelsen.

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Det er strengt tatt din egen skyld når du år etter år finner deg i det.  Hvorfor skulle de bry seg når de vet du gir deg til sist uansett?  

Er iøvrig helt greit å ikke ta telefonen når du har ferie om ikke annet er avtalt. 

Der er ikke mange der jobber i samme bedrift 25+ år og dette viser ett av problemerne som kan oppstå.  

Hva slags motbydelige holdninger er dette? Her har man en som tjener bedriften i mange år og så skal det være ok for en kynisk ledelse å behandle ansatt som dritt.

Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Ikke meningen å være krass eller dust, men hvis alt er så ræva på den jobben og du har innfunnet deg med det i 25 år... tja.. da har du god tålmodighet i det minste! 

Jeg ville jobbet med å finne meg en ny jobb, og så sier du opp den du har når du har fått ny :) Lykke til! 

Tror meg det gjør jeg og som jeg skrev, de siste årene har ting blitt betydelig verre. Tidligere var det svært godt miljø og de ansatte ble godt behandlet. 

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff skrev (Akkurat nå):

Tror meg det gjør jeg og som jeg skrev, de siste årene har ting blitt betydelig verre. Tidligere var det svært godt miljø og de ansatte ble godt behandlet. 

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Skjønner, men tolker det som det har vært dritt i ihvertfall 8 år? Det er lenge, og jeg vet ikke hvor hardt du/dere har prøvd på å gå i dialog med ledelsen,  men dersom dette ikke er mulig eller fører frem, så er det nok riktig å se seg om etter andre arbeidsgivere :)

Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Skjønner, men tolker det som det har vært dritt i ihvertfall 8 år? Det er lenge, og jeg vet ikke hvor hardt du/dere har prøvd på å gå i dialog med ledelsen,  men dersom dette ikke er mulig eller fører frem, så er det nok riktig å se seg om etter andre arbeidsgivere :)

Man tror jo ikke at det skal bli slik i så lang tid. Det begynner i det små, men etterhvert havner man i en håpløs situasjon. Men ja, jeg vurderer å si opp og vil leve på en oppsparte midler en periode. 

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff skrev (9 minutter siden):

Man tror jo ikke at det skal bli slik i så lang tid. Det begynner i det små, men etterhvert havner man i en håpløs situasjon. Men ja, jeg vurderer å si opp og vil leve på en oppsparte midler en periode. 

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Ville ikke anbefalt det, det er lettere å få ny jobb når man står i jobb, enn å få jobb hvis du er arbeidsledig. Skulle du uansett velge den fremgangsmåten, så prøv å ha en god plausibel forklaring på hvorfor du ville være uten arbeid en stund, bruk for all del ikke at lederne i forrige jobb var drittsekker som begrunnelse. 

At du ikke fikk noen påskjønnelse for 25års tjeneste er forresten forkastelig, så jeg skjønner godt at du reagerer på det

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7f765...6ff
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Ville ikke anbefalt det, det er lettere å få ny jobb når man står i jobb, enn å få jobb hvis du er arbeidsledig. Skulle du uansett velge den fremgangsmåten, så prøv å ha en god plausibel forklaring på hvorfor du ville være uten arbeid en stund, bruk for all del ikke at lederne i forrige jobb var drittsekker som begrunnelse. 

At du ikke fikk noen påskjønnelse for 25års tjeneste er forresten forkastelig, så jeg skjønner godt at du reagerer på det

Takk for gode råd.

Anonymous poster hash: 7f765...6ff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...