Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Falken piggfrie vinterdekk?


SteelyD

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud på på piggfrie vinterdekk, og priser er som følger (dekk ferdig på felg. Aner ikke hvilke dekk av de forskjellige merkene, men sikkert de nyeste mest superdupre):

Falken: 5700

Continental: 6400

NOKIAN: 6600

 

Siden restverdien av bilen begynner å nærme seg  ned mot disse beløpene, og jeg håper på å snart bytte den ut, evt. anskaffe en bil nummer 2, så er jeg ikke veldig motivert for å kaste så mye penger på dette prosjektet. Samtidig så vil jeg jo ha noe som holder bilen trygt på veien også.

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo veldig an på hvor du bor / type kjøring og type bil.

Selv kjører jeg mye på smale vestlandsveier som ikke blir saltet fri for is eller brøytet før langt på dag, og på en '06 Ford Focus C-max diesel var det et smart trekk å velge Falken (Falken Espia EPZ). Trygge egenskaper også på is, til tross for ingen pigger. Og de er ganske bra for å være vinterdekk på bar asfalt. Har ikke fått prøvd de på tørr snø. Kjører stort sett lave hastigheter, mye svinger og dårlig asfalt. Aldri motorvei.
Nokian piggfrie (Hakkapelitta R, R2 og R3) har jeg særs dårlig erfaring med. Gode på tørt vinterføre (som vi aldri har her på vestlandet), ubrukelig og henimot farlig på bar asfalt og f.eks 10 plussgrader. Særdeles dårlig grep på asfalt. Nå var det siste paret med Nokian jeg hadde kjøpt i 2015, så mye kan ha skjedd siden den gang, så ta det jeg sier her med en klype salt.
Conti har tradisjon for å være nokså stabilt greie dekk uten å utmerke seg, fine og stabile også i litt høyere hastigheter men og med kort levetid så i praksis ganske dyre dekk.

Så alt etter type kjøring.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (9 minutter siden):

Kommer jo veldig an på hvor du bor / type kjøring og type bil.

Selv kjører jeg mye på smale vestlandsveier som ikke blir saltet fri for is eller brøytet før langt på dag, og på en '06 Ford Focus C-max diesel var det et smart trekk å velge Falken (Falken Espia EPZ). Trygge egenskaper også på is, til tross for ingen pigger. Og de er ganske bra for å være vinterdekk på bar asfalt. Har ikke fått prøvd de på tørr snø. Kjører stort sett lave hastigheter, mye svinger og dårlig asfalt. Aldri motorvei.
Nokian piggfrie (Hakkapelitta R, R2 og R3) har jeg særs dårlig erfaring med. Gode på tørt vinterføre (som vi aldri har her på vestlandet), ubrukelig og henimot farlig på bar asfalt og f.eks 10 plussgrader. Særdeles dårlig grep på asfalt. Nå var det siste paret med Nokian jeg hadde kjøpt i 2015, så mye kan ha skjedd siden den gang, så ta det jeg sier her med en klype salt.
Conti har tradisjon for å være nokså stabilt greie dekk uten å utmerke seg, fine og stabile også i litt høyere hastigheter men og med kort levetid så i praksis ganske dyre dekk.

Så alt etter type kjøring.

 

Takk for nyttig tilbakemelding.

Sentrale strøk av Trøndelag her, så blir typisk mye bar asfalt, men tidvis også is og alt annet som hører vinteren med ? Høres jo ut som Falken kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

En god del år (10+) siden jeg prøvde Falken piggfrie dekk pga pris.  De fungerte fint første sesong.  Allerede andre sesong var gummien hardere og husker jeg skled en god del på isete vei for å bytte til bedre dekk.  Synes m.a.o. de ble farlig glatte raskt.  Dette fanges ikke opp av tester på fabrikknye dekk.

Av "testvinner" dekk var Nokian lenge foretrukne, men de blir også endel hardere og klarer type 3  sesonger maks.

Continental er de som etter min erfaring har mest stabile egenskaper over tid.  Dvs man kan til nød bruke de i sesong 5 også.

Kjører du så mye at du sliter ut et sett dekk før ovennevnte antall sesonger så skiller det ikke fullt så mye og pris kan bli avgjørende faktor.

Det viktigste ellers på snøføre er god antisladd... har kjørt midtvinters hvor SUV'er og annet har ligget strødd i veikanten mens kun "julelysene"  i dashboardet har vist at antisladden er i aksjon.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

En god del år (10+) siden jeg prøvde Falken piggfrie dekk pga pris.  De fungerte fint første sesong.  Allerede andre sesong var gummien hardere og husker jeg skled en god del på isete vei for å bytte til bedre dekk.  Synes m.a.o. de ble farlig glatte raskt.  Dette fanges ikke opp av tester på fabrikknye dekk.

Av "testvinner" dekk var Nokian lenge foretrukne, men de blir også endel hardere og klarer type 3  sesonger maks.

Continental er de som etter min erfaring har mest stabile egenskaper over tid.  Dvs man kan til nød bruke de i sesong 5 også.

Kjører du så mye at du sliter ut et sett dekk før ovennevnte antall sesonger så skiller det ikke fullt så mye og pris kan bli avgjørende faktor.

Det viktigste ellers på snøføre er god antisladd... har kjørt midtvinters hvor SUV'er og annet har ligget strødd i veikanten mens kun "julelysene"  i dashboardet har vist at antisladden er i aksjon.

Ja, det er et vesentlig poeng. Det varierer endel mellom merkene og dekkmodellene dette. Jeg har kun kjørt 1 vinter med mine Falken. Det jeg vet er at de har hatt en endring i oppskriften på disse dekkene, selvom de heter det samme. Når det skjedde har jeg ingen kunnskap om, og jeg vet heller ikke hva endringen gikk ut på, annet enn at dekkene fikk kritikk får noen veiegenskaper, og dette (prøvde de å) rette opp i.

Lenke til kommentar

Usikker på Falken-dekkene på vinter, har ikke funnet en nordisk test der de er med. Heller ikke store prisforskjellen. Jeg har Falken sommerdekk som jeg er veldig fornøyd med og som kom godt ut i norske og utenlandske tester, men på vinteren kjører jeg Goodyear Ultragrip Ice 2. De har kommet godt ut i tester og utmerker seg spesielt på barmark, noe vi gjerne kjører mye på. De er også noe rimeligere enn Conti og Nokian.

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (18 timer siden):

Har gode erfaringer med Falken piggfri når jeg bodde i Trondheim og omegn. ?

 

Hva med dette som Rune_says nevner, at gummien blir hard allerede etter en sesong, dette er ikke noe du har opplevd? (Hans erfaringer ligger 10+ år tilbake, så mye kan jo ha skjedd siden da.)

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (22 timer siden):

Nokian piggfrie (Hakkapelitta R, R2 og R3) har jeg særs dårlig erfaring med. Gode på tørt vinterføre (som vi aldri har her på vestlandet), ubrukelig og henimot farlig på bar asfalt og f.eks 10 plussgrader. Særdeles dårlig grep på asfalt. Nå var det siste paret med Nokian jeg hadde kjøpt i 2015, så mye kan ha skjedd siden den gang, så ta det jeg sier her med en klype salt.

Hadde Hakka på en 2016 Kia Soul EV. Synes de var helt fantastiske jeg, bilen føltes som klistret på veien. Kjørte hovedsaklig på Nedre Romerike, og mye på motorveien ut til Bærum.

Lenke til kommentar

Mine tanker:

Har nesten utelukkende kjørt topplista på NAFs vinterdekktest. På østlandet. Generelt inntrykk er at på "hytteveier" med hovedsakelig tettpakket snø og is er Nokian Hakka R3 helt overlegne. Men på bar vei kjennes de veldig myke ustabile og grepet på våt vei er ikke bra. Holder seg myke og fine lenge med rett pleie og oppbevaring.

Goodyear UltraGrip Ice 2 er litt motsatt av Nokian. Føles trygge og stabile på våt vei; greie også om det er tørt. Klart mindre grep på tettpakket snø og is, men ikke helt elendig heller. Disse synes å slites noe fortere og virker å bli fortere harde i gummien med åra.

Michelin X-Ice (eller hva det heter) er relativt likt Goodyear-dekket, men ikke fullt så bra på vått føre. Har dog kjørt dette mindre enn Goodyear-dekkene. Har også hørt at de er mer slitesterke enn Goodyear.

Continental-dekkene som vinner nesten hvert år virker på meg å være en slangs mellomting mellom Nokian og Goodyear. Nesten like bra på hardpakket snø og is, ikke altfor langt unna de beste dekkene på vått. Men min erfaring er som mange andres - de slites for raskt. 

Pirelli og Brigdestone har jeg lite erfaring med. Ei heller Falken.

Mine neste dekk har jeg bestemt skal bli et forsøk (mulig kortvarig) med kinesiske billigdekk fra Megahjul. Merke Nereus. På østlandet i fjor var det nærmest snøfritt overalt. Nereus-dekkene skal visstnok være bra på vått og klare seg på snø og is. Og være svært slitesterke. Uansett har jeg lyst til å prøve for å prøve. Er jo bare å kaste inn håndkleet om de er søppel.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, SecoY said:

Mine neste dekk har jeg bestemt skal bli et forsøk (mulig kortvarig) med kinesiske billigdekk fra Megahjul. Merke Nereus. På østlandet i fjor var det nærmest snøfritt overalt. Nereus-dekkene skal visstnok være bra på vått og klare seg på snø og is. Og være svært slitesterke. Uansett har jeg lyst til å prøve for å prøve. Er jo bare å kaste inn håndkleet om de er søppel.

Jeg tok sjansen på et sett Landsail piggfrie sist etter anbefaling fra en kollega som testa de. Jeg merka ikke forskjell på de og Hakkapellita R2. Da jeg kjøpte de var de best i test av de kinesiske.

https://www.adressa.no/bil/Billigdekk-overrasker-i-test-7934b.html

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Tror faktisk jeg for en gangs skyld skal gå for det billigste alternativet (har en lei tendens til å ende opp med det absolutt dyreste, enten det er dekk eller vaskemaskin som skal kjøpes ?), og gir Falken en sjanse. Tenker å kjøpe dekk gjennom firmaet hvor jeg har dekkhotell (jeg vet at det ikke nødvendigvis er lurt, men det er det enkleste, og jeg er en latsabb), og da begrenser utvalget av dekk/merker seg noe.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...