Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg behjelper min bror i en kinkig sak. 

Kort fortalt har han og sin samboer gått fra hverandre i sommer. De har 1 sønn under 1 år. 

Hun nærmest nekter han kontakt med barnet, og min har særdeles lite tid sammen med gutten sin. Han har hver onsdag og annenhver lørdag, et regime hun har bestemt og som han har erklært ikke enig i. De følger pliktig familiemekling. De står langt fra hverandre, og hun desverre ikke går med på noe han foreslår. 

Hva kan han gjøre for å se sin sønn mer? Hvilke instanser skal han kontakte, og hva er hans rettigheter i denne saken? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Familievernkontoret først vel? Be om ny samtale for å skrive ny kontrakt. Jeg ville også bedt han ringe og høre med de først, hva han kan gjøre. Det skal gode grunner til for at ikke han skal få være med å bestemme samværsreglene

Det hadde jeg kanskje ikke tatt med. De har vært i 2 meklinger gjennom familievernkontoret, uten at det bedrer seg. De fokuserer på at de må lære seg å snakke ilag, men desverre opplever min bror isfront fra sin tidligere samboer. 

Lenke til kommentar
Nils-Kristian skrev (1 minutt siden):

Det hadde jeg kanskje ikke tatt med. De har vært i 2 meklinger gjennom familievernkontoret, uten at det bedrer seg. De fokuserer på at de må lære seg å snakke ilag, men desverre opplever min bror isfront fra sin tidligere samboer. 

Men kan hende de vet hvem man burde kontakte videre. Nå er jo den kontrakten som skrives der ikke juridisk bindende uansett, men å hatt noe skriftlig på at far ønsker feks 50/50, som er skrevet under på av begge parter kan jo bety noe i neste instans. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skandinav skrev (På 16.9.2020 den 19.17):

Når familievernkontoret kan konkludere med at mekling ikke fører frem, skal de skrive en meklingsattest. Denne er siden grunnlaget for å ta saken til retten. Jeg ville ha skaffet en advokat.

Spot on. 

Dagbok har lite for seg. Eksen hadde en dagbok på størrelse med en roman uten at dem kastet et blikk på den. 

Gå til advokat og kjør det så langt som det trengs. Det som de fleste ikke er klar over er at det kan resultere i langt mindre konflikt å la advokatene prate sammen fremfor å krangle uten resultat.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 966ac...1d5

Jeg har 13 års erfaring med dette. og kan si følgende. En slik sak du nevner står i fare for å eskalere med mindre dere klarer å inngå en form for bindende avtale. Dere gjør klokt i følgende: Når det er samvær bør far og barn observers av folk rundt. Det bør tas videopptak som viser at samspillet er godt mellom far og sønn. Har dere venner som har noen form for kompetanse slik som psykolog, sosionom osv er det viktig at disse kan fungere som vitner. ved overlevering av barnet og om mor opptrer galt, kan det være greit å ha et lydopptak i bakhånd. Ta lydopptak fra alle møter med alle offentlige instanser (dette har dere lov så lenge dere deltar selv i møte). All dokumentasjon som viser at mor motarbeider samvær er svært viktig da hun etter loven har en aktiv medvirkningsplikt. Dokumenter at hun ikke samarbeider ved feks mail osv. Prøv å skiv en avtale hvor det går frem av et punkt at eventuelle problemer med praktiseringen av avtalen skal ordes på et familiesenter (laveste tilbud ).  Sørg for at far stiller seg åpen for å ta i mot ulike kurs etc for å bli bedre i sin rolle.  Sett dere inn i barneloven og husk barneloven § 49 - minnelig løsning. Fremsett forslag til minnelig løsning gjennom hele sakens gang. Sørg for å minimere kontakt via sms og mail mellom mor og far.  Lykke til!

Anonymous poster hash: 966ac...1d5

Lenke til kommentar
Gjest 46143...b67

Sto i en lignende sak tidligere i fjor. Mor flyttet og tok med seg ungene, og nektet meg å se dem.

Kontaktet advokat, uten at hun gjorde så mye annet enn å fakturere føler jeg. Hun var en sparringspartner, men rådene jeg fikk var egentlig bare at jeg skulle gå med på alt mor ønsket, og at det ville ta tid.

Barnemor var akkurat slik du skriver om TS. Svarte ikke på telefon, overholdt ikke avtaler. Jeg tok vare på all skriftlig kommunikasjon, tok en del lydopptak m.m.

Det tok en stund før vi fikk tile til obligatorisk mekling, men det endte med at jeg forlot møtet da mekler tydelig var på mor sin side. Fikk attesten ettersendt i posten.

Bestemte meg for å ta mor til retten, men da med øye for mer enn 50-50 fordeling av barna. Barna var forresten tydelige hele tiden på at de ønsket 50-50.

Uansett. Før vi kom så langt roet mor seg og gikk med på en 30-70 fordeling i favør av seg selv, før vi etter noen mnd. gikk over til 50-50. De siste 12-14 mnd. har barna anslagsvis vært 65-70% hos meg.

Jeg vet ikke hvor mye dere kan ta med dere fra denne posten, men jeg vil i alle få frem at det KAN være håp selv om de står langt fra hverandre akkurat nå. Men det gjelder å trå rett. Som advokaten min sa - det å være far i en barnefordelingssak i retten er en vesentlig ulempe, og Norge ligger dessverre langt bak Danmark og Sverige når det gjelder far vs. mor i rettssystemet. 

Du får ønske broren din lykke til!

Anonymous poster hash: 46143...b67

Lenke til kommentar
Gjest 966ac...1d5
Gjest 94092...f11 skrev (13 timer siden):

Hvorfor minimere kontakt via sms og mail? Det er jo dokumentarbar kontakt som kan brukes som bevis og således bra slik som du skriver lengre oppe

Anonymous poster hash: 94092...f11

I barnevernet sitter det nesten bare kvinner. Hvis saken går videre til tingretten vil du bli avhørt av psykologer. Disse vil kunne bruke det mot deg hvis du har for omfattende kontakt med mor. Du vil risikere at de setter merkelapp på deg og sier du er paranoid, passiv agressiv osv. 

Hovedsaken er å holde orden på sitt bord, være rolig og holde avstand.

Anonymous poster hash: 966ac...1d5

Lenke til kommentar
Gjest 4f2e2...2d6
Nils-Kristian skrev (På 16.9.2020 den 16.43):

Hvilke instanser skal han kontakte, og hva er hans rettigheter i denne saken? 

I utgangspunktet er hans rettigheter de samme som morens. Det er dog litt annerledes siden det er en såpass liten unge. Det anbefales ikke delt bosted og 50-50 samvær for barn under 3 eller 4 år og så er det statistikk som tilsier at mor blir favorisert.

Hvis det ikke nytter med mekling hos familievernkontoret er det enten å gi seg eller forberede seg til mulig rettsak. For å gjøre det må han få en meklingsattest og kontakte en advokat som har barnerett som arbeidsområde. Hvis ikke et par brev fra advokaten fører fram er det neste en stevning. Deretter vil tingretten sette en dato for et saksforberedne møte. Disse møtene vil ofte fungere som en slags mekling hvis saken er egnet for det. Jeg vil tro denne saken er det. Ting ordner seg ofte der. Eventuelt så blir det hovedforhandling. Da kan det oppnevnes sakkyndig (barnepsykolog) som gjør undersøkelser, skriver en rapport og eventuelt vitner i retten. 

Med litt flaks ordner deg seg med en frivillig avtale. Har bekjente som har vært innom retten, dog bare saksforberedne møte hvor alt har ordnet seg. Mye takket være en dommer som er veldig "krass", som ikke gidder tull.

Anonymous poster hash: 4f2e2...2d6

Lenke til kommentar
Gjest 966ac...1d5

Et meget smart trekk du gjør er å legge inn et avtalepunkt hvor det står at eventuelle  problemer med praktisering av avtalen skal løses i dialog med feks et familiesenter. På det viset tvinger du motparten inn i en dialogsituasjon. Ved eskalering av konflikten er det viktig å dokumentere skriftlig at du vil møte mor på dette familiesenteret. På det vises har du dokumentasjon som dokumenterer at du har gjort ditt. Hvis mor ikke møter, har hun et problem med å forklare hvorfor. På familiesenteret er det ekstremt viktig at du prøver se ut som en snill SV-type som digger Trond Viggo og Hallvdan Sivertsen. Hold kjeft og bare nikk deg gjennom faenskapet, så går det bra. Systemet belønner kjønnskastrerte feminiserte manslinger  som går rundt med et frosset skyldtynget utrykk i trynet fordi du har hatt deg et nyp.  

Anonymous poster hash: 966ac...1d5

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...